| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Magazynowanie > Jak fakturować sprzedaż zużytej folii i kartonów

Jak fakturować sprzedaż zużytej folii i kartonów

Dokumentując sprzedaż zużytej folii czy kartonów, należy wystawiać faktury ze stawką 23%. A za podstawę opodatkowania należy przyjąć cenę netto ustaloną metodą „w stu” od ceny brutto przyjętej w podpisanej umowie.

Brutto czy netto i jaka stawka VAT?

Firma odbiera od nas zużytą folię i kartony. Firma ta chce, żebyśmy na koniec miesiąca wystawiali jej faktury za to, co odbiera. Kwota jest określona w umowie, ale nie jest wskazane, czy to jest kwota netto, czy brutto. Jaką przyjąć podstawę opodatkowania na fakturze oraz jaką zastosować stawkę VAT?

Odpowiadając na pytanie dotyczące sposobu ustalania podstawy opodatkowania, należy stwierdzić, że na fakturze trzeba wskazać, iż w cenie uwzględnia się VAT, jeśli sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu tym podatkiem (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o cenach).

Na podstawie tego przepisu przyjmuje się, że jeżeli co innego nie wynika z umów zawieranych między stronami, ustalona przez nie cena jest ceną brutto, tj. zawiera VAT.

Wniosek ten potwierdzają również organy podatkowe. 

Brutto jeśli nie wskazano inaczej

Przykładem może być postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 20 lutego 2006 r. (sygn. 1472/RPP1/443-113/2006/PS, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/), w którym czytamy, że: (...) zasadą jest, iż w ramach ustalonych cen zawarty jest już podatek od towarów i usług, jeśli dana transakcja podlega temu podatkowi, chyba że strony w umowie wyraźnie postanowią inaczej. W tak konstruowanej cenie zawarta jest podstawa opodatkowania oraz podatek. Jeżeli więc strony opodatkowanej transakcji określiły jej cenę, bez wskazania, że jest to wartość netto, do której należy doliczyć VAT, uznać zawsze należy, że jest to cena zawierająca w sobie tenże podatek, w ramach której należny podatek można ustalić tzw. rachunkiem „w stu”.

A zatem skoro zawarta przez Państwa umowa nie wskazuje, że ustalona cena jest ceną netto – należy przyjąć, że jest to cena brutto.

Obowiązujące przepisy nie przewidują stosowania obniżonej stawki VAT lub zwolnienia od podatku obejmującego dostawy (sprzedaż) folii czy kartonów.

23 proc. VAT

W konsekwencji ich dostawy (sprzedaż) są opodatkowane według stawki podstawowej 23% (art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT). A zatem dokumentując sprzedaż zużytej folii czy kartonów, powinni Państwo wystawiać faktury ze stawką 23%, przyjmując za podstawę opodatkowania cenę netto ustaloną metodą „w stu” od ceny brutto ustalonej w umowie.

Zgodnie z dominującym stanowiskiem świadczenia o charakterze powtarzalnym (a taki charakter mają dostawy folii oraz kartonów, o których mowa w pytaniu) nie stanowią sprzedaży o charakterze ciągłym (zob. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 4 grudnia 2008 r., sygn. III SA/Wa 1032/08, publ. http://orzeczenia.nsa.gov.pl/, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 11 marca 2010 r., sygn. I SA/Rz 20/10, publ. http://orzeczenia.nsa.gov.pl, czy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 14 września 2010 r., sygn. I SA/Kr 997/10, publ. http://orzeczenia.nsa.gov.pl/), a w konsekwencji nie mogą być dokumentowane fakturami wystawianymi raz na miesiąc (§ 9 ust. 2 w zw. z § 5 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia o fakturach).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Weronika Sierant

HR Manager w firmie Smart MBC

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »