| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Auto Zima > Jak poradzić sobie z zamarzającymi linkami i cięgłami? Poradnik

Jak poradzić sobie z zamarzającymi linkami i cięgłami? Poradnik

Podczas jazdy po mokrej nawierzchni komora silnika jest nieustannie ochlapywana wodą, wyrzucaną spod kół samochodu. Spora jej część odparowuje w wyniku ciepła, jakiego dostarcza pracujący silnik, a następnie może dostać się do wnętrza cięgieł i tam zamarznąć.

Na zamoczenie narażone są najbardziej te cięgła, których metalowy pancerz jest osłonięty plastikową koszulką. Jeżeli jest ona uszkodzona, co często się zdarza, a teflonowa wykładzina wnętrza pancerza poprzecierana, wówczas woda ma ławy dostęp do jego wnętrza. Jej obecność nie jest groźna w tych cięgłach, które stale lub często pracują, takich jak linka prędkościomierza itp. O wiele gorzej wygląda sprawa w przypadku tych cięgieł, które są używane sporadycznie, raz na dzień lub rzadziej.

Zobacz również: Opel Omega: naprawa hamulca ręcznego

Najbardziej narażone na zamoczenie, a tym samym na zamarznięcie, są linki hamulca ręcznego. Na szczęście są one dostosowane do przenoszenia bardzo dużych sił, więc w skrajnym przypadku silne szarpnięcie za dźwignię skruszy znajdujący się w nich lód. Mimo to warto korzystać z tego hamulca nawet na krótkich postojach. Natomiast zaciągnięcie go na noc w sytuacji, gdy oprócz wody w pancerzach jego linek będą zawilgocone nakładki hamulcowe, poranne ruszenie z miejsca po mroźnej nocy prawdopodobnie będzie niemożliwe. Jedyną radą jest wcześniejsze napełnienie pancerzy tych linek dużą ilością gęstego półpłynnego smaru, choćby nawet zwykłego popularnego towotu.

Nieco większym problemem jest zamarznięta linka maski. Jeżeli uda się uruchomić silnik, wówczas ciepło, panujące w jego komorze, stopi lód, znajdujący się wewnątrz jej pancerza. Gorzej jest w przypadku linki, sterującej zamkiem bagażnika. Lód w jej wnętrzu stopnieje zazwyczaj dopiero po pełnym nagrzaniu wnętrza kabiny pojazdu.

Jeszcze gorzej wygląda sprawa cięgieł sterujących podnoszeniem i opuszczaniem szyb. Samochodowa tapicerka, jaką są pokryte drzwi od wewnątrz, jest bardzo dobrym izolatorem termicznym. Zewnętrzne blachy drzwi są intensywnie chłodzone, tak więc we wnętrzu drzwi temperatura jest prawie tak niska, jak poza pojazdem. Odmrożenie tych cięgieł wiąże się najczęściej z koniecznością odchylenia jednego z rogów wykładziny drzwiowej i użycia suszarki do włosów, albo z cierpliwym przeczekaniem mrozów aż do nadejścia roztopów.

Zobacz również: Jak uchronić się od nadmiaru wilgoci w czasie zimy?

Zapobieganie zamarzaniu cięgieł jest proste. Należy je przed zimą solidnie nasmarować gęstym smarem. Zimą, dla przyspieszenia ich rozmrażania można, po odłączeniu jednego z ich końców, tego który znajduje się wyżej, wkroplić do wnętrza ich pancerzy za pomocą strzykawki lekarskiej z bardzo cienką igłą, pewnej ilości zwykłego odmrażacza do zamków lub w ostateczności – odmrażacza do szyb.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Zapobieganie zamarzaniu cięgieł jest proste. Należy je przed zimą solidnie nasmarować gęstym smarem.
Zapobieganie zamarzaniu cięgieł jest proste. Należy je przed zimą solidnie nasmarować gęstym smarem.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

LAUREN PESO POLSKA Sp. z o.o.

Specjaliści w zakresie doradztwa personalnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »