REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie hydropneumatyczne - budowa, sposób działania, koszty

Zawieszenie hydropneumatyczne Hydracive III pozwala na wybór charakterystyki tłumienia czy prześwitu pojazdu.
Zawieszenie hydropneumatyczne Hydracive III pozwala na wybór charakterystyki tłumienia czy prześwitu pojazdu.
Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie hydropneumatyczne zapewnia wysoki komfort resorowania. Jak jest zbudowane? Co z jego trwałością?

Pierwsze zawieszenie hydropneumatyczne

Prace na poprawą komfortu podróżowania autem trwają praktycznie od chwili narodzin pierwszego samochodu. Pierwszym zabiegiem było zaprojektowanie gumowej opony, a z czasem zaczęto próby nad systemami resorującymi drgania przekazywane z kół na kabinę pojazdu. W 1955 roku Citroen zaskoczył wszystkich prezentując w modelu DS zawieszenie hydropneumatyczne. Obecnie na rynku dostępna jest czwarta odmiana tej koncepcji a mianowicie Hydractive III+.

REKLAMA

Zobacz też: Amortyzatory samochodowe – zasada działania eksploatacja

Budowa zawieszenia hydropneumatycznego

Budowa zawieszenia hydropneumatycznego nie jest skomplikowana (bardzo zaawansowana jest natomiast elektronika sterująca jego pracą). Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem.

Zobacz też: Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi?

Budowa zawieszenia hydropneumatycznego: sfery

Sfery pracujące przy kole współpracują z kolumnami (teleskopami), które wypełnione są olejem. Gdy koło najeżdża na przeszkodę, teleskopy wypychają olej do góry, przepychając tym samym gaz w sferze kulistej. Rozwiązanie to w sposób istotny ogranicza drgania przenoszone na karoserię. Choć kolumny te nie są amortyzatorami to ich działania jest podobne. Ich tłoki zatopione w oleju posiadają zawory zwrotne. Ciśnienie gazu w sferach także regulują specjalne zawory. Dzięki nim można regulować wysokość prześwitu pojazdu (za pomocą przycisku umieszczonego w kabinie pojazdu) oraz twardość zawieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawieszenie hydropneumatyczne: trwałość i koszty eksploatacji

Pod względem trwałości zawieszenie hydropneumatyczne jest zaskakująco trwałe. Nawet w Polskich warunkach wytrzymuje przeciętnie ok. 300 000 km. Ważne jest, aby wszelkie początkowe oznaki jego niedomagania były błyskawicznie usuwane (zwłaszcza wycieki oleju). Jazda z uszkodzonych jednym elementem potrafi w krótkim czasie spowodować degradację pozostałych elementów zawieszenia. W praktyce wymiany wymagają najczęściej sfery lub przewody, które je zasilają. Teleskopy współpracujące ze sferami są bardzo trwałe. Poważny problem stanowi kompresor zasilający sfery. Koszt nowego to 3600 zł. Koszty eksploatacji zawieszenia hydropneumatycznego nie są duże o ile auto jest zadbane.

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne - koszt naprawy

Osoby, które użytkowały auta z hydropneumatycznym zawieszeniem rzadko decydują się wrócić do klasycznych rozwiązań. Wysoki komfort podróżowania i zwiększone możliwości do poruszania się w kopnym śniegu czy piachu są głównymi cechami, za którymi tęsknią ich dawni użytkownicy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

REKLAMA