| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Wnętrze i wyposażenie > Jak działa inteligentny ogranicznik prędkości ISL w najnowszym Fordzie S-MAX

Jak działa inteligentny ogranicznik prędkości ISL w najnowszym Fordzie S-MAX

Ford S-Max w swojej najnowszej odsłonie zyskał nowoczesny system bezpieczeństwa o nazwie Intelligent Speed Limiter. Dzięki niemu kierowca będzie rzadziej łamał przepisy dotyczące prędkości, a tym samym stwarzał mniejsze zagrożenie w ruchu lądowym. Jak działa system ISL?

Inteligentny ogranicznik prędkości ISL: Ford S-MAX

Intelligent Speed Limiter to urządzenie przypominające aktywny tempomat, stosowany w wielu luksusowych samochodach wyższej klasy. Jednak w przeciwieństwie do nich jest urządzeniem bardziej zaawansowanym. ISL zdolny jest bowiem nie tylko utrzymywać zadaną przez kierowcę prędkość pojazdu i dostosowywać ją do aut jadących przed nim, ale potrafi także określić obowiązującą na danym odcinku drogi dopuszczalną prędkość. Znając ten parametr komputer dostosowuje szybkość auta do tej wymaganej przez przepisy. W rezultacie nawet jeśli kierowca zagapi się bądź zamyśli, to  S-MAX samoczynnie obniży prędkość do obowiązującej na danym odcinku.

Aby nowy Ford S-MAX trafnie ocenił prędkość z jaką może się poruszać po drodze, inżynierowie zaopatrzyli go w zespół kamer sczytujących znaki drogowe przed autem. Gdy zostanie wykryte ograniczenie prędkości, pojazd dostosuje się do niego. W przeciwieństwie do aktywnych tempomatów nie wykorzystuje do tego celu układu hamulcowego. Swoje działanie opiera na ograniczeniu dawki paliwa podawanej do komory spalania w silniku, dzięki czemu manewr taki jest mniej niebezpieczny i zaskakujący dla innych uczestników ruchu.

Zobacz też: Nawigacja GPS w budynkach

Do ustalenia prędkości obowiązującej na danej drodze, system ISL wykorzystuje także dane z nawigacji GPS. Informacje o ograniczeniach prędkości naniesione na mapę są dekodowane i dostarczane do jednostki sterującej pojazdu. Dzięki temu, nawet jeśli dany znak drogowy został zniszczony, odwrócony bądź jest po prostu nieczytelny, system może posiłkować się informacjami z mapy GPS. Układ działa w zakresie prędkości od 30 do 200 km/h.

Oczywiście system ISL nie jest układem autonomicznym. Kierowca może go dezaktywować bądź aktywować w każdej chwili oraz ustalić próg tolerancji do 10 km/h ponad obowiązuje ograniczenie. Może także, jak w każdym aktywnym tempomacie, ustalić prędkość z jaką auto ma się poruszać, a jeśli na jego drodze pojawi się wolniej jadący pojazd dopasuje prędkość do niego. Funkcję ISL kierowca aktywuje w Fordzie S-MAX za pomocą przycisku umieszczonego na kierownicy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

LexOmni.pl

usługi prawne on line

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »