| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Wnętrze i wyposażenie > Jak działa inteligentny ogranicznik prędkości ISL w najnowszym Fordzie S-MAX

Jak działa inteligentny ogranicznik prędkości ISL w najnowszym Fordzie S-MAX

Ford S-Max w swojej najnowszej odsłonie zyskał nowoczesny system bezpieczeństwa o nazwie Intelligent Speed Limiter. Dzięki niemu kierowca będzie rzadziej łamał przepisy dotyczące prędkości, a tym samym stwarzał mniejsze zagrożenie w ruchu lądowym. Jak działa system ISL?

Inteligentny ogranicznik prędkości ISL: Ford S-MAX

Intelligent Speed Limiter to urządzenie przypominające aktywny tempomat, stosowany w wielu luksusowych samochodach wyższej klasy. Jednak w przeciwieństwie do nich jest urządzeniem bardziej zaawansowanym. ISL zdolny jest bowiem nie tylko utrzymywać zadaną przez kierowcę prędkość pojazdu i dostosowywać ją do aut jadących przed nim, ale potrafi także określić obowiązującą na danym odcinku drogi dopuszczalną prędkość. Znając ten parametr komputer dostosowuje szybkość auta do tej wymaganej przez przepisy. W rezultacie nawet jeśli kierowca zagapi się bądź zamyśli, to  S-MAX samoczynnie obniży prędkość do obowiązującej na danym odcinku.

Aby nowy Ford S-MAX trafnie ocenił prędkość z jaką może się poruszać po drodze, inżynierowie zaopatrzyli go w zespół kamer sczytujących znaki drogowe przed autem. Gdy zostanie wykryte ograniczenie prędkości, pojazd dostosuje się do niego. W przeciwieństwie do aktywnych tempomatów nie wykorzystuje do tego celu układu hamulcowego. Swoje działanie opiera na ograniczeniu dawki paliwa podawanej do komory spalania w silniku, dzięki czemu manewr taki jest mniej niebezpieczny i zaskakujący dla innych uczestników ruchu.

Zobacz też: Nawigacja GPS w budynkach

Do ustalenia prędkości obowiązującej na danej drodze, system ISL wykorzystuje także dane z nawigacji GPS. Informacje o ograniczeniach prędkości naniesione na mapę są dekodowane i dostarczane do jednostki sterującej pojazdu. Dzięki temu, nawet jeśli dany znak drogowy został zniszczony, odwrócony bądź jest po prostu nieczytelny, system może posiłkować się informacjami z mapy GPS. Układ działa w zakresie prędkości od 30 do 200 km/h.

Oczywiście system ISL nie jest układem autonomicznym. Kierowca może go dezaktywować bądź aktywować w każdej chwili oraz ustalić próg tolerancji do 10 km/h ponad obowiązuje ograniczenie. Może także, jak w każdym aktywnym tempomacie, ustalić prędkość z jaką auto ma się poruszać, a jeśli na jego drodze pojawi się wolniej jadący pojazd dopasuje prędkość do niego. Funkcję ISL kierowca aktywuje w Fordzie S-MAX za pomocą przycisku umieszczonego na kierownicy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Zuzanna Taraszewska

PR-imo public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »