| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Wnętrze i wyposażenie > Co oznaczają skróty AFL, ASR, ESP czy BAS?

Co oznaczają skróty AFL, ASR, ESP czy BAS?

Postęp technologiczny w motoryzacji zmusza użytkowników pojazdów do poszerzania znajomości nowych skrótów nazw skomplikowanych systemów. Co oznaczają niektóre z nich?

Skrót ASR

Termin ABS (z ang. Anti-Lock Braking System) to jeden z najpopularniejszych i najprostszych skrótów, związanych z tematyką motoryzacyjną. Niemała część użytkowników pojazdów ma świadomość, że kryje się za nim układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania. ABS pomaga uniknąć wielu charakterystycznych zjawisk, występujących po zablokowaniu kół, do których można zaliczyć utratę pełnej kontroli nad pojazdem, czy ściąganie samochodu na jedną stronę. System umożliwia skręcanie, czyli ominięcie przeszkody podczas pełnego hamowania. W autach bez ABS, w przypadku zablokowania kół ominięcie przeszkody jest niemożliwe, bo ich skręcanie nie powoduje zmiany kierunku. Wszystkie samochody, które zostały dopuszczone do ruchu po 1 maja 2004 r. na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w system ABS.

Kolejny skrót używany w motoryzacji – ASR – bywa dla kierowców trudniejszą zagadką, tak ze względu na jego znaczenie, jak i zastosowanie. Tymczasem system kontroli trakcji ASR (z ang. Acceleration Slip Regulation) odpowiada za to, by nie dopuścić do nagłego poślizgu kół podczas wciskania przez kierowcę pedału gazu, czyli do tzw. buksowania. W momencie, gdy rozpoznany zostanie poślizg któregokolwiek
z kół, zmniejszana jest jego prędkość. Inne nazwy tego układu to DSC (z ang. Dynamic Stability Control) lub TCS (Traction Control System).

Zadaniem układu ESP (z ang. Electronic Stability Program) jest stabilizacja toru jazdy samochodu w czasie, gdy kierowca pokonuje zakręt. Przejmuje on wtedy kontrolę nad połączonymi ze sobą systemami ABS i ASR. Jeżeli czujniki wykryją tendencję do „wypadania” samochodu z zakrętu, system uaktywnia się samoczynnie i przyhamowuje jedno lub kilka kół. Producenci samochodów nazywają ten system również VSC (z ang. Vehicle Skid Control) lub STC (z ang. Stability Traction Control).

Zobacz też: Aplikacja do diagnozowania samochodów

Co oznacza skrót BAS?

BAS (z ang. Brake Assist System) to z kolei system wspomagania hamowania, który w znacznym stopniu pomaga kierowcy w chwili wymagającej nagłego zatrzymania się samochodu. System ten, współpracując z układem ABS, w chwili gdy kierujący naciska gwałtownie pedał hamulca, zwiększa maksymalnie ciśnienie w układzie hamulcowym, dzięki czemu pozwala na uzyskanie jak największej siły hamowania. W niektórych pojazdach wraz z uruchomieniem systemu BAS zaczynają pulsować również światła awaryjne, ostrzegając tym samym innych kierowców o nagłym hamowaniu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Simpkins & Co Solicitors

Jedna z najlepszych firm prawniczych w południowej Anglii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »