REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić stan auta przed kupnem?

Przed kupnem auta należy dokonać dokładnych oflędzin karoserii i wnętrza auta. Fot. Newspress
Przed kupnem auta należy dokonać dokładnych oflędzin karoserii i wnętrza auta. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Kupno samochodu to duża inwestycja, warto zatem w miarę możliwości, jakie zapewniają nam oględziny, sprawdzić jego stan. Podpowiadamy jak sprawdzić stan auta przed kupnem.

Samochód należy oglądać przy świetle dziennym. Na początek sprawdźmy stan karoserii. Poszukajmy rdzy, która najczęściej pojawia się na rantach błotników, klapy bagażnika i maski. Koniecznie dokonajmy inspekcji progów samochodu od spodu, gdyż jest to newralgiczne miejsce nadwozia. Warto wyposażyć się w magnes, bądź magnetyczny czujnik grubości lakieru i szpachli. Pozwala on określić grubość powłoki na blasze. Obejrzyjmy dokładnie lakier w poszukiwaniu rys i zadrapań oraz tak zwanej „mory”, czyli pofałdowanej nawierzchni, będącej śladem po niepoprawnym lakierowaniu.

REKLAMA

Wnętrze

REKLAMA

Zajrzyjmy też do środka. Skontrolujmy stan tapicerki, poszukajmy przetarć, dziur i plam. Jeśli we wnętrzu panuje przyjemny lecz mocny zapach pochodzący z odświeżacza, zapytajmy sprzedającego wprost, czy palił w samochodzie papierosy. Sprawdźmy, jak zamykają się drzwi. Jeśli z utrudnieniem lub obcierają, może to sugerować wcześniejsze uszkodzenie karoserii. Pamiętajmy jednak, żeby nie wyciągać pochopnych wniosków. Drzwi mają tendencję do opadania na zawiasach w miarę starzenia się auta.

Sprawdźmy stan płynów. Wskaże to nam, czy właściciel dbał o auto. Możemy również poprosić o pokazanie filtra powietrza. Jeśli jest zbyt brudny, może to oznaczać , że sprzedający nie przykładał wagi do regularnych kontroli, a auto jest zaniedbane.

Zobacz również: Sprawdzamy, czy auto jest dla nas odpowiednie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Sprawdźmy, czy silnik pracuje równo i czy nie słychać stuków tuż po rozruchu. W przypadku aut z silnikiem Diesla nasłuchiwanie ich może być utrudnione, jednak silnik benzynowy w żadnym wypadku nie powinien hałasować. W miarę możliwości skontrolujmy kolor spalin. Jeśli są białe, najpewniej silnik jest nieszczelny i wraz z mieszanką spala się w nim olej. Jeśli są czarne i samochód ma silnik Diesla to oznacza, że należy wymienić świece a jeśli benzynowy, najpewniej ma zły skład mieszanki (zbyt dużo paliwa w stosunku do powietrza). Na postoju możemy sprawdzić, czy w układzie kierowniczym są luzy. W tym celu spróbujmy poruszyć kierownicą. Jeśli kierownica od razu stawia opór, luzów nie ma. Sprawdźmy też wstępnie zawieszenie. Możemy to zrobić próbując bujać samochodem, naciskając gwałtownie na nadwozie w okolicach kół. Auto nie powinno się bujać. Jeśli tak jest, najpewniej amortyzatory są do wymiany. 

Weźmy samochód na jazdę testową. Zwróćmy uwagę na drgania kierownicy. Jeśli możemy je wyczuć tylko przy określonej prędkości, najpewniej przyczyną jest nieprawidłowe wyważenie kół. Jeśli kierownica drga podczas hamowania, może to oznaczać np. krzywe tarcze hamulcowe, które będzie trzeba wymienić. Nasłuchujmy wszelkich dźwięków przypominających pukanie. Większość uszkodzeń zawieszenia właśnie tak się objawia. Posłuchajmy też, czy tapicerka nie skrzypi. Jest to najczęściej objaw wcześniejszego jej rozmontowania. Spróbujmy dynamicznie ruszyć autem ze skręconymi kołami. Jeśli usłyszymy stukanie lub charakterystyczny klekot, najpewniej oznacza to zużyte przeguby.

Jazda testowa

Po powrocie z jazdy testowej obejrzyjmy wszystkie dokumenty auta. Sprawdźmy, czy numer nadwozia na samochodzie (z reguły w komorze silnika pod przednią szybą) zgadza się z tym w dowodzie rejestracyjnym. Będzie tam też informacja, czy auto posiada kartę pojazdu. Jeśli tak, upewnijmy się, że właściciel ją ma. W przypadku zagubienia, moglibyśmy mieć poważny problem z zarejestrowaniem samochodu. Jeśli posiada on książkę serwisową, przestudiujmy ją uważnie. Dzięki temu będziemy mogli stwierdzić, czy auto jest zadbane i czy będzie wymagało wkładu finansowego już na samym początku. Sprawdźmy też, czy przegląd i ubezpieczenie pojazdu są ważne.

Zobacz również: Samochodowe pochłaniacze uwagi

Przy kupnie pojazdu część kontroli możemy przeprowadzić sami. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do stanu technicznego lub wstępnie wykryjemy jakąś usterkę, najlepiej udać się wraz z właścicielem do stacji diagnostycznej i tam ostatecznie rozwiać wszystkie wątpliwości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

REKLAMA

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA