| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ wydechowy > Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Czy zawór układu recyrkulacji spalin (EGR) może być odcięty bez konsekwencji? Dlaczego zaślepia się EGR i jakie skutki ma to dla silnika? Czy można pozbyć się zaworu EGR z układu dolotowego? Dlaczego kierowcy nie wymieniają zaworu EGR na nowy?

Układ recyrkulacji spalin EGR został wprowadzony w połowie lat dziewięćdziesiątych na skutek zaostrzania norm emisji spalin. Ma za zadanie wprowadzić część spalin do układu dolotowego, w celu dopalenia węglowodorów (HC). Dzięki wprowadzeniu do cylindra mieszanki uboższej w tlen, zmniejsza się także emisję tlenków azotu (NOx). W efekcie w kolektorze dolotowym, gdzie kiedyś było tylko powietrze lub mieszanka paliwowo-powietrzna, mamy także spaliny. To w połączeniu z doprowadzonym odpowietrzeniem skrzyni korbowej (odmą) i przenoszącą się tą drogą „mgiełką olejową” powoduje, że kolektor dolotowy po pewnym czasie pokrywa się smołowatą mazią. Zapycha się też sam zawór EGR.

Dlaczego zaślepiamy EGR?

Zobacz też: Co daje system START-STOP, jak działa, czy to się opłaca?

49,90 złJazda z Hołkiem

Kiedy odkrywamy, że samochód stracił swoją dawną moc, szarpie podczas przyśpieszania i dymi, czasem to właśnie zawór EGR uznajemy za winowajcę. Jednak trzeba pamiętać, że to nie zawsze musi być zawór EGR – faktycznym powodem problemów może być na przykład przepływomierz. Otwór doprowadzający spaliny do kolektora dolotowego zamykamy wtedy głównie z powodów oszczędności. Nowe zawory kosztują od około 200-300 zł. Często jednak są to kwoty sporo wyższe – przekraczające 500, a nawet 1000 zł. Natomiast koszt wykonania zaślepienia i czyszczenia u mechanika, to wydatek poniżej 200zł.

Zobacz galerię: dziewczyny z targów moto

Wystarczy przeczyścić

Powodem mechanicznej awarii EGR jest osadzanie się nagaru we wnętrzu zaworu, co sprawia, że zwiększają się jego opory podczas pracy. Nie reaguje wtedy wystarczająco szybko na naciśnięcie gazu. Nagar osadza się też przy przylgni zaworu i może być stale uchylony mimo wzrostu prędkości obrotowej silnika. Zawór EGR zaślepiamy, aby spaliny nie były wprowadzane do kolektora dolotowego, co ma spowodować przyrost mocy, a właściwie powrót do parametrów spalania sprzed awarii. I rzeczywiście wielu kierowców widzi poprawę po takim zabiegu. Okazuje się, że jeżeli zawór zamyka się całkowicie, a problemem jest tylko jego opieszałość, wystarczy ściągnąć i zaślepić rurkę podciśnienia doprowadzoną do EGR.

Zobacz też: Co daje układ wydechowy ze stali nierdzewnej?

Jednak najbardziej kompleksowym rozwiązaniem jest wyczyszczenie zaworu oraz kolektora dolotowego. Jeżeli zawór jest sprawny, a powodem złego działania był tylko nagar, wyczyszczenie może przynieść takie same efekty, jak zaślepienie. Wielu użytkowników zaślepia jednak EGR „asekuracyjnie”. Po wyczyszczeniu zawór działa prawidłowo, natomiast za sprawą zaślepki (blaszki) spaliny nie dostają się do kolektora i nie brudzą całego układu. Także w przypadku, gdy otwarcie zaworu jest sterowane elektronicznie i jest również ono sprawne, zawór pozostaje podłączony, a jednostka sterująca uznaje układ za działający poprawnie.

avatar

2014-06-26 16:23 Zgłoś

Nie ma się co zastanawiać, w silnikach diesla zablokować zawór = zaślepić. Dodatek spalin jest silnikowi niepotrzebny, chyba, że ktoś woli kopcić jak lokomotywa. Jeżdżę Fiatem Ducato 2.2, po takim zabiegu powróciła do mnie moc, silnik nawet pod dużym obciążeniem nie ma tendencji do kopcenia, żadne błędy nie wyskoczyły. Rudolf Diesel nie przewidywał spalania spalin, współcześni ekolodzy są jak małpy, potrafią zjeść tego samego banana jeszcze raz.

avatar

2014-06-11 08:55 Zgłoś

Napiszę o moim spostrzeżeniu. Mam vectre 1.6 16v. 10 miesięcy temu wyskoczył błąd EGR. Wyczyściłem było ok.Teraz znowu szarpanie, itp.błąd EGR. Pomyślałem dość tego zaślepka i tyle! kupiłem zaślepiłem. Pojeździłem tydzień auto- moje zdanie jest następujące> ma lepszego kopa ale ważną rzeczą jest twardy chód silnika. To jest  niepokojące dla żywotności silnika. Dostaje więcej tlenu co za tym idzie więcej spali paliwa, podwyższa się temp. spalania idąc dalej zawory, kolektor wydechowy z czasem sonda lambda  inne błędy tylko kwestia czasu itd. Wyrzuciłem zaślepkę, dałem sobie czas i wyczyściłem egr bardzo starannie. Na pewno elektronika w egr-rze musi być sprawna żeby go zreanimować oczywiście na jakiś czas. Zacząłem wlewać lepsze paliwo PB98.A jeszcze jedno zachęcam wyczyścić odmę jak jeździmy więcej w mieście ja tak miałem była kompletnie zawalona- efekt spalanie oleju, brak mocy czyli odpowietrzenia skrzyni korbowej brak.W tym modelu auta nie polecam  zaślepiać EGR-U jak chce się dłużej

avatar

2014-02-09 19:28 Zgłoś

rurka podciśnienia moje auto ma do turba a wtyczki elektrycznej nie ściągnę bo pokaże błąd i nie mam też dwumasy w dieslu!

HITY INFORU

TERMINARZ

LIP23
TydzieńPWŚCPSN
2730123456
2878910111213
2914151617181920
3021222324252627
3128293031010203

Ostatnio na forum

zobacz więcej »

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Danuta Trochim

Księgowa

Zostań ekspertem Infor.pl »