| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ hamulcowy > Przyczyny przedwczesnego zużycia się tarcz hamulcowych

Przyczyny przedwczesnego zużycia się tarcz hamulcowych

Aby przedłużyć żywotność tarcz hamulcowych należy być świadomym potencjalnych czynników negatywnie wpływających na ich stan. Ich kondycja zależy nie tylko od jakości użytych do ich produkcji materiałów ale i od sposobu użytkowania pojazdu.

Bezpieczeństwo w czasie jazdy samochodem zależy w największej mierze od tego, w jakim stanie technicznym jest układ hamulcowy. Nawet renomowane tarcze hamulcowe na niewiele się zdadzą, jeśli auto będzie niewłaściwie eksploatowane. Wina za ich przedwczesne zużycie najczęściej leży po stronie użytkownika auta bądź osoby, która je w nim montowała.

Gwałtowne schłodzenie tarczy hamulcowej

Tarcze hamulcowe pracując w ekstremalnych sytuacjach, nagrzewają się do temperatury nawet 800⁰ C. Jeśli są wykonane z wysokiej jakości materiałów, to nie powinno im się nic stać. Problem może pojawiać, gdy zostaną one gwałtownie schłodzone np. poprzez wjazd w kałużę wody. Może wtedy dojść do ich zwichrowania, a symptomem tego zjawiska są wyraźnie wyczuwalne drgania kierownicy podczas hamowania.

Przegrzanie tarczy hamulcowej

Najczęstszym objawem przegrzania się tarcz jest pojawienie się na ich powierzchni niebieskawego nalotu. Powodem tej sytuacji jest zakleszczenie się bądź zablokowanie w jarzmie zacisku klocka hamulcowego. W rezultacie klocek nie współpracuje z materiałem, z którego wykonana jest tarcza a z warstwą tlenków, którą się ona pokryła. Powoduje to wyraźny spadek siły hamowania, zagrażający bezpieczeństwu w czasie jazdy.

Korozja tarczy hamulcowej

Innym potencjalnym zagrożeniem dla tarcz hamulcowych jest korozja. Naturalnym zjawiskiem, wynikających z obecności wody w powietrzu, jest pojawianie się warstwy rdzy na powierzchni tarczy. Kilkukrotne hamowanie usuwa z niej ślady korozji. Problem dotyczy aut, które nie są użytkowane przez dłuższy czas, a cienka warstwa rdzy sukcesywnie zwiększa swą grubość. Dochodzi wtedy do tzw. zeszkliwienia a bjawem są wyczuwalne podczas hamowania drgania na kierownicy (tzw. „bicie tarcz”)

Zobacz też: Rodzaje tarcz hamulcowych

Nieprawidłowe działanie zacisków hamulcowych

Innym powodem zniekształcenia tarcz hamulcowych jest nieprawidłowa praca zacisków hamulcowych. Zużyty sworzeń zacisku może powodować nierównomierne dociskanie klocka hamulcowego do tarczy, co prowadzi do odkształcenia tarczy.

Błędnie przeprowadzony montaż tarczy hamulcowej

Aby uniknąć odkształcenia tarczy należy pamiętać o jej prawidłowym montażu. Nieoczyszczona piasta, do której ona przylega, również może wpłynąć na zniszczenie tarczy hamulcowej.

Fizyczne uszkodzenie tarczy

Dość trywialnym powodem uszkodzenia tarczy hamulcowej jest dostanie się pomiędzy nią a klocek hamulcowy piasku bądź drobnych kamieni. W takim przypadku na powierzchni tarczy widoczne są rowki i bruzdy. Oprócz wymiany tarcz niezbędny jest też montaż nowych klocków.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

TomTom

Założona w 1991 firma TomTom (AEX:TOM2) jest wiodącym na świecie dostawcą produktów i usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych ukierunkowanym na dostarczenie wszystkim kierowcom najlepszych na świecie rozwiązań nawigacyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »