REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: przegląd i regulacja hamulca ręcznego

Robert Kuśpiel
Nie wielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego
Nie wielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego

REKLAMA

REKLAMA

Hamulec ręczny również wymaga regularnego przeglądu. W poradniku tym pokażemy jak wyregulować hamulec ręczny w Oplu Omega B. Dodatkową czynnością będzie wymiana szczęk hamulca ręcznego.

Niewielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego. Większość uważa, że jak da się zaciągnąć dźwignię to nie ma problemu. Jednak skuteczność tego hamulca może być bardzo mała. Kiedy wyczuwamy, że hamulec ręczny nie trzyma pomimo poprawnej regulacji to oznacza konieczność wymiany szczęk hamulca ręcznego. Ich graniczne zużycie to 0.5mm powyżej główek nitów.

REKLAMA

Pierwszy krok to wymontowanie tarczy hamulcowej. Unosimy samochód i zdejmujemy koło. Wybijamy prowadniki z zacisku i demontujemy klocki hamulcowe. Następnie odkręcamy zacisk od wahacza skośnego i podwieszamy go do nadwozia za pomocą drutu. Przekręcamy tarczę, żeby otwór w tarczy ustawił się w pozycji regulatora ustawienia szczęk. Wkładamy śrubokręt i obracamy nakrętkę do wyczuwalnego oporu. Teraz odkręcamy nakrętkę ustalającą tarczy hamulcowej i zdejmujemy tarcze.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż zderzaków

REKLAMA

Kolejnym krokiem jest odłączenie od dźwigni sprężyny ściągającej. Znajduje się ona z tyłu osłony. Najpierw zdejmujemy górną a potem dolną sprężynę ściągającą szczęki. Wykonujemy to za pomocą szczypiec. Samochody wyprodukowane od października 1997 roku mają zmienione prowadniki szczęk hamulca awaryjnego. We wcześniejszych wersjach można było regulować i wymieniać prowadniki za pomocą śrubokręta.

W przypadku nowych prowadników nie zostało zastosowane żadne nacięcie. W serwisach stosowane jest do tego specjalne narzędzie. Nie ma problemów z samodzielnym wykonaniem takiego przyrządu. Wystarczy znaleźć odpowiednią rurkę i dokonać nacięcia na jej końcu za pomocą piłki do metalu. Teraz obracamy prowadniki za pomocą śrubokręta lub specjalnego przyrządu i demontujemy je.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym momencie możemy wymontować szczęki hamulca razem z regulatorem i dźwignią hamulca ręcznego. Czyścimy dokładnie wszystkie części spirytusem i oglądamy wszystkie elementy. Jeżeli będziemy wymieniać prowadniki szczęk hamulca to należy odkręcić śruby mocujące blaszanej osłony a następnie odciągamy ją do przodu. Nowe prowadniki wkładamy od tyłu.

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku dokręcamy śruby blaszanej osłony tarczy hamulcowej jeśli była wcześniej demontowana. Następnie nakładamy cienką warstwę smaru na wszystkie elementy współpracujące. Zalecamy specjalny smar dostępny w serwisach autoryzowanych lub sklepach motoryzacyjnych. Musi być przeznaczony do układów hamulcowych.

Teraz skręcamy do końca regulator ustawienia szczęk. Należy tak nim obracać, żeby jego długość zmniejszała się. Następnie montujemy jedną szczękę na prowadniku. Jednocześnie należy podtrzymywać go z drugiej strony. Instalujemy na swoje miejsce dźwignię hamulca ręcznego, mocujemy drugą szczękę i zabezpieczamy ją za pomocą prowadnika. Montujemy dolną sprężynę ściągającą i wkładamy między szczęki regulator ustawiania szczęk.

Kolejny krok to montaż górnej sprężyny ściągającej. Teraz rozkręcamy regulator do momentu aż tarcza hamulcowa da się zamontować. Mocujemy do dźwigni hamulca linkę hamulca oraz sprężynę ściągającą. Dokręcamy tarczę hamulcową i przechodzimy do regulacji hamulca ręcznego.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana alternatora

Podczas każdej pracy przy hamulcu ręcznym należy pamiętać o jego regulacji. Oczywiście warto wykonać ją również podczas przeglądu okresowego. Zanim zaczniemy regulację zalecamy zaciągnąć delikatnie hamulec ręczny i przejechać autem około 200 metrów. Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny lewarek wraz z podstawkami. Unosimy cały tył samochodu i podpieramy go na „kobyłkach”.

Zdejmujemy koła i spuszczamy hamulec ręczny po czym zaciągamy go ponownie na trzeci ząbek. Przy takim ustawieniu powinno rozpocząć się początkowe hamowanie. Zdejmujemy tylne koła i odkręcamy nakrętkę regulacyjną (zabezpieczającą) na końcówce przy zaczepie linek hamulca ręcznego. Teraz obracamy tarczę w ten sposób, żeby otwór w tarczy był w linii pionowej ponad regulatorem ustawiania szczęk.

Wkładamy śrubokręt i obracamy nakrętkę regulatora w ten sposób, żeby szczęki zbliżyły się do tarczy hamulca. Sama tarcza nie powinna się wówczas obracać. Bardzo ważny jest sposób obracania nakrętki regulatora. W przypadku prawego koła obracamy ją do góry, w przypadku lewego do dołu. Teraz odkręcamy nakrętkę do momentu aż tarcza będzie mogła swobodnie się obracać.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana przednich tarcz i klocków

W kolejnym kroku przykręcamy nakrętkę samozabezpieczającą na gwintowanej końcówce do momentu aż szczęki zaczną hamować koła. Rozkład siły na koła powinien być taki sam. Pozostaje nam sprawdzić działanie hamulca ręcznego. Jeżeli zaciągniemy go na trzecią zapadkę to koła powinny dać się obrócić. Na siódmej, koła powinny być całkowicie zablokowane.

Jeżeli ustawienie jest prawidłowe i nie mamy żadnych zastrzeżeń co do działania to zakładamy koła i udajemy się na jazdę próbną. Najlepiej na małą górkę w celu sprawdzenia sprawności hamowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

REKLAMA

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA