| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ hamulcowy > Opel Omega B/B FL: przegląd i regulacja hamulca ręcznego

Opel Omega B/B FL: przegląd i regulacja hamulca ręcznego

Hamulec ręczny również wymaga regularnego przeglądu. W poradniku tym pokażemy jak wyregulować hamulec ręczny w Oplu Omega B. Dodatkową czynnością będzie wymiana szczęk hamulca ręcznego.

Niewielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego. Większość uważa, że jak da się zaciągnąć dźwignię to nie ma problemu. Jednak skuteczność tego hamulca może być bardzo mała. Kiedy wyczuwamy, że hamulec ręczny nie trzyma pomimo poprawnej regulacji to oznacza konieczność wymiany szczęk hamulca ręcznego. Ich graniczne zużycie to 0.5mm powyżej główek nitów.

Pierwszy krok to wymontowanie tarczy hamulcowej. Unosimy samochód i zdejmujemy koło. Wybijamy prowadniki z zacisku i demontujemy klocki hamulcowe. Następnie odkręcamy zacisk od wahacza skośnego i podwieszamy go do nadwozia za pomocą drutu. Przekręcamy tarczę, żeby otwór w tarczy ustawił się w pozycji regulatora ustawienia szczęk. Wkładamy śrubokręt i obracamy nakrętkę do wyczuwalnego oporu. Teraz odkręcamy nakrętkę ustalającą tarczy hamulcowej i zdejmujemy tarcze.

49,90 złJazda z Hołkiem

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż zderzaków

Kolejnym krokiem jest odłączenie od dźwigni sprężyny ściągającej. Znajduje się ona z tyłu osłony. Najpierw zdejmujemy górną a potem dolną sprężynę ściągającą szczęki. Wykonujemy to za pomocą szczypiec. Samochody wyprodukowane od października 1997 roku mają zmienione prowadniki szczęk hamulca awaryjnego. We wcześniejszych wersjach można było regulować i wymieniać prowadniki za pomocą śrubokręta.

W przypadku nowych prowadników nie zostało zastosowane żadne nacięcie. W serwisach stosowane jest do tego specjalne narzędzie. Nie ma problemów z samodzielnym wykonaniem takiego przyrządu. Wystarczy znaleźć odpowiednią rurkę i dokonać nacięcia na jej końcu za pomocą piłki do metalu. Teraz obracamy prowadniki za pomocą śrubokręta lub specjalnego przyrządu i demontujemy je.

W tym momencie możemy wymontować szczęki hamulca razem z regulatorem i dźwignią hamulca ręcznego. Czyścimy dokładnie wszystkie części spirytusem i oglądamy wszystkie elementy. Jeżeli będziemy wymieniać prowadniki szczęk hamulca to należy odkręcić śruby mocujące blaszanej osłony a następnie odciągamy ją do przodu. Nowe prowadniki wkładamy od tyłu.

Przechodzimy do montażu. Na początku dokręcamy śruby blaszanej osłony tarczy hamulcowej jeśli była wcześniej demontowana. Następnie nakładamy cienką warstwę smaru na wszystkie elementy współpracujące. Zalecamy specjalny smar dostępny w serwisach autoryzowanych lub sklepach motoryzacyjnych. Musi być przeznaczony do układów hamulcowych.

Teraz skręcamy do końca regulator ustawienia szczęk. Należy tak nim obracać, żeby jego długość zmniejszała się. Następnie montujemy jedną szczękę na prowadniku. Jednocześnie należy podtrzymywać go z drugiej strony. Instalujemy na swoje miejsce dźwignię hamulca ręcznego, mocujemy drugą szczękę i zabezpieczamy ją za pomocą prowadnika. Montujemy dolną sprężynę ściągającą i wkładamy między szczęki regulator ustawiania szczęk.

Aktualizacja: 26.10.2011

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Nie wielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego
Nie wielu kierowców pamięta o serwisie hamulca ręcznego

Personel i Zarządzanie189,00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ01
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Tomasz Goc

Dyrektor Handlowy w firmie Janpol

Zostań ekspertem Infor.pl »