| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ hamulcowy > Jak działa hamulec bębnowy i tarczowy?

Jak działa hamulec bębnowy i tarczowy?

Hamulce to jeden z najważniejszych układów naszego samochodu. Dzięki nim możemy bezpiecznie zatrzymać pojazd, więc podpowiadamy, jak działają dwa, stosowane w samochodach rodzaje hamulców.

Hamulce bębnowe

Są one montowane najczęściej na tylnych kołach samochodu. Ich działanie polega na rozpieraniu. Bęben hamulcowy to swego rodzaju cylinder przytwierdzony do piasty koła, a wykonany jest zazwyczaj z żeliwa, stali lub aluminium. W jego wnętrzu znajdują się szczęki hamulcowe o kształcie półkolistym, a na nich zamocowane są okładziny trące. Cylinder kręci się razem z kołem, a podczas hamowania szczęki są rozpierane i w ten sposób pomiędzy ścianą cylindra bębna oraz okładziną powstaje tarcie i właśnie tak koło zostaje spowolnione. Do bębna prowadzony jest również mechanizm hamulca awaryjnego (ręcznego) i działa on tylko na tylne koła.

Zobacz również: Honda Accord VI: wymiana przednich klocków

Hamulce tarczowe

Działają one zupełnie inaczej niż bębny, ale efekt ich pracy jest ten sam, czyli powstawanie tarcia spowalniającego koło. Tarcza hamulcowa mocowana jest na piaście koła, a na nią z kolei wsuwany jest zacisk. W jego wnętrzu znajduje się jeden lub kilka tłoczków. Po obu jego stronach montowane są klocki hamulcowe w taki sposób, aby mogły one naciskać na tarczę podczas hamowania. W tym układzie to tarcza jest elementem ruchomym. Taki rodzaj hamulców montowany jest zazwyczaj w układzie przednich kół, ostatnio coraz częściej samochody wyposażone są już w cztery tarcze.

Zobacz również: Fiat Panda: regeneracja hamulca

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Company-logos.co

Katalog firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »