| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ chłodzenia i klimatyzacja > Samochodowa pompa ciepła czyli klimatyzacja w elektrycznych autach BMW

Samochodowa pompa ciepła czyli klimatyzacja w elektrycznych autach BMW

Samochodowa pompa ciepła zaprojektowana przez BMW to jeden z pomysłów na racjonalne zarządzanie zasobami energii w samochodzie przyszłości. W akumulatorowych pojazdach elektrycznych każdy kilowat zaoszczędzony na selektywnym działaniu osprzętu oraz systemów pomocniczych może bowiem zostać wykorzystany do napędzenia pojazdu.

Samochód elektryczny a ogrzewanie jego kabiny

Ogromnym wyzwaniem konstrukcyjnym w pojazdach elektrycznych oraz hybrydach typu plug-in jest efektywne ogrzanie przedziału pasażerskiego w warunkach zimowych. Jeśli to możliwe, energia zgromadzona w akumulatorach powinna być wykorzystywana jedynie do napędu pojazdu. Dlatego do ogrzewania wnętrza tego typu modeli wykorzystuje się pompę cieplną, czyli rozwiązanie dobrze znane z sektora budownictwa mieszkaniowego. Aby jednak w pełni wykorzystać jej większą w porównaniu z ogrzewaniem akumulatorowym wydajność, technologia ta musi pracować bezawaryjnie w każdych warunkach drogowych.

Zobacz też: Układ kontroli klap powietrza – sposób BMW na redukcję zużycia paliwa i poprawę aerodynamiki auta

Zasada działania pompy ciepła w samochodzie BMW

Na wzór budowlanych systemów ogrzewania, pompa ciepła w pojeździe wykorzystuje ciepło z otoczenia, a w tym przypadku temperaturę powietrza. Przy pomocy kompresora klimatyzacji czynnik chłodniczy zostaje sprężony i jego temperatura wzrasta. Na potrzeby samochodów technologia ta musi nie tylko ogrzewać, ale i chłodzić i wysuszać powietrze wewnątrz kabiny pasażerskiej. W tym celu rozbudowano obieg czynnika chłodzącego o nowe podzespoły i regulatory. Źródłem ciepła może być nie tylko ciepło obecne w powietrzu zewnętrznym, ale również w kabinie. Procesem tym steruje inteligentny system zarządzania temperaturą, który monitoruje cały pojazd.

Zobacz też: Samochody z niebezpiecznym czynnikiem chłodniczym R1234yf

Elektryczny samochód a klimatyzacja
W przyszłości kierowcy akumulatorowych pojazdów elektrycznych BMW Group korzystać będą mogli z równie wydajnych układów klimatyzacji co w modelach z silnikami spalinowymi. Dzięki wykorzystaniu pomp ciepła możliwe będą nawet tak wygodne rozwiązania jak klimatyzacja wielostrefowa. Użycie pomp ciepła w pojazdach z napędem elektrycznym lub hybrydowym typu plug-in pozwala zaoszczędzić nawet do 50% energii potrzebnej do ogrzania wnętrza. Dzięki darmowemu ciepłu z otoczenia elektryczna nagrzewnica zostaje znacznie odciążona. Zależnie od cyklu jazdy, w warunkach zimowych zasięg pojazdu może się wydłużyć od 10 do 30%. Nie prowadzi się obecnie prac nad wykorzystaniem tego typu rozwiązań w pojazdach z konwencjonalnym napędem spalinowym.

Źródło: materiały prasowe BMW

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Duże Odszkodowania

Kancelaria odszkodowawcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »