| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ chłodzenia i klimatyzacja > Samochodowa pompa ciepła czyli klimatyzacja w elektrycznych autach BMW

Samochodowa pompa ciepła czyli klimatyzacja w elektrycznych autach BMW

Samochodowa pompa ciepła zaprojektowana przez BMW to jeden z pomysłów na racjonalne zarządzanie zasobami energii w samochodzie przyszłości. W akumulatorowych pojazdach elektrycznych każdy kilowat zaoszczędzony na selektywnym działaniu osprzętu oraz systemów pomocniczych może bowiem zostać wykorzystany do napędzenia pojazdu.

Samochód elektryczny a ogrzewanie jego kabiny

Ogromnym wyzwaniem konstrukcyjnym w pojazdach elektrycznych oraz hybrydach typu plug-in jest efektywne ogrzanie przedziału pasażerskiego w warunkach zimowych. Jeśli to możliwe, energia zgromadzona w akumulatorach powinna być wykorzystywana jedynie do napędu pojazdu. Dlatego do ogrzewania wnętrza tego typu modeli wykorzystuje się pompę cieplną, czyli rozwiązanie dobrze znane z sektora budownictwa mieszkaniowego. Aby jednak w pełni wykorzystać jej większą w porównaniu z ogrzewaniem akumulatorowym wydajność, technologia ta musi pracować bezawaryjnie w każdych warunkach drogowych.

Zobacz też: Układ kontroli klap powietrza – sposób BMW na redukcję zużycia paliwa i poprawę aerodynamiki auta

Zasada działania pompy ciepła w samochodzie BMW

Na wzór budowlanych systemów ogrzewania, pompa ciepła w pojeździe wykorzystuje ciepło z otoczenia, a w tym przypadku temperaturę powietrza. Przy pomocy kompresora klimatyzacji czynnik chłodniczy zostaje sprężony i jego temperatura wzrasta. Na potrzeby samochodów technologia ta musi nie tylko ogrzewać, ale i chłodzić i wysuszać powietrze wewnątrz kabiny pasażerskiej. W tym celu rozbudowano obieg czynnika chłodzącego o nowe podzespoły i regulatory. Źródłem ciepła może być nie tylko ciepło obecne w powietrzu zewnętrznym, ale również w kabinie. Procesem tym steruje inteligentny system zarządzania temperaturą, który monitoruje cały pojazd.

Zobacz też: Samochody z niebezpiecznym czynnikiem chłodniczym R1234yf

Elektryczny samochód a klimatyzacja
W przyszłości kierowcy akumulatorowych pojazdów elektrycznych BMW Group korzystać będą mogli z równie wydajnych układów klimatyzacji co w modelach z silnikami spalinowymi. Dzięki wykorzystaniu pomp ciepła możliwe będą nawet tak wygodne rozwiązania jak klimatyzacja wielostrefowa. Użycie pomp ciepła w pojazdach z napędem elektrycznym lub hybrydowym typu plug-in pozwala zaoszczędzić nawet do 50% energii potrzebnej do ogrzania wnętrza. Dzięki darmowemu ciepłu z otoczenia elektryczna nagrzewnica zostaje znacznie odciążona. Zależnie od cyklu jazdy, w warunkach zimowych zasięg pojazdu może się wydłużyć od 10 do 30%. Nie prowadzi się obecnie prac nad wykorzystaniem tego typu rozwiązań w pojazdach z konwencjonalnym napędem spalinowym.

Źródło: materiały prasowe BMW

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Rakowski

Dyrektor ds. prawnych, Związek Polskiego Leasingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »