REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lampy awaryjne

REKLAMA

Unieruchomiony na drodze samochód, np. z przyczyn technicznych, powinien być odpowiednio oznakowany. Nie zawsze wystarczy ustawienie trójkąta ostrzegawczego i włączenie świateł awaryjnych. W niektórych przypadkach jest obowiązkowe wystawienie ostrzegawczych lamp awaryjnych.

REKLAMA

Lampy awaryjne są zasilane w dwojaki sposób: z instalacji samochodowej i z własnego źródła energii. Mają silne, żółte światło, migające z częstotliwością podobną, jak w przypadku kierunkowskazów w samochodzie. Przepisy określają jednoznacznie, jakie pojazdy muszą mieć je na wyposażeniu i kiedy powinny je stosować. Muszą je stosować pojazdy, przeznaczone do przewozu materiałów niebezpiecznych, bez względu na miejsce, gdzie zostały unieruchomione. Jedna lampa musi być ustawiona za takim pojazdem, druga – przed nim, aby kierowcy, nadjeżdżający z obu stron w porę byli powiadomieni o grożącym niebezpieczeństwie.

REKLAMA

Żaden przepis nie zakazuje w wyraźny sposób stosowania takich lamp przez inne pojazdy, np. przez samochody osobowe dla dodatkowego oznaczenia miejsca niebezpiecznego. Jedynym problemem są ich gabaryty. Lampy takie z uwagi na zainstalowany w ich wnętrzu akumulator lub blok z ogniwami suchymi o dużej pojemności elektrycznej, a także sporej wielkości odbłyśnik, mają duże rozmiary i przez to zajmują dużo cennego miejsca w bagażniku. W krajach, wyprzedzających o dziesięciolecia Polskę w rozwoju motoryzacji, zamiast kosztownych, a przez to narażonych na kradzież lamp awaryjnych, stosuje się samozapłonowe flary o bardzo silnym, pomarańczowym świetle, wydzielające podczas palenia się pomarańczowy, dobrze widoczny prawie w każdych warunkach dym. Stosuje się je dla ostrzeżenia przed miejscem wypadku lub przed istnieniem nieoświetlonej, albo skrytej za zakrętem przeszkody na drodze.

Lampę awaryjną można wykorzystać także podczas holowania samochodu, ustawiając ją na półce za tylną szybą, spełniając w ten sposób wymóg kodeksowy, mówiący o obowiązku informowania innych kierowców o odbywającym się holowaniu.

O lampę awaryjną trzeba dbać, aby zawsze była gotowa do użycia. Dla całkowitego jej uniezależnienia od instalacji elektrycznej samochodu należy doładowywać co jakiś czas jej wewnętrzny akumulator. Gdy zamiast niego są stosowane ogniwa suche, dla przedłużenia ich żywotności należy je przechowywać poza lampą, tak aby nie było możliwe przypadkowe zwarcie ich biegunów. W tym celu można je przechowywać w tekturowych rurach, jakie pozostają np. po zużyciu ręczników papierowych, owijając dodatkowo taki rulon folią polietylenową, np. z torebki-reklamówki.

Zobacz też: AFL

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA