| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Peugeot 206: sprawdzenie i regulacja luzów zaworowych w silniku benzynowym 1.4

Peugeot 206: sprawdzenie i regulacja luzów zaworowych w silniku benzynowym 1.4

Kontrola luzów zaworowych jest bardzo ważna. Niepoprawny luz negatywnie wpływa na pracę naszego silnika. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać kontroli i regulacji.

Wraz z rosnącą temperaturą silnika następuje rozszerzenie elementów napędu zaworów. Jest to uwzględnione przez luz pomiędzy wałkiem rozrządu, dźwigniami zaworów i ich trzonkami. Jeżeli zawory mają poprawnie pracować musi być on idealnie ustawiony. Na początku warto wiedzieć, co powoduje zbyt mały luz.

Zobacz też: Peugeot 206: wymiana kierownicy

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

W takim przypadku zawory nie przylegają szczelnie do gniazd. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne dla rozgrzanych zaworów wylotowych. Powstaje sytuacja, gdzie ciepło nie może być oddane gniazdom. Efektem tego jest deformacja lub pękanie krawędzi grzybka oraz wypalenie gniazd zaworów. Jak to się przekłada na pracę silnika? Przede wszystkim spada ciśnienie sprężania poprzez niedomknięty zawór, samochód traci moc i silnik uruchamia się z dużymi problemami. Oczywiście to wszystko łączy się z większym spalaniem.

Zbyt duży luz powoduje zbyt późne otwieranie się zaworów. Efekt jest tak, że cylinder nie napełnia się w całości, czego efektem jest utrata mocy. Napęd zaworów pracuje głośniej i szybciej się zużywa. Luzy zaworowe należy sprawdzić po remoncie silnika lub gdy jest słyszalne wyraźne klekotanie zaworów. Przed rozpoczęciem pracy należy zaopatrzyć się w uszczelkę pokrywy głowicy. Przy demontażu ulega zniszczeniu.

Zobacz też: Peugeot 206: wymiana świec zapłonowych i żarowych

W silniku benzynowym 1.4 wartości luzów zaworowych są następujące: dla zaworu dolotowego 0.2mm, dla zaworu wylotowego 0.4mm. Zaczynamy od demontażu przewodu podciśnienia z pokrywy głowicy. Następnie odkręcamy samą pokrywę. W tym celu należy wykręcić śruby po jej lewej i prawej stronie. Unosimy ją do góry i zsuwamy z szpilek tuleje dystansowe wraz z blaszaną osłoną.

Teraz przyglądamy się dokładnie wszystkim elementom. W przednim rzędzie znajdują się zawory wylotowe natomiast w tylnym zawory dolotowe. Proponujemy ustawianie luzów według poniższego schematu. Zaczynamy od pierwszego cylindra,. który znajduje się najdalej od rozrządu. Pierwszy numer oznacza zawór dolotowy a drugi wylotowy.

  • 1 cylinder – 3 i 4
  • 2 cylinder – 4 i 2
  • 3 cylinder – 2 i 1
  • 4 cylinder – 1 i 3

Pomiaru dokonujemy za pomocą szczelinomierza. Wsuwamy odpowiednią blaszkę pomiędzy dźwignię i końcówkę trzonka zaworu. Jeżeli przesuwa się płynnie bez większego oporu oznacza to prawidłowy luz. Kiedy stwierdzimy, że jest niepoprawny musimy go wyregulować. Robimy to w następujący sposób. Odkręcamy śrubę kontrującą i za pomocą śrubokręta ustawiamy prawidłowy luz obracając śrubą regulacyjną. Nie powinniśmy mieć żadnego problemu z lokalizacją, jest dobrze widoczna.

Zobacz też: Peugeot 206: wymiana oleju silnikowego

Dokręcamy nakrętkę kontrującą i ponownie sprawdzamy luz. Jeżeli jest wszystko dobrze, zakładamy pokrywę stosując nową uszczelkę.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ26
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

PPW Group

PPW Group łączy wiedzę o rynku nieruchomości i marketingu inwestycji deweloperskich.

Zostań ekspertem Infor.pl »