| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Wpływ zmiennej pogody na działanie samochodu

Wpływ zmiennej pogody na działanie samochodu

Silnik, układ elektryczny i układ hamulcowy są najbardziej narażone na negatywny wpływ na zmiennych warunków pogodowych. Dokładnie takich, jakie mamy często w Polsce.

W upale rosną temperatury robocze m.in. w układach smarowania

Specjaliści podkreślają, że podczas jazdy w upale rosną przede wszystkim temperatury robocze w układzie smarowania (silnika, skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego) oraz w układzie chłodzenia. Jeśli układy te są sprawne, a kierowcy zadbali o elementy takie jak: odpowiednie ciśnienie oleju, właściwy jego dobór, sprawny termostat, właściwy płyn w układzie chłodzenia, sprawne wentylatory i czysta chłodnica – temperatury powinny utrzymywać się w zalecanych zakresach. Jeśli jednak nie wszystkie elementy funkcjonują prawidłowo, przegrzaniu może ulec np. silnik samochodu.

Zobacz też: Czyszczenie silnika suchym lodem – koszty

Do takiej sytuacji dochodzi m.in. jeśli nie sprawdzono płynu w układzie chłodzenia i jest on eksploatowany dłużej niż 3 lata. Funkcją płynu jest nie tylko odbieranie i transportowanie ciepła, ale również smarowanie układu uszczelnień pompy cieczy chłodzącej, a jego właściwości z wiekiem się pogarszają.
Podczas letnich upałów ważne jest także poprawne działanie termostatu oraz to czy – i w którym momencie – uruchamiają się wentylatory zamontowane na chłodnicy. Zwykle w czasie upałów wentylator działa jeszcze kilka chwil po wyłączeniu silnika. Jeśli tak nie jest, weryfikacji w serwisie wymaga działanie czujników temperatury i włącznika wentylatora. W starszych samochodach na przegrzewanie się układu może też mieć wpływ zakamieniona od wewnątrz i oblepiona owadami
z zewnątrz chłodnica. Nie zapewnia wtedy odpowiedniego przepływu i schłodzenia płynu, co może doprowadzić do awarii. Upały nie są również korzystne dla poprawnego działania akumulatora. Nie wszyscy kierowcy mają świadomość, że gorzej znosi on wysokie temperatury latem, niż niskie zimą.

– Akumulator obsługowy nagrzewając się, zwiększa dynamikę odparowywania wody, dlatego w ciepłe dni należy sprawdzać poziom elektrolitu i ewentualnie uzupełniać go dolewając destylowanej wody – przypomina Witold Rogowski z sieci ProfiAuto.

Zobacz też: Styl jazdy, a żywotność silnika

Wpływ ciepła na klocki hamulcowe

Letnia aura miewa też niekorzystny wpływ na układ hamulcowy, Przy silnym nasłonecznieniu temperatura jezdni dochodzi do 70 stopni Celsjusza, co powoduje efekt „płynięcia” opony po asfalcie i znaczne wydłużenie drogi hamowania. Słabej jakości klocki hamulcowe pod wpływem ciepła szybciej poddają się zjawisku fadingu, czyli zaniku siły hamowania i będą potrzebowały większej siły do osiągnięcia efektu skutecznego wyhamowania przed przeszkodą. Do wysokich temperatur nie są także w żadnym razie przystosowane zimowe opony. Miękka mieszkanka, z której są wykonane, bardzo szybko się wtedy zużywa i nie zapewniają odpowiedniego trzymania bocznego na zakrętach, co wydłuża drogę hamowania i zaburza stabilność pojazdu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Grupa Deweloperska GEO

Grupa Deweloperska GEO to holding kilkunastu spółek, prowadzących aktywną działalność na terenie trzech polskich aglomeracji: Krakowa, Wrocławia i Katowic.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »