REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Styl jazdy, a żywotność silnika

Tomasz Korniejew
Styl jazdy, a żywotność silnika. fot. Fotolia
Styl jazdy, a żywotność silnika. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zbyt dynamiczna jazda na nierozgrzanym jeszcze silniku znacznie skraca żywotność jednostki napędowej. Jakie jeszcze mogą być skutki stylu jazdy, który zazwyczaj stosują niecierpliwi kierowcy?

Zmotoryzowani wykazujący dużą nadpobudliwość podczas prowadzenia samochodu muszą się liczyć z tym, że ich agresywny styl jazdy przekłada się na szybsze zużycie poszczególnych podzespołów samochodu. Począwszy od silnika, a na sprzęgle, przegubach i dwumasowym kole zamachowym kończąc.

REKLAMA

Czym skutkuje zbyt dynamiczna jazda, gdy silnik nie jest rozgrzany?

Właściciele samochodów, którzy nie biorą na poważnie rad producentów samochodów odnośnie optymalnej temperatury pracy dla jednostki napędowej musza się liczyć ze znacznym skróceniem okresu jej bezawaryjnej eksploatacji.
Kierowcy, którzy wykorzystują pełną moc silnika w przypadku, gdy jest jeszcze zimny muszą zdawać sobie sprawę, że zimny silnik nie jest właściwie smarowany. Krążący w nim niedostatecznie rozgrzany olej nie osiąga jeszcze odpowiednio wydajnych właściwości smarujących. W takich warunkach niedostatecznie smarowane są nie tylko cylindry lecz również pozostałe części ruchome jednostki napędowej. Przy czym warto zdać sobie sprawę, że temperatura rozgrzania silnika nie jest jednoznaczna z temperaturą cieczy smarującej. Dlatego istotne jest, by nie wkręcać silnika powyżej (2500 obr./min. w przypadku Diesli oraz 3000 obr./min w przypadku silników benzynowych) zanim jednostka nie osiągnie optymalnej temperatury pracy.
Nie można zapominać, że także jazda na zbyt niskich obrotach jest szkodliwa dla jednostek napędowych, a zwłaszcza w sytuacji gdy silnik nie osiągnął jeszcze optymalnej temperatury pracy.

Zobacz też: Błędy w używaniu kierunkowskazów

Zbyt wczesne wyłączenie jednostki napędowej

Właściciele pojazdów powinni wykazywać się cierpliwością również przed wyłączeniem jednostki napędowej. Dotyczy to zwłaszcza samochodów wyposażonych w turbosprężarki. W instrukcjach obsługi samochodów można wyczytać zalecenia z zakresu obsługi pojazdu, w których producenci zwracają uwagę, by po dłuższej jeździe z wykorzystaniem wyższych obrotów silnika przed zgaszeniem jednostki napędowej odczekać nawet do dwóch minut (nie krócej niż 20 sekund).
Czas pracy na wolnych obrotach jest potrzebny do schłodzenia m.in. układu doładowania powietrza. Właściciele pojazdów, którzy nie stosują się do tych zaleceń muszą się liczyć z rychłą perspektywą awarii turbosprężarki.

Zobacz też: Poradnik dobrego kierowcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Styl zmiany biegów a awaria koła dwumasowego

Niewielu zmotoryzowanych zdaje sobie sprawę, że szybka zmiana biegów z gwałtownym puszczaniem pedały sprzęgła nie świadczy o ich doskonałej technice jazdy, ale może poskutkować kosztowną awarią.
Zbyt gwałtowne puszczanie sprzęgła niemalże bezpośrednio przyczynia się do usterki dwumasowego koła, a zbyt gwałtowne szarpanie dźwignią biegów skutecznie i drastycznie skraca żywotność synchronizatorów.
Co więcej, gwałtowne ruszanie samochodem z miejsca, zwłaszcza przy skręconych kołach ogromnie przeciąża przeguby napędowe. W skrajnych przypadkach może dojść do ukręcenia przegubu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    REKLAMA

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA