REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gwarancja i nieautoryzowany serwis: jak nie stracić gwarancji producenta?

Max Trela
Gwarancja i nieautoryzowany serwis: jak nie stracić gwarancji producenta? Fot. Fotolia
Gwarancja i nieautoryzowany serwis: jak nie stracić gwarancji producenta? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeglądy okresowe w autoryzowanych stacjach obsługi są bardzo drogie? Mamy dobrą wiadomość – teoretycznie wcale nie trzeba ich robić w ASO i to bez utraty gwarancji! Wszystko dzięki tak zwanej europejskiej dyrektywie GVO. Na czym ona polega i jak serwisować auto, żeby nie stracić gwarancji?

Dyrektywa GVO

Zacznijmy od rozszyfrowania czym tak naprawdę jest dyrektywa GVO. Otóż jest to przepis gwarantujący kierowcy wolny wybór w doborze mechanika w dowolnym momencie eksploatacji auta. Mówiąc jeszcze ogólniej: Zgodnie z europejskim prawem producent auta nie może nas zmusić do korzystania z ASO – nawet jeśli jest ono nowe i... tym bardziej nie pod groźbą utraty gwarancji. Brzmi doskonale? To teraz mniej „jasne strony” dyrektywy GVO:

REKLAMA

Otóż przegląd samochodu można zrobić wszędzie, ale musi być – i tu dosłowny cytat z książki gwarancyjnej - wykonany zgodnie ze wszystkimi zaleceniami producenta w tym zakresie. Dotyczy to zarówno spełnienia wszystkich czynności, jakie obejmuje dany przegląd, jak i zastosowania odpowiednich części zamiennych.

Zobacz też: Badanie w ASO przed zakupem – podpowiadamy za co warto dopłacić?

Jeśli chodzi o części nikt nie ma chyba wątpliwości, że producenci dopuszczają według instrukcji serwisowych wykorzystanie tylko „fabrycznych” elementów. Zatem jeśli chcemy zachować gwarancję ZAPOMINAMY O ZAMIENNIKACH...

Prawdziwym dramatem jest jednak stwierdzenie „wszystkie przewidziane czynności”. Co to znaczy? Tak naprawdę wiedzą to tylko i wyłącznie trenerzy ekip serwisów fabrycznych i w razie wątpliwości to niestety oni będą wyrocznią. Co gorsza jeśli zostanie nam udowodnione, że coś zostało zrobione nie tak jak jest to napisane w oficjalnej księdze czynności serwisowych (do której dostęp ma oczywiście tylko ASO), to z gwarancją producenta trzeba raczej już się pożegnać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak nie dać się oszukać podczas badania w ASO?

Poza tym gwarancja to nie jedyna rzecz, jaką można stracić, rezygnując z serwisowania auta w autoryzowanych stacjach obsługi. Co prawda korzyści z pewnych przywilejów mogą przyjść dopiero po latach i wcale nie ma pewności, że to my ich doświadczymy. Niemniej jednak, decydując się na okresowe przeglądy gwarancyjne poza siecią ASO, warto zastanowić się, czy związany z tym bilans zysków i strat będzie dla nas opłacalny.

Co zyskasz, a co stracisz

PLUSY:

Można liczyć na spore oszczędności, rzędu nawet kilkuset złotych.
- Na przykład za podstawowy przegląd peugeota 1,4 trzeba zapłacić w ASO ok. 450 zł, a w sieci tzw. szybkich serwisów kosztuje to maksymalnie 250 zł,
- Toyota yaris 1,0 - przegląd po 15 tys. km - w ASO 608 zł, w sieci szybkich serwisów - 250 zł, przegląd po 30 tys. km - w ASO 840 zł, w sieci szybkich serwisów przegląd rozszerzony kosztuje 369 zł,
- Citroen C4 1,4 - przegląd po 20 tys. km w ASO - 900 zł, w byłym autoryzowanym warsztacie tej marki - ok. 650 zł,
- Skoda fabia 1,2 - przegląd po 15 tys. km w ASO kosztuje ok. 400-450 zł, w niezależnej sieci warsztatów - ok. 300-350 zł.

MINUSY:

- Jeśli przegląd gwarancyjny nie zostanie wykonany zgodnie z wymogami producenta, to będzie to podstawą do utraty gwarancji. Za zgłoszoną wtedy naprawę gwarancyjną w ASO trzeba będzie zapłacić z własnej kieszeni. ASO musi udowodnić, że zły przegląd miał wpływ na tę usterkę,
- W bazie danych ASO auto ma niepełną lub nawet zupełnie pustą historię serwisową, a to może mieć znaczenie przy odsprzedaży samochodu,
- Brak auta na przeglądach w ASO uniemożliwia wykonanie mniej poważnych napraw w ramach tzw. akcji serwisowych, które nie dotyczą bezpieczeństwa i nie wymagają listownego powiadamiania właściciela pojazdu,
- Rezygnacja z serwisowania w ASO to brak możliwości przedłużenia w tej sieci gwarancji serwisowej po okresie gwarancji producenta,
- Po okresie gwarancji wiele napraw wykonuje się w ramach tzw. dobrej woli producenta, który może pokryć część lub całość wydatków z tym związanych. Właściciel auta, które nie było serwisowane w ASO, na taki przywilej nie ma co liczyć.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

REKLAMA

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

REKLAMA