| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Paliwa > RON, MON i DON - liczba oktanowa paliwa

RON, MON i DON - liczba oktanowa paliwa

Zdarza się, że w zależności od kraju czy regionu na świecie paliwo istotnie różni się pod względem liczby oktanowej. Z czego wynika ta różnica? Czy różnica w jakości paliwa na świecie jest aż tak duża?

Osoby podróżujące dużo po świecie zapewne nieraz spotkały się z różnymi opisami na dystrybutorach paliwa, odnoszącymi się do jego liczby oktanowej. Popularne w Polsce paliwa Pb95 czy Pb98 są często niedostępne w niektórych krajach. W Stanach Zjednoczonych najpopularniejsze paliwa mają 87 i 91 oktanów. Co więc z samochodami, których producenci nakazują zasilanie paliwem co najmniej 95-oktanowym? Czy można zatankować takie auto paliwem dostępnym w USA czy Australii?

Liczba oktanowa wg RON i MON

Trzeba pamiętać, że na świecie występuje kilka norm, służących określaniu liczby oktanowej. Dwie najpopularniejsze z nich to RON (Research Octane Number) i MON (Motor Octane Number). Zasada pomiaru w obu przypadkach jest taka sama, natomiast różnią je warunki przeprowadzania testu. Do porównania wykorzystuje się jednocylindrowy silnik o regulowanym stopniu sprężania, który pracuje na odpowiednich obrotach. W przypadku określania jakości paliwa za pomocą normy RON (stosowana głównie w Europie), w której ustalana jest tzw. Badawcza Liczba Oktanowa, jednostka napędowa pracuje z prędkością 600 obr./min. Jeśli natomiast poszukiwana jest Motorowa Liczba Oktanowa czyli MON , silnik pracuje stale przy wyższym obciążeniu – 900 obr.min. Z tego powodu powszechnie uważa się, że metoda ta lepiej oddaje to co dzieje się w jednostce napędowej, która poddana jest intensywnej pracy. W USA, Kanadzie czy Australii obowiązuje jeszcze jedna metoda określania liczby oktanowej - DON (roaD Octane Numer). Jest to uśredniony wynik dwóch poprzednich metod: (MON + RON):2.

Zobacz też: Liczba oktanowa paliwa - o czym nam mówi?

Różnice w pomiarze RON i MON

Paliwo pochodzące bezpośrednio z rafinacji ropy naftowej i poddane badaniu za pomocą obu norm, nie różni się diametralnie liczbą oktanową (1-2 oktanów). Sytuacja się zmienia w przypadku paliw, których mieszanka złożona jest różnych węglowodorów. Wtedy różnica w liczbie oktanowej stanowi od 4 do nawet 10 oktanów. MON jest przeciętnie o 10 oktanów niższa od RON. W rezultacie,po uśrednieniu pomiaru, amerykańska 87-oktanowa benzyna odpowiada europejskiej „95-tce” co powoduje, że paliwo to nadaje się do także do europejskich aut.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marta Zofia Gan

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »