| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Paliwa > RON, MON i DON - liczba oktanowa paliwa

RON, MON i DON - liczba oktanowa paliwa

Zdarza się, że w zależności od kraju czy regionu na świecie paliwo istotnie różni się pod względem liczby oktanowej. Z czego wynika ta różnica? Czy różnica w jakości paliwa na świecie jest aż tak duża?

Osoby podróżujące dużo po świecie zapewne nieraz spotkały się z różnymi opisami na dystrybutorach paliwa, odnoszącymi się do jego liczby oktanowej. Popularne w Polsce paliwa Pb95 czy Pb98 są często niedostępne w niektórych krajach. W Stanach Zjednoczonych najpopularniejsze paliwa mają 87 i 91 oktanów. Co więc z samochodami, których producenci nakazują zasilanie paliwem co najmniej 95-oktanowym? Czy można zatankować takie auto paliwem dostępnym w USA czy Australii?

Liczba oktanowa wg RON i MON

Trzeba pamiętać, że na świecie występuje kilka norm, służących określaniu liczby oktanowej. Dwie najpopularniejsze z nich to RON (Research Octane Number) i MON (Motor Octane Number). Zasada pomiaru w obu przypadkach jest taka sama, natomiast różnią je warunki przeprowadzania testu. Do porównania wykorzystuje się jednocylindrowy silnik o regulowanym stopniu sprężania, który pracuje na odpowiednich obrotach. W przypadku określania jakości paliwa za pomocą normy RON (stosowana głównie w Europie), w której ustalana jest tzw. Badawcza Liczba Oktanowa, jednostka napędowa pracuje z prędkością 600 obr./min. Jeśli natomiast poszukiwana jest Motorowa Liczba Oktanowa czyli MON , silnik pracuje stale przy wyższym obciążeniu – 900 obr.min. Z tego powodu powszechnie uważa się, że metoda ta lepiej oddaje to co dzieje się w jednostce napędowej, która poddana jest intensywnej pracy. W USA, Kanadzie czy Australii obowiązuje jeszcze jedna metoda określania liczby oktanowej - DON (roaD Octane Numer). Jest to uśredniony wynik dwóch poprzednich metod: (MON + RON):2.

Zobacz też: Liczba oktanowa paliwa - o czym nam mówi?

Różnice w pomiarze RON i MON

Paliwo pochodzące bezpośrednio z rafinacji ropy naftowej i poddane badaniu za pomocą obu norm, nie różni się diametralnie liczbą oktanową (1-2 oktanów). Sytuacja się zmienia w przypadku paliw, których mieszanka złożona jest różnych węglowodorów. Wtedy różnica w liczbie oktanowej stanowi od 4 do nawet 10 oktanów. MON jest przeciętnie o 10 oktanów niższa od RON. W rezultacie,po uśrednieniu pomiaru, amerykańska 87-oktanowa benzyna odpowiada europejskiej „95-tce” co powoduje, że paliwo to nadaje się do także do europejskich aut.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Prometeia

Grupa doradczo-inwestycyjna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »