REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zimowe felgi - jakie wybrać?

felga aluminiowa koło koła Fot. Fotolia
felga aluminiowa koło koła Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Powszechnie uważa się, że felga aluminiowa nie powinna być używana zimą z uwagi na niekorzystne czynniki na jakie jest narażona - mróz, wysokie zasolenie, wilgoć. Czy zatem trzeba wyposażyć auto w felgi stalowe?

Felgi aluminiowe czy stalowe - które wybrać na zimę?

Jakie felgi wybrać na zimę: stalowe czy aluminiowe? To pytanie nurtuje wielu kierowców przy wymianie opon letnich na zimowe. Większość zakłada ostatecznie „stalówki” kierując się opinią, że felgi aluminiowe nie przetrwają działania mrozu, soli i żwiru. Czy rzeczywiście tak jest?

REKLAMA

Coraz więcej kierowców wyposaża swoje samochody w felgi aluminiowe. Na rynku można znaleźć setki wzorów, wśród których bez problemu można znaleźć taki, który najlepiej podkreśli walory naszego samochodu. Czy zimą jesteśmy zatem skazani by jeździć na zwykłych „stalówkach”?

Zobacz też: Jak dbać o felgi aluminiowe – czy trzeba stosować specjalne środki?

REKLAMA

- Felgi aluminiowe dobrej jakości to spory wydatek. Z jednej strony chcielibyśmy cieszyć się nimi jak najdłużej, nie tylko przez okres letni i wiosenny. Z drugiej strony obawiamy się, że zima bezpowrotnie je zniszczy. Wystarczy jednak zastosować się do kilku porad, aby przez cały rok bezproblemowo je użytkować – wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto pamiętać, że wbrew obiegowej opinii to felgi stalowe narażone są bardziej na działanie korozji, niż felgi skonstruowane ze stopów lekkich. Te pierwsze nie posiadają bowiem zabezpieczenia antykorozyjnego. Ponadto brak możliwości umycia „stalówki” bez odkręcania kół zwiększa ryzyko zniszczenia, a nieuważny montaż kołpaków może uszkodzić warstwę lakieru. Problemem są także kamienie i rozsypywana na drogach mieszanka piaskowo-solna, które dostając się pomiędzy kołpak, a felgę niszczy go.

Czy felga aluminiowa nie rdzewieje?

REKLAMA

Felga aluminiowa na pozór delikatna, potrafi oprzeć się działaniu mrozu i żwiru rozsypywanego na polskich ulicach przede wszystkim dlatego, że proces jej malowania przebiega w trzech etapach. Pierwsza warstwa to podkład, który nakładany jest proszkowo. Dzięki temu powierzchnia idealnie jest zabezpieczona przez korozją, uszkodzeniami mechanicznymi i czynnikami chemicznymi. Następnie nakładany jest tak zwany lakier właściwy nadający feldze kolor. Na koniec całość pokrywana jest lakierem bezbarwnym pełniącym funkcję ochronną.

- Pamiętajmy, że o felgi aluminiowe należy dbać. Dzięki temu utrzymamy je w formie przez długie lata. Nie ignorujmy nawet drobnych rys czy odprysków. Wszelkie ubytki i uszkodzenia lakieru należy na bieżąco czyścić i uzupełniać – radzi Piotr Ciesielski – Dobrym rozwiązaniem jest nakładanie od czasu do czasu na felgi wosku. Jeżeli dopuścimy do zaniedbania pokażą się odbarwienia, a lakier zacznie schodzić całymi płatami. Wtedy pozostaje nam już tylko kosztowna regeneracja lub wymiana.

Przy wyborze felg aluminiowych ważna jest jakość i gwarancja producenta. Unikajmy zatem produktów o wątpliwym pochodzeniu, tanich, z „najniższej półki”. Pamiętajmy, że tak zwane „obręcze markowe” gwarantują trwałość konstrukcji w każdych warunkach, także tych zimowych.  W tym przypadku lepiej zainwestować w dobrej jakości produkt i nie narażać siebie i innych uczestników dróg na niebezpieczeństwo związane z niską wytrzymałością takiej felgi.

- Jeżeli planujemy jeździć na felgach aluminiowych także zimą unikajmy felg aluminiowych chromowanych – dodaje Ciesielski – Są one pokryte cieńszą warstwą ochronną w porównaniu do tradycyjnych felg aluminiowych, które są lakierowane. Sprawia to, że są bardziej narażone na zniszczenie. Dodatkowo warto wziąć pod uwagę, że im prostszy wzór, tym łatwiej dbać o czystość.

Alufelgi mogą pęknąć?

Przeciwnicy używania felg aluminiowych w zimie argumentują, że są one bardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne od swoich stalowych odpowiedników. Trzeba pamiętać, że silnie uderzenie w np. krawężnik uszkodzi tak samo „stalówkę”, jak i felgę ze stopów lekkich.

- Felga aluminiowa jest bardziej wytrzymała od felgi stalowej, ale w przypadku poważniejszych kolizji może w przeciwieństwie do tej drugiej pęknąć, co wyeliminuje możliwość regeneracji - wyjaśnia Piotr Ciesielski – Koszy naprawy alufelgi są również nieporównywalnie wyższe od kosztów naprawy stalowego odpowiednika i nie zawsze jest to możliwe. Nie tylko pęknięcie uniemożliwia naprawę. Z racji, że struktura aluminium po odkształceniu nieodwracalnie się zmienia proces renowacji może być w niektórych przypadkach nieopłacalny lub po prostu niewykonalny.

Źródło: materiały prasowe Allegro.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

REKLAMA

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

REKLAMA

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

REKLAMA