| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Oleje > Olej silnikowy może zwiększyć trwałość silnika

Olej silnikowy może zwiększyć trwałość silnika

Aby przedłużyć życie silnika w samochodzie warto regularnie zmieniać w nim olej. Lepsza jakość smarowania pozwoli ograniczyć tarcie pomiędzy elementami motoru, wydłużając tym samym ich trwałość.

Olej silnikowy - żywotność silnika

Choć polscy kierowcy lubią deklarować, że dbają o swoje samochody, tylko część z nich wie, od czego zużywa się silnik, a jeszcze mniej zdaje sobie sprawę ile trwa nagrzewanie go do właściwej temperatury pracy. Chronić jednostkę napędową można m.in. stosując odpowiedni olej, na przykład Castrol Magnatec.

Z badania przeprowadzonego przez Instytut PBS na zlecenie Castrol w styczniu 2015 roku wynika, że 29 proc. polskich kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że jazda z zimnym silnikiem nie jest korzystna dla trwałości jednostki napędowej. Niestety, niewiele ponad 2 proc. wie, że nagrzewanie oleju do temperatury pracy może trwać nawet 20 minut. Co czwarty ankietowany jest zdania, że niszcząco na silnik działa jazda na krótkich dystansach. Na pierwszym miejscu wśród czynników przyspieszających zużycie jednostki napędowej jest jazda ze zbyt niskim stanem oleju. Taką odpowiedź wybrało 84 proc. kierowców. Dokładnie taki sam odsetek twierdzi, że regularnie sprawdza poziom oleju.

„Cieszy nas, że polscy kierowcy wiedzą, że trzeba kontrolować poziom oleju. Niestety od teorii do praktyki droga jest daleka, szacujemy że co trzecie auto jeżdżące po naszym kraju ma zbyt mało oleju w silniku” – mówi Paweł Mastalerek, kierownik działu technicznego Castrol w Polsce. „Zalecamy kontrolę poziomu oleju co 500-800 km, czyli przy każdym tankowaniu. Pamiętajmy, że najlepszy dla silnika jest stan między ¾ a maksimum. Dlatego warto mieć w samochodzie (szczególnie podczas dalekich podróży) litrową butelkę oleju w celu uzupełnienia jego poziomu. Olej stosowany na dolewki powinien być taki sam jak ten zalany podczas jego wymiany” – dodaje Mastalerek.

Zobacz też: Jakim olejem zalać silnik o mocy 135 000 KM?!

Blisko co trzeci kierowca uważa, że można ograniczyć zużycie silnika pozwalając mu pracować przez kilka minut przed wyruszeniem w trasę. Tymczasem jest odwrotnie – silnik szybciej nagrzewa się pod obciążeniem, więc ruszenie natychmiast po uruchomieniu jednostki napędowej jest zdecydowanie lepszym pomysłem. Oczywiście nie należy wówczas korzystać z pełnej mocy silnika. Tymczasem niemal co piąty kierowca twierdzi, że jazda na wysokich obrotach zaraz po ruszeniu spowoduje, że jednostka napędowa nagrzeje się szybciej. Kierowcy nie wiedzą też, od czego najbardziej zużywa się silnik. Jedynie co trzeci łączy to z częstym uruchamianiem i gaszeniem jednostki napędowej, jeszcze mniej (29 proc.) z jazdą z zimnym silnikiem. Tymczasem właśnie pierwsze minuty jazdy są krytyczne – do 75 proc. zużycia silnika powstaje, gdy pracuje on w zbyt niskiej temperaturze, podczas okresu rozgrzewania.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Sokołowska – Strug

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »