| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Oleje > Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Pracujący silnik w celu zredukowania tarcia pomiędzy elementami, musi mieć dostarczany olej w dziesiątki miejsc. W jaki sposób olej dostaje się do panewek wałków, na powierzchnię cylindrów, czy łożysk pomp oraz turbosprężarek? Jak skonstruowany jest układ smarowania silnika w samochodzie?

Przefiltrowany olej wtłaczany jest w dwa główne kanały

Z centralnej magistrali, olej jest rozprowadzany do dolnego i górnego obiegu. Olej musi być dostarczony do panewek wału korbowego, tłoków w cylindrach i ich sworzni, wałków pośrednich, czy m.in. pompy wody. Ponadto w górnym obiegu smarowane będą wałki rozrządu, pracujące zawory, popychacze zaworów. Zadaniem oleju w układzie rozrządu jest również kasowanie luzów zaworowych. Przewody z kanałów olejowych będą także doprowadzone do turbosprężarki, gdzie smarują i chłodzą jednocześnie jej łożyska. Po przejściu przez łożysko olej wraca drugim przewodem do kanału odpływowego. Ważne jest też połączenie przewodów z układem odpowietrzania skrzyni korbowej.

Kanaliki w wale korbowym

Z głównych kanałów olejowych rozchodzą się kanaliki doprowadzające olej do panewek (łożysk ślizgowych) wału. Ich kształt, czyli m.in. rowki smarne oraz luz między czopem wałka, a panewką pozwalają na otrzymanie prawidłowego ciśnienia oleju. Kanaliki znajdują się także w samym wale korbowym. Łączą się one z otworem doprowadzającym olej do czopów korbowych (do których zamontowane są korbowody z tłokami). W korbowodach również mogą znajdować się kanaliki doprowadzające olej do sworzni. Olej jest również wtryskiwany na ścianki cylindra i redukuje tam tarcie występujące podczas współpracy z tłokiem. W samym tłoku również mogą znaleźć się niewielkie otwory, które pomagają w lepszym smarowaniu sworzni. Następnie olej spływa do miski olejowej.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 dCi

Smarowanie rozrządu

Również w wałku rozrządu spotkamy się z kanalikami, które dostarczają olej do panewek. Zarówno w przypadku smarowania panewek wału korbowego, jak i wałków rozrządu, obowiązuje ta sama zasada. Luz, który jest pozostawiony pomiędzy czopem wałka, a panewką, przy większej prędkości obrotowej pozwala na wytworzenie klinu olejowego i „uniesienie” wałka. W rozrządzie olej jest obecny także poza kanalikami wałka. Wtryskiwany z kanałów głowicy smaruje krzywki współpracujące z popychaczami zaworowymi. Zmniejsza także opory tarcia otwierających i zamykających się zaworów. A także, jeżeli silnik posiada hydrauliczne kasowanie luzów zaworowych, udział w tym procesie bierze właśnie olej. Olej wtłaczany jest do cylinderków popychaczy w momencie, gdy dany zawór ma zostać otwarty (luz jest wtedy kasowany). Następnie w momencie zamknięcia opuszcza go i spływa kanałami odprowadzającymi do miski olejowej. Przy każdym obrocie krzywki cykl się powtarza.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Szkolenia 24 h

internetowy serwis szkoleń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »