| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Oleje > Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Pracujący silnik w celu zredukowania tarcia pomiędzy elementami, musi mieć dostarczany olej w dziesiątki miejsc. W jaki sposób olej dostaje się do panewek wałków, na powierzchnię cylindrów, czy łożysk pomp oraz turbosprężarek? Jak skonstruowany jest układ smarowania silnika w samochodzie?

Przefiltrowany olej wtłaczany jest w dwa główne kanały

Z centralnej magistrali, olej jest rozprowadzany do dolnego i górnego obiegu. Olej musi być dostarczony do panewek wału korbowego, tłoków w cylindrach i ich sworzni, wałków pośrednich, czy m.in. pompy wody. Ponadto w górnym obiegu smarowane będą wałki rozrządu, pracujące zawory, popychacze zaworów. Zadaniem oleju w układzie rozrządu jest również kasowanie luzów zaworowych. Przewody z kanałów olejowych będą także doprowadzone do turbosprężarki, gdzie smarują i chłodzą jednocześnie jej łożyska. Po przejściu przez łożysko olej wraca drugim przewodem do kanału odpływowego. Ważne jest też połączenie przewodów z układem odpowietrzania skrzyni korbowej.

Kanaliki w wale korbowym

Z głównych kanałów olejowych rozchodzą się kanaliki doprowadzające olej do panewek (łożysk ślizgowych) wału. Ich kształt, czyli m.in. rowki smarne oraz luz między czopem wałka, a panewką pozwalają na otrzymanie prawidłowego ciśnienia oleju. Kanaliki znajdują się także w samym wale korbowym. Łączą się one z otworem doprowadzającym olej do czopów korbowych (do których zamontowane są korbowody z tłokami). W korbowodach również mogą znajdować się kanaliki doprowadzające olej do sworzni. Olej jest również wtryskiwany na ścianki cylindra i redukuje tam tarcie występujące podczas współpracy z tłokiem. W samym tłoku również mogą znaleźć się niewielkie otwory, które pomagają w lepszym smarowaniu sworzni. Następnie olej spływa do miski olejowej.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 dCi

Smarowanie rozrządu

Również w wałku rozrządu spotkamy się z kanalikami, które dostarczają olej do panewek. Zarówno w przypadku smarowania panewek wału korbowego, jak i wałków rozrządu, obowiązuje ta sama zasada. Luz, który jest pozostawiony pomiędzy czopem wałka, a panewką, przy większej prędkości obrotowej pozwala na wytworzenie klinu olejowego i „uniesienie” wałka. W rozrządzie olej jest obecny także poza kanalikami wałka. Wtryskiwany z kanałów głowicy smaruje krzywki współpracujące z popychaczami zaworowymi. Zmniejsza także opory tarcia otwierających i zamykających się zaworów. A także, jeżeli silnik posiada hydrauliczne kasowanie luzów zaworowych, udział w tym procesie bierze właśnie olej. Olej wtłaczany jest do cylinderków popychaczy w momencie, gdy dany zawór ma zostać otwarty (luz jest wtedy kasowany). Następnie w momencie zamknięcia opuszcza go i spływa kanałami odprowadzającymi do miski olejowej. Przy każdym obrocie krzywki cykl się powtarza.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kosy

Ekspert, trener, konsultant, wykładowca uniwersytecki. Absolwent Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. Doradztwem w zarządzaniu zasobami ludzkimi zajmuje się od ponad 15 lat, realizując różnorodne projekty z zakresu HR. Ma za sobą długoletnie doświadczenie zdobyte w międzynarodowych firmach doradczych: Capgemini Ernst & Young, SHL Ireland, Hudson Global Resources, PWC. Zrealizował różnorodne projekty dla wiodących organizacji działających w Polsce, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii (m.in. Accenture, Aer Rianta, AIB, Bank of Ireland, Dairygold, Lafarge, Oriflame, Sulzer, Ulster Bank). Autor artykułów publikowanych w Serwis HR, Personel i Zarządzanie oraz Rzeczpospolitej, a także pozycji naukowych i książkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »