| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Oleje > Jak wymienić olej w układzie wspomagania kierownicy? Czy warto?

Jak wymienić olej w układzie wspomagania kierownicy? Czy warto?

W hydraulicznym układzie wspomagania kierownicy olej stale przemieszcza się pomiędzy pompą wspomagania, zbiorniczkiem wyrównawczym, a cylindrem ciśnieniowym w przekładni kierowniczej. Producenci zalecają kontrolę jego stanu, ale o wymianie nie wspominają.

Jeżeli w układzie wspomagania ubędzie oleju należy dolać olej o tej samej klasie jakości. Klasy jakości mogą być określane poprzez normy GM – Dexron (czyli np. DexronII, Dexron III). O wymianie oleju w układzie hydraulicznego wspomagania kierownicy mówi się w zasadzie tylko w przypadku rozkręcenia i naprawy układu.

Zobacz też: Obniż zużycie paliwa w samochodzie

Olej zmienia barwę

Z biegiem lat okazuje się, że olej w układzie wspomagania zmienia barwę i nie jest już czerwony, żółty lub zielony. Klarowny płyn zamienia się w mętną mieszankę oleju i brudu pochodzącego z pracującego układu. Czy warto wtedy wymienić olej? Zgodnie z dewizą „lepiej zapobiegać, niż leczyć” można powiedzieć, że tak. Jednak taką operację możemy wykonać rzadziej, niż raz na kilka lat. Często po wymianie nie poczujemy żadnej różnicy w działaniu układu, ale będziemy mogli mieć satysfakcję, że przez nasze działanie istnieje możliwość przedłużenia bezawaryjnej pracy pompy wspomagania.

Polecamy: Pakiet 3 wideoszkoleń Zmiany w prawie pracy – pendrive
NOWOŚĆ
na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Kiedy wymienić olej w układzie wspomagania?

Jeżeli pompa hydraulicznego układu wspomagania kierownicy wydaje dźwięki podczas skręcania kół, może to oznaczać jej awarię i konieczność wymiany. Okazuje się jednak, że czasem warto zaryzykować poświęcenie około 20-30 złotych na litr płynu (plus ewentualną robociznę) i wymienić olej w układzie. Znane są przypadki, w których po wymianie oleju pompa ponownie pracowała cicho i równo, czyli na jej pracę miał wpływ brud, który zgromadził się w niej przez lata.

Zobacz też: Czy warto naprawiać pęknięty zderzak, czy lepiej wymienić na nowy zamiennik?

Wymiana oleju nie jest trudna

Nie jest to podstawowa czynność obsługowa, natomiast przy pomocy osoby towarzyszącej będzie możliwa wymiana na parkingu, czy w garażu. Najważniejszą sprawą w każdym etapie wymiany płynu jest dbanie o to, by nie zapowietrzyć układu.

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
Polecamy: Aktualny taryfikator punktów karnych 2018 r.
Polecamy: Aktualny taryfikator mandatów 2018 r.

Aby pozbyć się oleju z układu, musimy odłączyć wężyk prowadzący płyn od pompy z powrotem do zbiorniczka wyrównawczego. Powinniśmy przygotować sobie słoik lub butelkę, do której stary płyn zostanie zlany.

Pamiętajmy, że zużytego oleju nie możemy wyrzucić. Należy oddać go do utylizacji.

Zobacz też: Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK