| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Oleje > Jak często wymieniać olej w silniku?

Jak często wymieniać olej w silniku?

Jak często wymieniać olej w silniku? Dołączone do każdego samochodu instrukcje obsługi podają częstotliwość, z jaką należy wymieniać olej w silniku i w przekładniach, oraz jakie jego gatunki można stosować. Jednak nie wszyscy użytkownicy samochodów respektują te zalecenia.

Jak często wymieniać olej w silniku? Dopiero gdy się zabrudzi?

Wśród kierowców panuje pogląd, że olej w silniku powinien zawsze być czysty, a więc trzeba go zmieniać w miarę potrzeby, a nie wtedy, kiedy nakazuje to instrukcja. Zwykle olej ciemnieje już po kilku tysiącach kilometrów, co zachęca kierowcę do jego przedterminowej wymiany.

Tymczasem w oleju takim, w wyniku różnorodnych procesów fizyko-chemicznych, zwiększa się nie tylko ilość zanieczyszczeń, ale także zawartość kwasów tłuszczowych, ważnych dla procesu smarowania silnika. Uzyskuje on najlepsze właściwości smarne dopiero po mniej więcej 20% zalecanego w instrukcji czasu pracy, czyli zwykle najwcześniej po przejechaniu 2000 kilometrów.

Zobacz również: Jak wymienić płyn chłodniczy?

Jak często wymieniać olej w silniku? Według zaleceń instrukcji

Nakazany przez instrukcję okres pomiędzy kolejnymi wymianami oleju silnikowego jest podyktowany głównie możliwościami jego oczyszczania z zanieczyszczeń stałych przez filtry. Z czasem zapychają się one, co powoduje zmniejszenie ciśnienia oleju docierającego do panewek i inny ważnych elementów silnika, pracujących pod dużym obciążeniem. Dlatego nie należy przesadzać z przedłużaniem czasu oczekiwania na kolejną wymianę oleju.

Niemniej jednak wielu naukowców jest zdania, że w prawidłowo eksploatowanym silniku, który nie jest ani przeciążany ani przegrzewany, przedłużenie okresu pomiędzy wymianami nawet o 20 do 25% jest mniej szkodliwe dla silnika, niż skrócenie go o 50 i więcej procent.

Każdej bez wyjątku wymianie oleju silnikowego musi towarzyszyć wymiana filtra oleju. Należy zawsze stosować filtry oryginalne, zalecane przez producenta samochodu. Tańsze filtry, niewiadomego pochodzenia, często potrafią podczas eksploatacji tak zanieczyścić silnik, że może to prowadzić do jego bardzo poważnej awarii. Bywa, że pękają obudowy w takich filtrach, co powoduje gwałtowny spadek ciśnienia oleju w układzie i w konsekwencji nawet wytopienie panewek oraz zatarcie tłoków i pierścieni.

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

Należy wymieniać zawsze olej rozgrzany do normalnej temperatury pracy silnika, która zawiera się w granicach 65 do 85 stopni Celsjusza dla silników chłodzonych cieczą i 95 do 115 stopni (temperatura głowicy!) dla silników chłodzonych powietrzem. Spuszczając olej zachować ostrożność, aby się nie poparzyć i aby nie porozlewać go. Po spuszczeniu odczekać kilka minut, aż spłyną resztki, następnie starannie zakręcić korek spustowy. W niektórych starych typach samochodów tkwił w nim magnes, wychwytujący opiłki żelazne z oleju; trzeba więc przed wkręceniem korka starannie go oczyścić.

Zobacz też: Po co w silniku jest olej?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Budnik

Radca Prawny - Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »