| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Pomiar ciśnienia sprężania - jak go wykonać i odczytać?

Pomiar ciśnienia sprężania - jak go wykonać i odczytać?

Stopień zużycia jednostki napędowej można ocenić bez jej demontażu. Warto zbadać przede wszystkim ciśnienie sprężania w poszczególnych cylindrach. Oto jak taką próbę wykonać i popranie zinterpretować jej wyniki.

Aby ustalić w jakim stanie jest silnik auta, warto wykonać pomiar ciśnienia sprężania w poszczególnych jego cylindrach.

Przygotowanie auta do pomiaru

Zanim wykonamy taki pomiar należy odpowiednio przygotować do tego auto. Zwrócić należy uwagę na rodzaj jednostki napędowej (benzynowa bądź wysokoprężna), stan rozrusznika i akumulatora. Dokładny opis prac związanych z przygotowaniem pojazdu do pomiaru ciśnienia sprężania omówiony został w poniższym artykule:

Zobacz też: Pomiar ciśnienia sprężania – przygotowanie pojazdu

Gdy auto zostanie przygotowane do pomiaru należy zaopatrzyć się w niezbędny sprzęt umożliwiający przeprowadzenie badania. Najwygodniej posłużyć się w tym celu uniwersalnym, elektronicznym próbnikiem ciśnienia sprężania.

Próbnik ciśnienia sprężania do silnika Diesla i benzynowego

Próbniki dedykowane do pomiarów w silnikach benzynowych najczęściej wyposażone są w końcówkę z uszczelką gumową, którą wkłada się w otwór świecy zapłonowej. Próbniki przeznaczone do silników Diesla, ze względu na wysokie ciśnienie jakie powstaje w cylindrze, posiadają gwintowaną końcówkę, wkręcaną w otwór po wtryskiwaczu lub świecy żarowej.

Zobacz też: Uszczelka głowicy – funkcja i potencjalne problemy

W trakcie pomiaru należy stale obserwować czy na styku końcówki i otworu świecy nie ma żadnych nieszczelności, które mogłyby negatywnie wpłynąć na wynik pomiaru. Próbnik należy po każdym przeprowadzonym pomiarze odpowietrzyć (za pomocą zaworu umieszczonego w jego końcówce).

Pomiar ciśnienia sprężania - interpretacja wyników

Wyniki pomiarów należy poddać porównaniu z tymi deklarowanymi przez producenta. Jeśli nie posiadamy takich informacji to przybliżoną wartość ciśnienia sprężania obliczymy za pomocą wzoru:

Pspr= k ε

gdzie:

k= 0,12…0,13 dla silnika czterosuwowego o zapłonie iskrowym (benzynowy);

k= 0,17…0,20 dla silnika czterosuwowego o zapłonie samoczynnym (wysokoprężny).

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Dla silnika o zapłonie iskrowym ciśnienie sprężania waha się od 1,0 do 1,5 MPa, a dla silnika Diesla 2,5-3,5 MPa. Wyniki pomiarów w poszczególnych cylindrach nie powinny różnić się między sobą o więcej niż 10 % najwyższego odczytu! Jeśli ciśnienie sprężania spadło o więcej niż 15-20 % w stosunku do wartości nominalnej to możemy mówić o poważnym zużyciu elementów silnika (pierścieni, gładzi cylindrów, tłoków, zaworów lub ich gniazd).

Aby określić co dokładnie jest przyczyną spadku ciśnienia można wykonać kilka prób, ale więcej o nich dowiecie się od nas niebawem.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ligęzowscy & Partnerzy. Adwokaci i Radcowie Prawni Spółka Partnerska.

Kompleksowa obsługa prawna na rzecz przedsiębiorców i klientów indywiduwalnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »