| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Pomiar ciśnienia sprężania - jak go wykonać i odczytać?

Pomiar ciśnienia sprężania - jak go wykonać i odczytać?

Stopień zużycia jednostki napędowej można ocenić bez jej demontażu. Warto zbadać przede wszystkim ciśnienie sprężania w poszczególnych cylindrach. Oto jak taką próbę wykonać i popranie zinterpretować jej wyniki.

Aby ustalić w jakim stanie jest silnik auta, warto wykonać pomiar ciśnienia sprężania w poszczególnych jego cylindrach.

Przygotowanie auta do pomiaru

Zanim wykonamy taki pomiar należy odpowiednio przygotować do tego auto. Zwrócić należy uwagę na rodzaj jednostki napędowej (benzynowa bądź wysokoprężna), stan rozrusznika i akumulatora. Dokładny opis prac związanych z przygotowaniem pojazdu do pomiaru ciśnienia sprężania omówiony został w poniższym artykule:

Zobacz też: Pomiar ciśnienia sprężania – przygotowanie pojazdu

Gdy auto zostanie przygotowane do pomiaru należy zaopatrzyć się w niezbędny sprzęt umożliwiający przeprowadzenie badania. Najwygodniej posłużyć się w tym celu uniwersalnym, elektronicznym próbnikiem ciśnienia sprężania.

Próbnik ciśnienia sprężania do silnika Diesla i benzynowego

Próbniki dedykowane do pomiarów w silnikach benzynowych najczęściej wyposażone są w końcówkę z uszczelką gumową, którą wkłada się w otwór świecy zapłonowej. Próbniki przeznaczone do silników Diesla, ze względu na wysokie ciśnienie jakie powstaje w cylindrze, posiadają gwintowaną końcówkę, wkręcaną w otwór po wtryskiwaczu lub świecy żarowej.

Zobacz też: Uszczelka głowicy – funkcja i potencjalne problemy

W trakcie pomiaru należy stale obserwować czy na styku końcówki i otworu świecy nie ma żadnych nieszczelności, które mogłyby negatywnie wpłynąć na wynik pomiaru. Próbnik należy po każdym przeprowadzonym pomiarze odpowietrzyć (za pomocą zaworu umieszczonego w jego końcówce).

Pomiar ciśnienia sprężania - interpretacja wyników

Wyniki pomiarów należy poddać porównaniu z tymi deklarowanymi przez producenta. Jeśli nie posiadamy takich informacji to przybliżoną wartość ciśnienia sprężania obliczymy za pomocą wzoru:

Pspr= k ε

gdzie:

k= 0,12…0,13 dla silnika czterosuwowego o zapłonie iskrowym (benzynowy);

k= 0,17…0,20 dla silnika czterosuwowego o zapłonie samoczynnym (wysokoprężny).

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Dla silnika o zapłonie iskrowym ciśnienie sprężania waha się od 1,0 do 1,5 MPa, a dla silnika Diesla 2,5-3,5 MPa. Wyniki pomiarów w poszczególnych cylindrach nie powinny różnić się między sobą o więcej niż 10 % najwyższego odczytu! Jeśli ciśnienie sprężania spadło o więcej niż 15-20 % w stosunku do wartości nominalnej to możemy mówić o poważnym zużyciu elementów silnika (pierścieni, gładzi cylindrów, tłoków, zaworów lub ich gniazd).

Aby określić co dokładnie jest przyczyną spadku ciśnienia można wykonać kilka prób, ale więcej o nich dowiecie się od nas niebawem.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Hewalex Leszek Skiba

Firma Hewalex jest polskim producentem kolektorów słonecznych o największym udziale w rynku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK