| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Układy zasilania silnika oparte o gaźnik istnieją nadal w skuterach czy motocyklach. Natomiast właściciele starszych samochodów z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych spotkają gaźniki także w ich silnikach. Co to jest gaźnik i jak zasila cylindry silnika mieszanką paliwowo-powietrzną?

Gaźnik samochodowy jest zamontowany do kolektora ssącego i odpowiada za wprowadzenie benzyny do silnika po wymieszaniu jej z powietrzem. Najczęściej także bezpośrednio nad nim znajduje się filtr powietrza. Gaźnik działa całkowicie inaczej niż obecnie montowane w samochodach wtryskiwacze. Paliwo w gaźniku jest dostarczane (zasysane) na skutek panującego w podciśnienia w gardzieli, natomiast wtryskiwacze wtryskują paliwo do kolektora dolotowego otwierając się na kilka milisekund.

Jak działa gaźnik?

Gaźnik w dużym uproszczeniu możemy podzielić na komorę pływakową oraz gardziel wraz z przepustnicą. Komora pływakowa bierze swoją nazwę właśnie od pływaka, który unosi się na zgromadzonym w niej paliwie. Na ramieniu pływaka jest zamontowany zawór iglicowy, który zamyka dopływ benzyny ze zbiornika paliwa po to, by nie dopuścić do samoistnego przelania się paliwa z dyszy do gardzieli. Górny koniec dyszy znajduje się w gardzieli wyżej niż maksymalny poziom paliwa w komorze pływakowej. Benzyna musi być po prostu wyssana z dyszy na skutek zwiększenia podciśnienia w najwęższym punkcie przelotu. Kiedy naciskamy pedał przyśpieszenia, otwieramy przepustnicę, silnik zasysa większą ilość powietrza, a z dyszy jest zasysana większa ilość paliwa. Właśnie w gardzieli zassana dawka benzyny miesza się z powietrzem i przemieszcza do kolektora ssącego, a dalej do cylindra, który wykonuje w danym momencie suw ssania.

Zobacz też: Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Gaźnik to nie tylko gardziel, przepustnica i komora pływakowa

Gaźniki posiadają wiele podzespołów wspomagających poprawne zasilanie silnika. Okazuje się, że wykorzystywanie do zassania paliwa występującego w silniku podciśnienia, nie jest wstanie zagwarantować optymalnego składu mieszanki przy wszystkich stanach silnika (rozruch zimnego silnika, bieg jałowy, dynamiczne przyśpieszanie, hamowanie silnikiem). Dlatego gaźniki są wyposażone w urządzenia wspomagające oraz niektóre z nich posiadają większą ilość przelotów.

Gaźnik, który posiadamy w naszym samochodzie może być jedno-, dwu- lub na przykład czteroprzelotowy. Każda gardziel (przelot) posiada przepustnicę. Jednak każda z tych przepustnic może otwierać się w innym zakresie. Przykładowo przy gaźniku dwugardzielowym, jeżeli naciśniemy pedał przyśpieszenia do połowy, przepustnica pierwszej gardzieli będzie otwarta w połowie, a przepustnica drugiej – zamknięta. Jednak, gdy wciśniemy gaz mocniej, pierwsza przepustnica otworzy się w 100%, a sprzężony z nią mechanizm spowoduje otwarcie w odpowiednim zakresie również drugiej przepustnicy. Niektóre konstrukcje, np. w starszych samochodach sportowych posiadały gaźniki, w których każdy przelot odpowiadał za zasilenie jednego cylindra.

Zobacz też: Napęd 4x4 - jakie rozwiązania oferują producenci?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Adam Wiśniewski

Ekonomista, ekspert w dziedzinie finansów, inwestycji i bankowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »