| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Układy zasilania silnika oparte o gaźnik istnieją nadal w skuterach czy motocyklach. Natomiast właściciele starszych samochodów z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych spotkają gaźniki także w ich silnikach. Co to jest gaźnik i jak zasila cylindry silnika mieszanką paliwowo-powietrzną?

Gaźnik samochodowy jest zamontowany do kolektora ssącego i odpowiada za wprowadzenie benzyny do silnika po wymieszaniu jej z powietrzem. Najczęściej także bezpośrednio nad nim znajduje się filtr powietrza. Gaźnik działa całkowicie inaczej niż obecnie montowane w samochodach wtryskiwacze. Paliwo w gaźniku jest dostarczane (zasysane) na skutek panującego w podciśnienia w gardzieli, natomiast wtryskiwacze wtryskują paliwo do kolektora dolotowego otwierając się na kilka milisekund.

Jak działa gaźnik?

Gaźnik w dużym uproszczeniu możemy podzielić na komorę pływakową oraz gardziel wraz z przepustnicą. Komora pływakowa bierze swoją nazwę właśnie od pływaka, który unosi się na zgromadzonym w niej paliwie. Na ramieniu pływaka jest zamontowany zawór iglicowy, który zamyka dopływ benzyny ze zbiornika paliwa po to, by nie dopuścić do samoistnego przelania się paliwa z dyszy do gardzieli. Górny koniec dyszy znajduje się w gardzieli wyżej niż maksymalny poziom paliwa w komorze pływakowej. Benzyna musi być po prostu wyssana z dyszy na skutek zwiększenia podciśnienia w najwęższym punkcie przelotu. Kiedy naciskamy pedał przyśpieszenia, otwieramy przepustnicę, silnik zasysa większą ilość powietrza, a z dyszy jest zasysana większa ilość paliwa. Właśnie w gardzieli zassana dawka benzyny miesza się z powietrzem i przemieszcza do kolektora ssącego, a dalej do cylindra, który wykonuje w danym momencie suw ssania.

Zobacz też: Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Gaźnik to nie tylko gardziel, przepustnica i komora pływakowa

Gaźniki posiadają wiele podzespołów wspomagających poprawne zasilanie silnika. Okazuje się, że wykorzystywanie do zassania paliwa występującego w silniku podciśnienia, nie jest wstanie zagwarantować optymalnego składu mieszanki przy wszystkich stanach silnika (rozruch zimnego silnika, bieg jałowy, dynamiczne przyśpieszanie, hamowanie silnikiem). Dlatego gaźniki są wyposażone w urządzenia wspomagające oraz niektóre z nich posiadają większą ilość przelotów.

Gaźnik, który posiadamy w naszym samochodzie może być jedno-, dwu- lub na przykład czteroprzelotowy. Każda gardziel (przelot) posiada przepustnicę. Jednak każda z tych przepustnic może otwierać się w innym zakresie. Przykładowo przy gaźniku dwugardzielowym, jeżeli naciśniemy pedał przyśpieszenia do połowy, przepustnica pierwszej gardzieli będzie otwarta w połowie, a przepustnica drugiej – zamknięta. Jednak, gdy wciśniemy gaz mocniej, pierwsza przepustnica otworzy się w 100%, a sprzężony z nią mechanizm spowoduje otwarcie w odpowiednim zakresie również drugiej przepustnicy. Niektóre konstrukcje, np. w starszych samochodach sportowych posiadały gaźniki, w których każdy przelot odpowiadał za zasilenie jednego cylindra.

Zobacz też: Napęd 4x4 - jakie rozwiązania oferują producenci?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marek Jurkiewicz

General Manager serwisu infoPraca (Grupo Intercom).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »