| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Napęd 4x4 - jakie rozwiązania oferują producenci?

Napęd 4x4 - jakie rozwiązania oferują producenci?

Napęd samochodu na cztery koła zapewniał w samochodach wojskowych zwiększone możliwości przejazdu w trudnym terenie. Jednak wykorzystuje się go nie tylko w najcięższych warunkach leśnych, lecz także na gładkiej torowej nawierzchni. Jakie typy napędów 4x4 istnieją na rynku?

Używanie standardowych napędów 4x4 z blokowanymi dyferencjałami lub dołączaną przednią osią wymaga od nas uwagi i doświadczenia. Jeżeli nie wyłączymy ich wracając na nawierzchnię o lepszej przyczepności – uszkodzimy napęd samochodu.

Stały 4x4 dla większej przyczepności

Historia napędu 4x4 rozpoczęła się właściwie od samochodów sportowych (Spyker HP z 1903r.). Jego późniejszy rozwój jest również związany ze sportem i przyczepnością (Audi Quattro, Subaru i jego symetryczne AWD). W przypadku tych napędów najważniejsza była możliwość przeniesienia dużej mocy bez straty przyczepności. Wymagano więc zastosowania napędu 4x4, który może być użytkowany bezpiecznie na asfalcie, ale jednocześnie nie doprowadzi do przekazania całego momentu obrotowego na koło, które straci całkowicie przyczepność (a tak dzieje się w przypadku zwykłego mechanizmu różnicowego). Z pomocą przyszedł mechanizm Torsen, w którym zastosowano zęby śrubowe. Takie uzębienie sprawia, że moment „nie ucieka” do jednego koła. W przypadku większej prędkości jednego z kół, mechanizm przyblokuje je doprowadzając moment także do koła o większej przyczepności. Rozwiązanie to, oprócz wcześniej wspomnianych systemów, znajdziemy również m.in. w Alfie Romeo 156 (Q4), Lexusach, VW Pheatonie, ale także w autach terenowych, jak Toyocie Land Cruiser. Jest to stały napęd 4x4 o ustalonym konstrukcyjnie podziale mocy na przednią i tylną oś. Nie musi to być równy podział 50/50, jak we wcześniej omawianych klasycznych konstrukcjach.

60 lat napędów 4x4 Toyoty. Historia

Sprzęgła i elektronika zamiast centralnego dyferencjału

Konstruktorzy poszukując tańszych i lżejszych rozwiązań, zastosowali także całkowicie odmienne patenty, opierające się na zasadzie działania sprzęgieł. Są to sprzęgła wielopłytkowe, które dołączają napęd drugiej osi (często tylnej) w momencie utraty przyczepności. Jednym z przykładów jest sprzęgło wiskotyczne. Płytki sprzęgła są umieszczone blisko siebie. Część z nich umieszczona jest na wale doprowadzającym napęd z kół przednich, a pozostałe na wale przenoszącym moment do kół tylnych. Gdy wzrasta różnica prędkości pomiędzy wałami (na skutek np. zwiększenia prędkości przednich kół na śliskiej nawierzchni), silikonowy olej znajdujący się wewnątrz gęstnieje pod wpływem temperatury i sprzęga obydwa wały. Takie sprzęgło znajdziemy na przykład w Fiacie Panda 4x4. Na rynku występują jego odmiany sterowane elektromechanicznie. Sterowanie ma za zadanie eliminować opóźnienie wynikające z nagrzewania się oleju. Zastosowano je m.in. w Suzuki SX4, czy Nissanie X-trail, nowszych Toyotach Rav4. Rozwinięciem tej idei jest także Haldex sterowany elektrohydraulicznie, który za pomocą pompy, w sytuacji utraty przyczepności, zwiększa ciśnienie płynu uruchamiając siłownik sprzęgła. Takie rozwiązanie oferuje m.in. Lamborghini, Volkswagen (systemy 4motion), Skoda, Volvo. Obecnie, kolejne generacje systemu Haldex mają możliwość stałego przenoszenia napędu w ustalonych proporcjach na przednią i tylną oś.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

FakturaXL.pl

FakturaXL.pl jest producentem oprogramowania w zakresie fakturowania online dla firm i biur rachunkowych. Od ponad 12 lat tworzymy z pasją rozwiązania IT.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »