REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe PSA

REKLAMA

REKLAMA

Małolitrażowy benzyniak jest francuską odpowiedzią na downsizing. Ma 3 cylindry, 12 zaworów, spełnia normę Euro 6, a do tego powstał przy wykorzystaniu 120 patentów.

Historia małolitrażowego benzyniaka z serii EB w gamie koncernu PSA zaczęła się w roku 2014. I Francuzi naprawdę przyłożyli się do prac konstrukcyjnych. Opracowanie silnika wraz z wdrożeniem go do produkcji kosztowało firmę 893 miliony euro. A skala inwestycji świadczyła tylko o jednym - marka wiązała z tą jednostką naprawdę duże nadzieje. Silnik niemalże z miejsca zaczął zasilać najważniejsze modele segmentu B i C w gamie PSA. Z czasem stał się też częścią palety napędowej w średniej wielkości crossoverach.

REKLAMA

To jednak nie koniec zasług silnika 1.2 PureTech. Konstrukcja była też nagradzana. W roku 2014 po raz pierwszy zdobyła tytuł jednostki roku. Później jeszcze dwukrotnie powtórzyła ten wyczyn. W roku 2017 małolitrażowy benzyniak z Francji otrzymał filtr cząstek stałych. Ten miał dostosować mocniejsze wersje do wymogów zaostrzających się norm emisji spalin. Kolejny punkt w dziejach nastąpił w roku 2019. To wtedy produkcja motoru została uruchomiona w kolejnej fabryce. Konkretnie nakładem 250 milionów euro benzyniak zaczął być składany w Polsce w Tychach w zakładzie, w którym Opel wcześniej budował diesle Isuzu.

Silnik 1.2 PureTech - wersja wolnossąca lub doładowana

Na rynku występują dwie wersje 3-cylindrowego silnika 1.2 PureTech. Słabsza jest wolnossąca oraz została wyposażona w wielopunktowy wtrysk paliwa. Modele o oznaczeniu EB2 dysponują mocą na poziomie 75 lub 82 koni i mają naprawdę symboliczne zapotrzebowanie na paliwo. Dla przykładu Peugeot 208 pierwszej generacji według danych fabrycznych spala w cyklu mieszanym zaledwie 4,5 litra benzyny. Co ciekawe, koszty eksploatacji można dodatkowo zmniejszyć. Motor dość dobrze współpracuje bowiem z fachowo założonymi instalacjami LPG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alternatywę stanowi doładowany benzyniak 1.2 PureTech. Otrzymał on wtrysk bezpośredni z ciśnieniem 200 barów, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek i dwa warianty mocy. Model o oznaczeniu EB2DT oferuje 110 koni mechanicznych. Wersja EB2DTS dysponuje stadem 130 koni mechanicznych. Doładowanie sprawia, że dynamika jazdy staje się naprawdę zadowalająca. Motor sprawdza się w przypadku nawet tak dużych aut jak Peugeot 3008, a do tego radzi sobie z nimi nie tylko w terenie zabudowanym, ale i poza miastem.

Ogromną jego zaletą benzyniaka 1.2 PureTech jest wysoka kultura pracy. Charakterystyczny klekot trzech cylindrów nie jest donośny i nie drażni nawet podczas jazdy z większymi prędkościami. Co z serwisowaniem? Napęd rozrządu w silniku jest rozwiązany za pomocą paska pracującego w olejowej kąpieli. To wydłuża jego trwałość według danych producenta do 180 tysięcy kilometrów. Interwał jego wymiany warto jednak skrócić. Scenariusz taki jest pożądany szczególnie w przypadku, w którym samochód porusza się głównie w mieście. Szczególnie że znane są przypadki zerwania paska przy przebiegach rzędu 100 tysięcy kilometrów. Pasek łuszczy się, co osłabia jego konstrukcję i powoduje zatkanie smoku olejowego.

Silnik 1.2 PureTech - awarie i podstawowy serwis

Miska olejowa stosowana w silniku 1.2 PureTech ma pojemność 3,2 litra. Jeżeli chodzi o wymianę smarowidła, producent ustalił jej interwał na rok lub 20 tysięcy kilometrów. Podczas tego samego przeglądu należy zmienić filtr powietrza i przeciwpyłkowy. Dystans podstawowej inspekcji serwisowej warto skrócić przede wszystkim w przypadku wersji doładowanej. Częstsze zalewanie jednostki nowym olejem pozwoli na maksymalne wydłużenie czasu życia układu doładowania.

Silnik 1.2 PureTech dość szybko stał się jedną z ważniejszych wersji napędowych w całej gamie koncernu PSA. Do tej pory był montowany w kilkunastu modelach, a w tym w:

  • Peugeotach 108, 208, 301, 308, 2008, 3008 i 5008,
  • Citroenach C1, C3, C4, C3 Aircross, C4 Cactus, C-Elysee i C4 Picasso,
  • DS-ach 3 i 4,
  • Oplach Crossland X i Grandland X.

Jak sprawdzał się w tym czasie? Opinie są dość jednoznaczne. Kierowcy są zadowoleni z małolitrażowego benzyniaka z Francji. Oczywiście miewał on pewne problemy. To były jednak przede wszystkim drobiazgi.

Kierowcy eksploatujący samochody zasilane silnikiem 1.2 PureTech skarżą się przede wszystkim na niską trwałość paska osprzętu. Ten należy wymieniać najpóźniej co drugi przegląd olejowy, a najlepiej podczas każdego przeglądu olejowego. Poza tym niezbyt trwałe są świece zapłonowe oraz zdarzają się przypadki, w których w komputerze sterującym gromadzą się błędy wyłapywane w trakcie jazdy. Najpoważniejsze zmartwienie? W początkowej serii jednostek zdarzały się luzy na wale korbowym. Problem wynikał jednak z niskiej jakości części dostarczonych do fabryki i był usuwany przez Francuzów w ramach gwarancji.

Silnik 1.2 PureTech - podsumowanie

Małolitrażowy, 3-cylindrowy i doładowane. To te przymioty, które najlepiej opisują współczesne jednostki napędowe. Taki też jest właśnie francuski motor 1.2 PureTech. Skorzystanie z nowoczesnej teorii konstrukcyjnej nie jest jednak wyłączną zaletą tej jednostki. Bo benzyniak pracuje też wyjątkowo kulturalnie, oferuje zadowalającą dynamikę, a do tego ma mocno obniżone wyniki spalania i… emisji szkodliwych związków. A jako że do tego sprawdza się bezawaryjnie w toku eksploatacji, koncern PSA może być naprawdę z niego dumny. Silnik 1.2 PureTech jest godny polecenia!

Silnik 1.2 PureTech - oznaczenia:

  • EB2 - wolnossący VTi: 75 i 82 KM
  • EB2DT - doładowany THP: 110 KM
  • EB2DTS - doładowany THP: 130 KM

Silnik 1.2 PureTech - przykładowe dane techniczne:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/ średnio/trasa w l/100 km
Peugeot 208 82 KM 118 Nm 12,2 s. 175 km/h 5,5/4,5/3,9
Peugeot 2008 110 KM 205 Nm 9,9 s. 191 km/h 5,3/4,43,9
Peugeot 3008 130 KM 230 Nm 10,8 s. 188 km/h 6,0/5,1/4,5

Silnik 1.2 PureTech - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 11 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 380 zł
  • pasek wielorowkowy - od 37 zł
  • sprzęgło komplet - od 479 zł
  • koło zamachowe - od 1227 zł
  • świeca zapłonowa - od 38 zł
  • cewka zapłonowa - od 163 zł
  • sonda lambda - od 463 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

REKLAMA

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

REKLAMA

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA