| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > W jaki sposób producenci kamuflują swoje prototypowe auta?

W jaki sposób producenci kamuflują swoje prototypowe auta?

Zanim dany model auta trafi do produkcji seryjnej, jest testowany zarówno w warunkach torowych, jak i na publicznych drogach. Aby jednak zachować pewną anonimowość jest on obklejany specjalną folią.

Folie kamuflujące

Jeśli kiedykolwiek widziałeś samochód pokryty dziwnymi zawijasami, halucynogennymi wzorami czy nieregularnymi kształtami to prawdopodobnie był to nowy, ściśle tajny prototyp ze specjalnymi naklejkami kamuflującymi. Te specjalne wzory, zaprojektowane w celu zmylenia „szpiegów motoryzacyjnych” chcących sfotografować nowe modele samochodów testowane na publicznych drogach, tworzą optyczną iluzję, która sprawia, że ludzkie oko nie jest w stanie skupić się na krawędziach nadwozia.

Najnowszy trójwymiarowy kamuflaż Forda o nazwie „Brick”, inspirowany po części internetowymi iluzjami optycznymi, wykorzystuje tysiące na pozór losowo ułożonych cylindrów w czarnym, szarym i białym kolorze, które tworzą chaotyczny, krzyżowy wzór. Sprawia to, że kształty nadwozia są bardzo trudno widoczne w świetle słonecznym, niezależnie od tego, czy oglądamy samochód na żywo czy na milionach zdjęć, jakie pojawiają się w Internecie.

Folia kamuflująca Brick stosowana przez Forda

Źródło: Ford

Zobacz też: Oklejanie aut folią - porady

„Prawie każdy ma dziś smartfona i może błyskawicznie dzielić się zdjęciami, przez co wszyscy - łącznie z naszymi rywalami - mogą zobaczyć samochody, które testujemy,” powiedział Lars Muehlbauer, manager ds. kamuflażu, Ford of Europe. „Projektanci tworzą piękne auta z charakterystycznymi elementami stylizacyjnymi. Naszym zadaniem jest ukrycie tych atrybutów.”

Nowe samochody są testowane na publicznych drogach w ramach rygorystycznego programu badawczo-rozwojowego. Opracowanie nowego kamuflażu zajmuje około dwóch miesięcy. Następnie jest on nanoszony na bardzo lekkie naklejki winylowe - cieńsze od ludzkiego włosa - które są aplikowane na każdy nowy samochód. Projekty są początkowo testowane na zamkniętym torze Forda, aby mieć pewność, że kamuflaż spełnia swoje zadanie.

„Staram się tworzyć projekty, które są chaotyczne i złudne dla ludzkiego oka,” powiedział Marco Porceddu, inżynier ds. prototypów w oddziale opracowywania produktów, Ford of Europe, który stworzył nowy kamuflaż. „Badałem iluzje optyczne w Internecie i opracowałem kształt, który może być kopiowany i nakładany na siebie tysiące razy. Tworzy to zarówno iluzję optyczną, jak i efekt trójwymiarowy.” Kamuflaż Forda, odporny na ekstremalne temperatury, doskonale wpisuje się w zimowy krajobraz w Europie, natomiast w Australii i Ameryce Południowej kamuflaż ma kolory piaskowe.

Zobacz też: Ptasie odchody - dlaczego niszczą lakier auta? Jak z nimi walczyć?

„Ten kamuflaż dobrze się spisuje w niemal wszystkich warunkach środowiskowych, a jego projekt ma zaburzać kształty, powierzchnie i kolory samochodu sprawiając, że Twój mózg nie będzie potrafił rozpoznać kluczowych elementów obserwowanego samochodu,”

-powiedział Martin Stevens, profesor na uniwersytecie w Exeter, który od blisko 15 lat bada zagadnienie umaszczenia zwierząt i kamuflażu.

„Iluzja optyczna nie sprawi, że samochód będzie niewidoczny, ale może zaburzyć postrzeganie głębi ostrości i cieni, przez co kształty auta będą trudne do rozróżnienia. Kierowcy testujący nowe modele mogą więc wykorzystać sztuczkę, którą natura stosuje do ukrycia czegoś lub ucieczki przed zagrożeniem.”

Źródło: materiały prasowe Ford

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Transportu Samochodowego

Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »