REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie silniki dobrze znoszą gaz?

Kajetan Sokołowski
Podpowiadamy jakie silniki dobrze znoszą gaz? Fot. Fotolia
Podpowiadamy jakie silniki dobrze znoszą gaz? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Instalacje LPG są cenione w Polsce od dawna, jednak dopiero drastyczne podwyżki cen sprawiły, że zakłady zajmujące się przeróbką silników na zasilanie LPG, przeżywają istne oblężenie. Oto przegląd silników, które dobrze znoszą traktowanie gazem.

Instalacje LPG od lat 90. cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. O ile kiedyś zainstalowanie instalacji gazu nie stanowiło większego problemu, a silniki chętnie tolerowały tego typu modyfikacje, o tyle dzisiaj jest to już nieco bardziej skomplikowane. Najczęściej jest tak, że najlepiej gaz tolerują silniki wolnossące bez wtrysku bezpośredniego. Ponadto samochód z zainstalowaną instalacją gazową wymaga większej troski ze strony właściciela i serwisu. Wiąże się to z tym, że szybciej zużywają się niektóre elementy silnika, jak również sama instalacja gazowa wymaga odpowiedniej opieki. Mimo tych niedogodności, duża część osób decyduje się na taki zabieg, szczególnie kiedy ceny diesla i benzyny poszły gwałtownie w górę i każda dalsza przejażdżka staje się nie tylko kwestią wolnego czasu, ale zasobności portfela.

REKLAMA

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

Na rynku jest sporo ciekawych aut, których silniki bez oporu przyjmą instalację gazową. Zazwyczaj są to jednostki z przedziału 1.6 -2.0 litra pojemności. Zasada jest prosta - im starsza konstrukcja silnika, tym lepiej toleruje LPG.

Zobacz też: Test Seat Ibiza 1.6 z LPG: Jaszczurka na gazie

Z grupy VW – Audi bardzo dobrymi jednostkami nadającymi się do założenia instalacji gazowej są silniki 1.6 8V i 1.8 Turbo i 2.0 20V. Tolerują one bez większych problemów gaz, choć spadek mocy jest wyraźnie odczuwalny. Silniki te można znaleźć w VW, Audi i Skodzie, gdzie w wypadku czeskiej marki została opracowana nawet dedykowana instalacja firmy Landi Renzo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

REKLAMA

Połowa starych BMW poruszających się po Polskich drogach jest już zagazowana, jednak jak wygląda sprawa z nowszymi silnikami tej marki? Generalnie bawarskie silniki montowane w autach z lat 2005-2008, które nie posiadają bezpośredniego wtrysku nadają się bez problemu do przeróbki na gaz. Jedynym wyzwaniem jakie stoi przed instalatorem instalacji jest dobranie odpowiedniego parownika, który poradzi sobie z mocą silnika.

Silniki GM również nie robią problemów, jak podłączymy je pod gaz. Szczególnie predyspozycje w tym zakresie wykazują silniki o prostej konstrukcji jak 1.8 16V i 1.6 16V, które można było spotkać w Oplu Vectrze C z lat 2002-2008 jak i starszych modelach.

Zaskoczeniem może być również fakt, że silniki Subaru o pojemności 2.0 16V, a nawet 2.5 16V, poradzą sobie bez problemu z instalacją gazową. Dzieje się tak za sprawą krótkiej głowicy, jaka występuje w silniku typu bokser, solidnych gniazd zaworowych i samych zaworów.

Jak już jesteśmy przy japońskiej myśli technicznej kolejnym silnikiem, który spełni swoje zadanie to 2 litrowa jednostka montowana w Mazdach. Mimo, że jest to dość wymagająca jednostka, jeżeli chodzi o obsługę instalacji gazowej, to wiedza i umiejętności „gazownika” powinny zapewnić jej skuteczną pracę.

Zobacz też: Przeróbka auta na gaz. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Tak jak już pisałem wcześniej, wszystkie te jednostki są wolnossące (oprócz VW 1.8 T) i nie posiadają wtrysku bezpośredniego. Mimo, że teoretycznie instalację gazową można założyć do każdego samochodu i każdego silnika, to w wypadku wtrysku bezpośredniego może to nastręczyć kłopotów, a zasilanie gazem nie będzie działało tak jak powinno. Dlatego najstosowniejszymi jednostkami są silniki z wtryskiem jednopunktowym, bądź wielopunktowym, gdzie zaawansowanie technologiczne nie jest jeszcze tak wysokie, żeby warsztat gazowniczy nie mógł sobie z tym poradzić.

Kolejną ważną kwestią przy zakupie instalacji gazowej jest warsztat w którym nasza instalacja zostanie założona. Osoba, która będzie nam instalowała gaz powinna być dobrym elektrykiem, ponieważ w dużej mierze od tego zależy czy operacja ta zakończy się sukcesem. Nie polecamy zakładania instalacji w niesprawdzonych miejscach, o których trudno znaleźć opinie. Z tego też powodu nawet kiedy założymy te same instalacje w tych samych silnikach u różnych gazowników, to efekty mogą być skrajnie różne.

Gaz jako paliwo silnikowe osiąga o wiele większą temperaturę spalania niż powszechnie stosowana benzyna. Wiąże się to z jego właściwościami chemicznymi i odbija się na naszym silniku, który jest narażony na zwiększone zużycie. Zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia uszczelki pod głowicą, samej głowicy czy zaworów i ich przylgni. Kolejną rzeczą, która znajduje się w grupie „podwyższonego ryzyka” jest wstępna pompa paliwowa, którą możemy zatrzeć, kiedy wejdzie nam w nawyk jazda z małą ilością benzyny. Dzieje się to z powodu tego, że nawet posiadając instalację gazową, pierwsze parę kilometrów musimy przejechać na konwencjonalnym paliwie i dopiero jak silnik trochę się rozgrzeje, możemy przełączyć zasilanie na gaz. Jednym z najczęściej wymienianych elementów oprócz filtra gazu, jest parownik, który się zużywa i odpowiada za przemianę gazu z formy ciekłej do formy lotnej. Zdarzają się również awarie wtryskiwaczy, kiedy posiadamy instalację sekwencyjną. Szybszemu zużyciu ulegają również świece zapłonowe, cewki i przewody wysokiego napięcia.

Zobacz też: Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Jak widać, regularne serwisowanie instalacji gazowej jest obowiązkowe, mimo, że podnosi koszty eksploatacji. Należy zatem specjalną uwagę zwrócić na szczelność instalacji i przewody układu chłodzenia, ponieważ te zamontowane na potrzeby instalacji zazwyczaj są mniej trwałe od oryginalnych. Warto robić te wszystkie czynności w jednym miejscu, bo instalacja gazowa wymaga stosunkowo częstego serwisu.

Instalacja gazowa nie lubi zbyt długich przestojów, co razem z innymi czynnikami i samym kosztem założenia powoduje, że opłaca się ją założyć dopiero jak jeździmy naprawdę dużo i często. Ceny instalacji wraz z montażem do wyżej podanych silników wahają się w przedziale 2300 - 4500 złotych, w zależności od marki instalacji i silnika, w którym przyjdzie jej pracować.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA