| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Bezpieczeństwo > Jaki wpływ na jazdę ma rozkład masy w samochodzie?

Jaki wpływ na jazdę ma rozkład masy w samochodzie?

Informację o rozkładzie masy na przedniej i tylnej osi znajdziemy w danych technicznych i testach samochodów o wysokich osiągach. Na co ma wpływ równomierne rozłożenie masy w samochodzie? W jakich sytuacjach teoretycznie idealny rozkład masy może działać na naszą niekorzyść?

Jednak, jeżeli chcemy sprawę potraktować poważnie, powinniśmy skorzystać z wagi, która zmierzy rozkład masy na poszczególne koła naszego auta. Może okazać się, że np. tylne prawe koło, obok którego zlokalizowano zbiornik paliwa, jest obciążone nawet o kilkanaście procent bardziej niż lewe. Dlatego oprócz wzdłużnego rozkładu masy, konstruktorzy wpływają także na wartość poprzecznego rozkładu masy (mierzony pomiędzy lewym i prawym kołem, a nawet diagonalnego (czyli mierzonego dla lewego tylnego koła i prawego przedniego). Aby pomiar odwzorowywał rozkład masy auta na drodze, samochód musi być zważony wraz z kierowcą (lub kierowcą i pilotem) oraz zamontowanym wyposażeniem, które będzie wykorzystywane podczas jazdy.

Poprzeczny i diagonalny rozkład masy

Poprzeczny rozkład masy zmieniany może być poprzez montaż niektórych elementów auta w innym miejscu. Spotykana jest zmiana położenia zbiornika paliwa, akumulatora, gaśnicy, osprzętu awaryjnego (np. kół zapasowych) lub poprzez konstrukcję klatki bezpieczeństwa. Zmiana diagonalnego (z języka angielskiego: krzyżowego) rozkładu masy może być wywołana za pomocą ustawień zawieszenia. W rogu, w którym koło powinno być bardziej obciążone, między nadwozie, a sprężyny montowane są specjalne kliny lub jest dokonywana regulacja kompresji sprężyny. Powodujemy w ten sposób ściśnięcie sprężyny i większy nacisk na koło. Jeżeli pomiar diagonalnego rozkładu masy wykazuje, że bardziej obciążone jest prawe przednie koło i tylne lewe, to przy dodatkowym docisku koła (np. na zakręcie w lewo), jeszcze większe obciążenie będzie miało tylne lewe koło i samochód będzie nadsterowny. Jeżeli w tym samym zakręcie bardziej obciążone będzie koło przednie lewe i tylne prawe, samochód będzie bardziej podsterowny, ale takie ustawienie będzie za to pomagać w szybszym wyjściu przy wyjściu z lewego zakrętu.

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne – czy jest bardziej awaryjne od konwencjonalnego?

Rozkład masy, a środek ciężkości samochodu

Innym ważnym zagadnieniem jest także środek ciężkości. Dlaczego tzw. supersamochody są niskie? Nie dlatego, aby wyglądały na smukłe i nie tylko dlatego, aby miały niski współczynnik oporu powietrza. Ich środek ciężkości znajduje się niżej. Cały osprzęt jest zlokalizowany bliżej ziemi, ciężki kierowca również siedzi bardzo nisko. Takie auto mniej wychyla się na zakrętach, powoduje mniejsze dociążenia poszczególnych kół (niż w przypadku wysoko zlokalizowanego środka ciężkości) i dzięki temu zachowuje prawidłowy tor jazdy przy wyższych prędkościach. Ważne jest też zlokalizowanie podzespołów od krawędzi przedniej i tylnej. Silnik i skrzynia biegów umieszczone centralnie zwiększą zwrotność samochodu. Jednak w przypadku utraty przyczepności będzie wirował łatwiej wokół własnej osi (jak skulony łyżwiarz figurowy wykonujący piruet na lodowisku).

Ostatecznie więc rozkład masy w samochodzie to nie tylko pożądane 50/50, których szukamy w danych technicznych. Konstruktorzy chcąc stworzyć samochód o neutralnym zachowaniu, dającym dużą przyjemność z jazdy muszą poradzić sobie także z pozostałymi parametrami. Odchudzając auto i zmieniając jego rozkład mas musimy pamiętać o tym samym. W efekcie nieprzemyślanych prac samochód może stać się jeszcze bardziej trudny w prowadzeniu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Anna Malinowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »