REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Które kontrolki na desce rozdzielczej oznaczają, że nie wolno dalej jechać?

Poszczególne kontrolki przekazują konkretne informacje.
Poszczególne kontrolki przekazują konkretne informacje.

REKLAMA

REKLAMA

Z kontrolkami na desce rozdzielczej jest trochę jak ze znakami drogowymi. Są te informujące, ale i te nakazujące – w tym przypadku natychmiastowe zatrzymanie i wyłączenie auta. Kiedy podróż trzeba przerwać, a kiedy można dojechać do warsztatu?

Ilość światełek i wskaźników na desce rozdzielczej może doprowadzić do zawrotu głowy, a jeśli dodatkowo samochód jest wyposażony w tzw. komputer pokładowy, może on nam jeszcze podpowiedzieć co „boli” nasze auto, ale jeśli go nie ma...

REKLAMA

Czerwony = natychmiastowy stop

Zapalenie się czerwonego wskaźnika w KAŻDYM przypadku powinno alarmować kierowcę. Ten kolor nie wróży nic innego jak kłopoty; i to poważne. Czerwone „lampki” informują przede wszystkim o awarii układy hamulcowego.

Nieważne, czy chodzi o zbyt niski poziom płynu, zużyte klocki hamulcowe, czy nagły spadek ciśnienia w układzie. W tym przypadku na desce pojawi się kółko z wykrzyknikiem w środku, czasem razem z identycznym okrągłym wskaźnikiem z literką P w środku (sama kontrolka „P” oznacza, ze mamy zaciągnięty hamulec ręczny). Zawsze pojawia się też duży czerwony napis STOP i tej informacji nie można ignorować.

Zobacz też: Jak odciążyć samochód?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To, że po naciśnięciu hamulca, auto zwalnia i pozornie nic się nie dzieje, może oznaczać, że wyciek lub uszkodzenie nie jest bardzo poważne, ale tak czy inaczej, dalsza jazda zagraża bezpieczeństwu.

Czerwoną kontrolkę zawsze ma też układ olejowy. Gdy ciśnienie jest niewystarczające, zapala się czerwona kanka (przez większość pań dźwięcznie nazywana sosjerką). I ponownie – ignorowanie tej informacji może się skończyć bardzo nieprzyjemnie. W skrajnych przypadkach, gdy oleju rzeczywiście szybko ubywa, silnik może się zatrzeć w ciągu kilku minut.

Zobacz też: Jak nocą w trasie wykonywać różne prace przy samochodzie?

Samochód należy również niezwłocznie zatrzymać, jeśli zapala się napis STOP, albo w dowolnej konfiguracji z inną nie czerwoną kontrolką. Oznacza to, że błędne dane do sterownika wysyła któryś z układów bezpośrednio powiązanych z bezpieczeństwem.

Pomarańczowa alternatywa

Mniej groźne są „lampki” pomarańczowe, choć i te mogą zmrozić kierowcę, bo mają często bardzo wymowne ikony. Pomarańczowa jest na przykład kontrolka paliwa i kontrolka sterownika silnika.

Wiele osób zaczyna panikować, gdy zobaczy żarzący się na desce lub mrugający „silniczek”. To informacja, że któryś z czujników odebrał zły odczyt. Jeśli lampka zapali się i świeci stałym światłem, błąd był jednorazowy, jeśli mruga, oznacza to, że występuje on cały czas. Takiej informacji nie można ignorować, ale potocznie mówiąc... „możemy dojechać” do najbliższego miejsca, gdzie będziemy mogli bezpiecznie i w spokoju skontaktować się z serwisem.

Zobacz też: Co to jest bezpieczeństwo bierne i aktywne?

Najczęściej chodzi o błąd elektroniki bez której sterownik nie otrzymuje pełnych danych. Bagatelizowanie na dłuższą metę szczególnie migającej lampki jest niedopuszczalne, bo to informacja dla kierowcy, ze coś złego zaczyna się dziać. Co dokładnie, powie nam już mechanik po odczytaniu kodu błędu, który każdorazowo zapisuje się w pamięci komputera.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA