| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Świat Chevroleta > Prezentacje modeli Chevroleta > Chevrolet serii C „Classic Six”: pierwszy Chevrolet

Chevrolet serii C „Classic Six”: pierwszy Chevrolet

Historia samochodów marki Chevrolet zaczęła się efektownie. Pierwszy samochód tej marki został zaprojektowany i zbudowany w 1911 roku jako duże, szybkie i luksusowe auto. Był nim Chevrolet serii C, zwany także „Classic Six”.

Chevroleta założyły dwie osoby – William C. Durant (wcześniej założył też koncern General Motors), a także kierowca wyścigowy  Louis Chevrolet. Durant był biznesmenem, ale  to  zamiłowanie do wyścigów i inżynierskie ambicje Chevroleta ukształtowały model Classic Six.

Produkowany od 1911 do 1913 samochód był nietuzinkowy. Jego sześciocylindrowy silnik (cylindry były ustawione w dwóch rzędach po trzy) miał pojemność aż 4,9 litra i był największą jednostką napędową zamontowaną w Chevrolecie aż do 1958 roku, kiedy to pojawiła się 5,7 litrowa V8-ka.

Zobacz też: Koncepcyjny Chevrolet Colorado Rally

Jak na dzisiejsze czasy być może osiągi silnika Classic Six nie są imponujące, jednak w 1911 roku Classic Six, ze swoimi 40 koniami mechanicznymi i prędkością maksymalną 104 kilometrów na godzinę był jednym z szybszych samochodów na drogach.

Classic Six miał też kilka nowinek technicznych, w tym elektryczne światła i składany dach. Pierwsze egzemplarze (oprócz tradycyjnej korby) można było uruchomić za pomocą rozrusznika na skompresowane powietrze, później jednak pojawił się również rozrusznik elektryczny.

W 1911 roku powstał tylko jeden prototypowy egzemplarz Classic Six. Produkcja na pełną skalę ruszyła dopiero w 1912 roku, kiedy to taśmę montażową opuściło około 2998 egzemplarzy. Co zrozumiałe przy tego typu aucie, cena nie była niska i wynosiła pokaźne wówczas 2150 dolarów. W 1913  cena wzrosła jeszcze bardziej, do 2500 dolarów, choć i aut wyprodukowano dwa razy więcej (około 5987).

Zobacz też: Koncepcyjny Chevrolet Miray

Classic Six był dziełem kierowcy wyścigowego Louisa Chevroleta, jednak Bill Durant wcale nie był autem zachwycony. Uważał, że firma powinna konkurować o masowego klienta, a to oznaczało produkowanie aut tej samej klasy co Ford T. Doprowadziło to do otwartego sporu z Chevroletem, który w 1915 roku sprzedał swoje udziały i opuścił firmę.

Słowo Duranta przeważyło, późniejsze Chevrolety nie były już ani tak duże, ani tak szybkie, ani tak luksusowe jak Classic Six. W późniejszych, tańszych i mniejszych autach montowano już jednostki czterocylindrowe, a Chevrolet stanął w szranki z Fordem T. To już jednak trochę inna historia...

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Gabriela Borek

Księgowa z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny rachunkowości, finansów i analizy finansowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »