| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Zakup auta > Co musisz wiedzieć o gwarancji na samochód?

Co musisz wiedzieć o gwarancji na samochód?

Większość producentów samochodów oferuje kupującym wieloletnie gwarancje jakości. Gwarancja nie stanowi jednak jedynej podstawy roszczeń. Co musisz wiedzieć o gwarancji?

Czym jest gwarancja?

Kupując nowy samochód bardzo często zwracamy uwagę również na to, czy producent udziela dodatkowej gwarancji i jaki jest okres tych uprawnień. Im dłuższa gwarancja tym lepsza sytuacja kupującego, który może dłużej korzystać z uprawnień wiążących się z ujawnieniem się wad samochodu.

Z punktu widzenia prawa gwarancja producenta na samochód jest jedynie dodatkowym zobowiązaniem umownym. Gwarant zobowiązuje się względem kupującego do usunięcia wszystkich wad, jakie powstaną w czasie jej obowiązywania. Fakt, iż jest ona jedynie dodatkowym uprawnieniem oznacza, że nie jest ona jedynym uprawnieniem. W przypadku, gdy samochód jest kupowany przez konsumenta, główne uprawnienia wynikają z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej daje kupującemu uprawnienia względem sprzedawcy. Gwarantem, czyli podmiotem który bierze na siebie zobowiązanie może być zarówno producent, jak i osoba trzecia (np. diler samochodowy).

Gwarancja nie jest jedynym uprawnieniem w przypadku kupna nowego samochodu przez konsumenta. Przez pierwsze dwa lata może on zawsze skorzystać z uprawnień wynikających z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Zobacz: Reklamacja używanego samochodu

Gwarancja czyli co?

W odróżnieniu od ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, która sztywno określa zakres uprawnień i obowiązków sprzedawcy i kupującego, gwarancja daje gwarantowi dość duże pole do popisu. To gwarant określa bowiem okres na jaki zostaje udzielona gwarancja, to gwarant wskazuje także zakres uprawnień i zakres wad objętych gwarancją. Bardzo często bowiem właśnie w treści gwarancji można znaleźć obowiązki kupującego od których zależeć będzie to, czy będzie on mógł z niej skorzystać.

W treści gwarancji gwarant może np. zobowiązać kupującego do dokonywania regularnych przeglądów po przejechaniu określonej odległości.

Należy zatem pamiętać o podstawowej zasadzie. Korzystając z samochodu objętego gwarancją powinniśmy być wcześniej zaznajomieni z jej postanowieniami, w tym również z obowiązkami jakie będą spoczywać na kupującym.

Zobacz serwis: Gwarancja

Postanowienia niedozwolone

Przedsiębiorcy (producenci, dilerzy samochodowi) oferując gwarancję muszą jednak zważać na obowiązek przestrzegania praw konsumenta. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego w treści gwarancji nie mogą znajdować się przepisy, które kształtowałyby prawa i obowiązki kupującego samochód w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszałyby jego interesy.

Treść gwarancji powinna być sformułowana w sposób wyraźny i zrozumiały. Wszelkie wyrażenia powinny być zdefiniowane. Przykładowo gwarant nie może zawrzeć postanowień gwarancji, które wyłączyłyby z zakresu usterek objętych gwarancją tych wad, które wynikają ze zwykłego zużycia, bez definiowania czym owe zwykłe zużycie jest.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Sanner

Doradca prawny z zakresu Prawa Zamówień Publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »