| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Rejestracja > Opłata depozytowa zamiast recyklingowej

Opłata depozytowa zamiast recyklingowej

Ministerstwo Środowiska planuje wprowadzić nową opłatę pobieraną przy pierwszej rejestracji używanego auta w kraju. Opłata depozytowa ma zastąpić obecnie stosowaną opłatę recyklingową.

Opłata depozytowa od używanych pojazdów

Zmiany jakie proponuje Ministerstwo Środowiska mają poniekąd zachęcić klientów do zakupu nowych aut przy jednoczesnym zwiększeniu liczby pojazdów podlegających kasacji (demontażu). Resort chce promować złomowanie starych aut, których stan wyraźnie sugeruje ich wyeksploatowanie.

Opłata depozytowa ma wynosić 400 zł (akcyzowa to obecnie 500 zł) i ponosić ma ją każdy, kto rejestruje w kraju używane auto. Zwolnieni z niej będą nabywcy nowych samochodów oraz ci, za których pojazdy wniesiono wcześniej opłatę.

Premia za złomowanie samochodu

Środki zgromadzone prze resort byłyby przekazywane do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dzięki czemu znalazłyby się pieniądze na dotowanie recyklingów aut. Obecnie za złomowanie auta trzeba zapłacić 500 zł.  W myśl nowych przepisów właściciel pojazdu nie tylko nie płaciłby za demontaż auta, ale sam otrzymałby premię w wysokości 400 zł. Byłaby ona wypłacana nawet tym osobom, których auto nie było wcześniej objęte opłatą depozytową.

Ważnym założeniem projektu MŚ jest wymuszenie na podmiotach sprzedających nowe auta obowiązku stworzenia sieci demontażu samochodów, w zależności od liczby wprowadzanych pojazdów w ciągu roku. Jeśli będzie ich ponad 1000 to muszą oni zagwarantować sieć składającą się z 3 stacji demontażu lub punktów zbierania w województwie, to jest minimum 48 punktów na terenie kraju, natomiast wprowadzający poniżej 1000 pojazdów - sieć składającą się z minimum 3 stacji demontażu w Polsce.

Nowe regulacje prawne mają przynieść wpływy do budżetu w wysokości ok. 320 mln zł rocznie. Szacuje się także, że opłata  obejmie ok. 800 tys. sztuk samochodów rocznie, w tym ok. 650 tys. egzemplarzy pojazdów używanych, sprowadzanych z zagranicy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kisielewska

Starszy Konsultant w KDCP. Prawnik i Doradca podatkowy. Do 2015 r. senior konsultant w Ernst & Young, wcześniej zdobywała doświadczenie zawodowe w Zespole Zarządzania Wiedzą Podatkową Infosys BPO i w Departamencie VAT Ministerstwa Finansów. Jej specjalizacja obejmuje podatkowe i prawne aspekty obrotu towarowego, przede wszystkim w zakresie VAT, cła oraz regulacji dot. biokomponentów i biopaliw ciekłych. Audytor kilkudziesięciu polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw, m.in. w zakresie spełnienia kryteriów VAT – w tym należytej staranności, wymogów celnych, AEO i wymogów dot. wytwarzania i obrotu biokomponentami i biopaliwami ciekłymi. Przeprowadziła kilkanaście szkoleń z zakresu VAT i cła. Autorka opracowań w czasopismach branżowych na temat VAT, cła i obrotu towarowego. Uczestnik międzynarodowych konferencji i szkoleń w zakresie VAT i cła. Absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Wyróżniona nagrodą Prof. Kodrębskiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK