REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niesprawiedliwe kary systemu ViaTOLL

System viaTOLL
System viaTOLL
Operator systemu viaTOLL

REKLAMA

REKLAMA

ViaTOLL, czyli system elektronicznego poboru opłat spełnia oczekiwania, ale wymaga pewnych zmian. Chodzi tu głównie o sposób nakładania kar na kierowców przez operatora systemu viaTOLL.

Obowiązujące przepisy powodują, że kary są często nieproporcjonalnie wysokie do popełnionego przez kierowcę przewinienia. Takie sytuacje wykorzystywane są przez organizacje, które wyłudzają od firm transportowych pieniądze w zamian obiecując umorzenie kar.

REKLAMA

ViaTOLL działa w Polsce od 16 miesięcy. W tym czasie do budżetu Państwa wpłynęło dzięki systemowi już 1 mld zł. Zgodnie z założeniami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w listopadzie zwrócą się wszelkie koszty poniesione na wdrożenie systemu. Od tego czasu system zarabiać ma na budowę nowych dróg.

Przewoźnicy oraz eksperci wnioskują o zniesienie obowiązku opłat dla samochodu osobowego o masie 3,5 tony z przyczepką. Na dzień dzisiejszy taki samochód przekracza ustawowy próg.

Zobacz też: Jakie są konsekwencje nieprzestrzegania czasu pracy kierowcy?

Samochód terenowy z przyczepką jest teraz traktowany, jako samochód ciężarowy. Powinien więc posiadać wszystkie rejestratory i urządzenia, a kierowca powinien wnosić odpowiednie opłaty. Jest to problem głównie dla osób prywatnych, które nie prowadzą firm transportowych, natomiast posiadają duży samochód i transportują coś za pomocą przyczepy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepis ten miał się zmienić już kilka miesięcy temu, co zapowiadał resort transportu, jednak póki co w tej sprawie nic się nie zmieniło.

REKLAMA

Następnym problemem są kary nakładane na kierowców, którzy nie uiścili opłaty w systemie viaTOLL. Aktualnie wynoszą one 3 tysiące złotych za każdy przejechany odcinek, czyli fragment pomiędzy dwoma skrzyżowaniami. Oznacza to, że jeżeli przejechaliśmy trasę 30 km, na której były dwa skrzyżowania to kara wynosić będzie 6 tysięcy złotych. Kary zależeć będą wyłącznie od trasy, na jakiej został skontrolowany.

Ceny kar często są nieproporcjonalne do przewinienia. W Austrii kierowca, który nie uiścił opłaty płaci 220 euro za każde przejechane 70 km. W Czechach opłata ta wynosi 5 tysięcy koron czeskich, czyli ok 800 zł i jest opłatą jednorazową. W Polsce najsprawiedliwszym rozwiązaniem byłoby uzależnienie wysokości kary od ilości przejechanych kilometrów.

Zobacz też: Tachograf analogowy czy cyfrowy? Który z nich musi posiadać nasz pojazd?

Rozwiązać również trzeba kwestię związaną z niedziałającymi urządzeniami viaBOX. Często na kierowców nakładane są kary, ponieważ urządzenie viaBOX czyli takie, które powinno znajdować się w każdym samochodzie, nie działa. Stwierdzenie błędu wyklucza nałożenie kary, niestety nie automatycznie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

REKLAMA

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

REKLAMA

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

REKLAMA