| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Leasing specjalny: na co trzeba uważać?

Leasing specjalny: na co trzeba uważać?

Opiekunowie flot mają czasem do czynienia z bankowozami, autami na potrzeby firm elektrycznych, karetki pogotowia, piaskarki, polewaczko-zmywarki czy pługi śnieżne. Jednym ze sposobów sfinansowania zakupu tego typu pojazdów jest leasing.

Od kilku lat wzrasta zainteresowanie leasingiem pojazdów specjalnych. Niemały udział w tym mają jednostki administracji publicznej, między innymi publiczne zakłady opieki zdrowotnej, związki ochotniczej straży pożarnej itp. Wskazuje na to rosnąca liczba ogłaszanych przetargów przez instytucje działające w oparciu o Prawo Zamówień Publicznych, w których rokrocznie bierze udział coraz więcej firm leasingowych.

Leasing specjalny: niezbędne procedury

Sektor publiczny przy pomocy leasingu kupuje przede wszystkim środki transportu (nawet do 90 procent zamówień). Do takich pojazdów należą m.in. auta przeznaczone dla służb miejskich, takie jak piaskarki, polewaczko-zmywarki, pojazdy asenizacyjne (samochody do wybierania nieczystości płynnych), a także pojazdy do usuwania śmieci komunalnych. Natomiast w sektorze prywatnym dominują bankowozy. Przy pomocy leasingu, nabywane są również samochody o wąskim zastosowaniu specjalistycznym, przeznaczone do wykonywania zadań specjalnych, jak np. serwisowania linii elektrycznych.

Zobacz też: Plusy i minusy leasingu auta firmowego

Określenie przedmiotu leasingu, którym może być ambulans, wóz strażacki, bankowóz czy piaskarka, to dopiero początek procedury podpisania umowy. W następnej kolejności czeka nas jeszcze kontakt z przedstawicielem wybranej firmy leasingowej, spotkanie z doradcą, przygotowanie wymaganych dokumentów. Standardowo trzeba posiadać: ksero dowodu tożsamości, zaświadczenie (decyzja Urzędu Skarbowego) o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP, zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON, umowa spółki wraz z aktualnymi aneksami (dla spółki cywilnej) lub KRS (dla spółki partnerskiej/jawnej).

Jak uprościć procedurę leasingu specjalnego?

Warto dodać, że to, ile i jakie dokumenty będziemy musieli dostarczyć, zależy głównie od firmy leasingowej, którą wybraliśmy. Wiele z nich proponuje coraz powszechniejsze procedury uproszczone - klient oświadcza jedynie, jaki uzyskuje przychód oraz dochód. Jeżeli ta deklarowana wysokość dochodów nie pozwala na zaciągnięcie zobowiązania, np. ze względu na szereg już podjętych inwestycji, istnieje możliwość wnioskowania w klasycznej procedurze.

W przypadku pojazdów specjalistycznych, możliwość skorzystania z procedur uproszczonych mają firmy spełniające kilka warunków: działają na rynku przynajmniej 6 miesięcy, posiadają minimalny wkład własny wynoszący 20 procent wartości leasingu oraz leasingują pojazd nie starszy niż 6-letni.

Zobacz też: Fleet manager –profesjonalista zarządzający flotą

reklama

Ekspert:

Flota Auto Biznes

FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Dariusz Sokołowski koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing
Dariusz Sokołowski koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Napolski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »