| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Czy kierowcy flotowi boją się fotoradarów?

Czy kierowcy flotowi boją się fotoradarów?

Jedna trzecia wypadków drogowych odbywa się z udziałem kierowców firmowych. Spytaliśmy ekspertów od flot, czy i jak fotoradary wpływają na poprawę bezpieczeństwa kierowców aut służbowych.

Mandaty w Polsce są - porównując z resztą Europy - względnie niskie. Dalece bardziej dotkliwą dla kierujących karą są obecnie punkty karne, a nie sama wysokość grzywny. Oczywiście o wiele skuteczniejszym sposobem dyscyplinowania byłaby nieuchronność kary, ale do tego trzeba znacznie doinwestować policyjne oddziały działające w ruchu drogowym, na co w chwili obecnej ciężko liczyć. Można zatem założyć, że wprowadzenie drastycznych grzywien, zwłaszcza za najpoważniejsze wykroczenia drogowe, stanowiłoby przyczynek do refleksji kierowców nad swoim postępowaniem.

Rola firm w podnoszeniu bezpieczeństwa to przede wszystkim prewencja. Od zapewniania właściwych pojazdów, w dobrym stanie technicznym, z wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego, poprzez promowanie bezpiecznej jazdy wśród pracowników, po kompleksowe programy szkoleniowe dla kierowców. Wydatki ponoszone na bezpieczeństwo własnych ludzi zwrócą się szybko - tak pod postacią niższych składek ubezpieczeniowych, jak i niższych kosztów związanych z obsługą szkód, absencjami, itd. Wizerunek firmy odpowiedzialnej dostajemy gratis.

Karanie na trzecim miejscu

Leszek Pomorski, prezes PZWLP oraz prezes ING Car Lease

- Większa liczba fotoradarów nie stanowi panaceum na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach, Niemniej muszę przyznać, że zarówno oryginały jak i ich atrapy, które zresztą miały zniknąć na początku roku, faktycznie wymuszają niższą prędkość na kierowcach. Dzięki temu mniejsza liczba wypadków staje się rzeczywiście faktem. Warto zauważyć, że prędkość nie jest jedyną przyczyną wypadków, a o poprawę bezpieczeństwa należy zadbać kompleksowo, przede wszystkim poprzez budowanie świadomości i odpowiedzialności prowadzących pojazdy.

Wysokie mandaty mogą ograniczyć prawdopodobieństwo wypadków, ale nie są jedynym środkiem. Poprawa bezpieczeństwa oznacza rozbudowę dróg szybkiego ruchu i autostrad, które pomogłyby kierowcom wypracować prawidłowe nawyki zachowania za kierownicą. Na pierwszym miejscu stawiam zatem edukację, na drugim budowanie świadomości, a dopiero na trzecim – karanie, czyli mandaty.

Dobrze byłoby, gdyby wszystkie przedsiębiorstwa flotowe miały w ofercie uzupełniającej programy bezpiecznej jazdy. Poniekąd na zwiększenie bezpieczeństwa wpływ może mieć podniesienie składek przez towarzystwa ubezpieczeniowe. To spowoduje, że firmy będą musiały zadbać o niższą szkodowość. Koszty włożone w edukację nie są dużym wydatkiem w porównaniu z obecnymi nakładami na likwidację szkód. To opłacalna inwestycja, która zwraca się w bardzo krótkim czasie.

reklama

Ekspert:

Flota Auto Biznes

FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Skuteczność fotoradarów wobec kierowców flotowych fot. Mototarget
Skuteczność fotoradarów wobec kierowców flotowych fot. Mototarget

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tagetik

Tagetik, lider oprogramowania wspierającego procesy zarządzania efektywnością organizacji (ang. Corporate Performance Management), powstał we Włoszech (Toskania) w 1986 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »