| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Niderlandy

 

Dla obywateli polskich przez okres 2 lat pozostanie w mocy system zezwoleń na pracę oraz tryb sektorowej liberalizacji dostępu do rynku pracy. Zezwolenia na podjęcie pracy w Niderlandach wydaje Centralny Urząd Pracy i Dochodów (Centrum voor Werk en Inkomen, w skrócie CWI), który jest organem wykonawczym w dziedzinie zatrudnienia, odpowiedzialnym za system sektorów. Do składania wniosków o wydanie zezwolenia na pracę dla określonego pracownika jest uprawniony tylko jego przyszły pracodawca (przedsiębiorca, firma lub instytucja wyrażająca chęć zatrudnienia cudzoziemca). Obywatele polscy zamieszali w Niderlandach mają dostęp do systemu pomocy socjalnej tylko w przypadku podjęcia pracy za zgodą miejscowych władz i pod warunkiem opłacania obowiązkowych składek na poszczególne rodzaje ubezpieczeń społecznych. W przypadku stwierdzenia wykonywania pracy bez odpowiedniego zezwolenia odpowiedzialność, zgodnie z przepisami, ponosi pracodawca. Jest to przede wszystkim odpowiedzialność finansowa rzędu 1000 EUR.

Nie ma obowiązku wykupienia ubezpieczeń osobowych, jednak zaleca się posiadanie polisy ubezpieczeniowej zapewniającej pokrycie kosztów leczenia w czasie pobytu za granicą, niezależnie od druku E-111 pobranego z NFZ, zapewniającego jedynie pomoc w podstawowym zakresie. Inne usługi medyczne są odpłatne. Cena wizyty u lekarza domowego wynosi 20 EUR, wizyta u specjalisty 40 EUR, a dzienny pobyt w szpitalu 300-450 EUR (nie obejmujący operacji, badań oraz zabiegów, za które pacjent płaci oddzielnie). Nie występują zagrożenia sanitarno-epidemiologiczne. Nie są wymagane szczepienia ochronne. Ze względu na ograniczone możliwości samodzielnego wykonywania napraw pojazdu oraz stosunkowo wysokie koszty napraw w specjalistycznych warsztatach zaleca się wykupienie odpowiedniej polisy w polskim towarzystwie ubezpieczeniowym w Polsce. Wykupując polisę, należy zadbać o uzyskanie aktualnych adresów odpowiednich agentów ubezpieczeniowych i komisarzy awaryjnych w Niderlandach.

Nie jest wymagane międzynarodowe prawo jazdy; wystarczy prawo jazdy wydane w Polsce. Jednak przy dłuższych pobytach w Niderlandach, po upływie 6 miesięcy od daty wpisu do rejestru mieszkańców lokalnej gminy, posługiwanie się polskim prawem jazdy jest niemożliwe. Należy wówczas złożyć wniosek w miejscowym Urzędzie Gminnym o wymianę prawa jazdy na niderlandzkie. Korzystanie z dróg publicznych i autostrad jest bezpłatne. Maksymalna prędkość na autostradach wynosi 120 km/godz. Przestrzeganie dozwolonej prędkości jest skrupulatnie kontrolowane przez policję. Przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/godz. grozi konfiskatą samochodu, odebraniem prawa jazdy i skierowaniem sprawy do sądu.
Przy wjeździe do Niderlandów samochód należy oznaczyć międzynarodowym symbolem kraju, w którym jest on zarejestrowany. Prawo niderlandzkie zawiera bardzo precyzyjnie określony katalog wykroczeń drogowych i wysokości kar za każde z nich. W związku z tym podejmowanie przez kierowcę dyskusji z policją drogową na temat wysokości mandatu nałożonego za wykroczenie jest bezcelowe i prowadzi na ogół do pogorszenia sytuacji. Odmowa zapłaty mandatu na miejscu wiąże się ze skierowaniem sprawy na drogę sądową oraz zatrzymaniem pojazdu na parkingu policyjnym do momentu uregulowania mandatu. Jeżeli zainteresowany nie zastosuje się do decyzji wydanej przez sąd, zasądzona kwota grzywny jest zamieniana na karę pozbawienia wolności w relacji 1 dzień pobytu w areszcie za każde 50 EUR niezapłaconej kwoty.
Podczas kontroli drogowej policja skrupulatnie kontroluje prawo jazdy i dokumenty pojazdu. Stwierdzenie w dokumentach jakichkolwiek nieścisłości, nieczytelności, uszkodzeń lub przeróbek skutkuje najczęściej zatrzymaniem dokumentów i samochodu oraz wdrożeniem postępowania wyjaśniającego. Kierowca jest z reguły obciążany wszelkimi kosztami wynikającymi z tego postępowania (holowanie, parkowanie itp.). Analogiczne następstwa mogą wyniknąć w razie podejrzenia o naruszenie oryginalności wybitych numerów nadwozia lub silnika pojazdu. Kierowcy powinni zwracać szczególną uwagę na pieszych i rowerzystów, którzy na przejściach i ścieżkach rowerowych mają bezwzględne pierwszeństwo. W razie kolizji z rowerzystą lub z pieszym na przejściu trzeba się liczyć ze szczególnym postępowaniem wyjaśniającym, nawet w przypadku braku poważnych następstw zdarzenia.
W strefach miejskich ze względu na bardzo dużą liczbę samochodów i natężenie ruchu występują trudności z parkowaniem. Należy jednak mimo to przestrzegać ograniczeń w parkowaniu. Parkowanie w miastach jest odpłatne w określonych godzinach, a w dużych miastach także w godzinach nocnych. Służby kon-
trolujące opłaty są bardzo operatywne. Brak opłaty powoduje nałożenie blokady na koło samochodu. Zdjęcie blokady jest możliwe jedynie po zapłaceniu mandatu w gotówce. Nie można uzyskać odroczenia terminu zapłaty mandatu na okres dłuższy niż 24 godziny. Po tym terminie służby porządkowe odholowują pojazd na parking policyjny. Aby go odebrać, należy zapłacić mandat oraz dodatkowo pokryć koszty holowania (ok. 240 EUR w zależności od miejscowych przepisów ustalanych przez gminy) i parkowania (wysokość opłaty zależy od czasu parkowania). Należy pamiętać, że spanie w samochodzie zaparkowanym na ulicy w mieście lub na parkingu przy autostradzie jest niedozwolone.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Jabłoński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »