| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak wykryć i usunąć usterki mechanizmu różnicowego i układu napędowego?

Jak wykryć i usunąć usterki mechanizmu różnicowego i układu napędowego?

Układ napędowy jako całość jest odpowiedzialny za przeniesienie sił wytwarzanych przez silnik na koła pojazdu. W jego skład wchodzi, oprócz skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego z półośkami i przegubami napędowymi, kilka innych elementów.

Usuwanie usterek układu napędowego we własnym zakresie jest bardzo kłopotliwe, poza tym wymaga sporego doświadczenia w takich pracach i dużych umiejętności, większych niż przy pracach z silnikiem. W praktyce samodzielne naprawy układu napędowego sprowadzają się do wymiany przegubów napędowych i półosiek oraz pierścieni uszczelniających skrzynię biegów i mechanizm różnicowy oraz piasty kół napędzanych. Można także, jeżeli jest taka możliwość, wymieniać dostępne z zewnątrz pierścienie uszczelniające, tzw. simmeringi.

Wymiana przegubów napędowych jest czynnością niezbyt skomplikowaną, za to bardzo brudną, zwłaszcza w przypadku przegubów homokinetycznych - znajdujący się w nich smar zawiera mnóstwo bardzo drobnych cząsteczek metalu, zabarwiających go na czarno. Po wtarciu w skórę dłoni jest praktycznie nie do usunięcia nawet najlepszymi środkami myjącymi. Mniej nieprzyjemną operacją jest wymiana przegubów krzyżakowych (Cardana), które smarowane są jedynie wewnętrznie.

Zobacz także: Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

Wymiana uszkodzonych pierścieni uszczelniających nie jest czynnością trudną. Najwięcej kłopotu sprawia usunięcie pierścienia uszkodzonego. Można to zrobić szybko i łatwo, posługując się haczykiem o kształcie pogrzebacza, wykonanym z twardego drutu o średnicy około 2 mm. Najlepiej mieć dwa takie haczyki, wówczas wyciąga się uszkodzony pierścień o wiele szybciej i łatwiej.

Ponieważ metoda ta niszczy usuwany pierścień, trzeba upewnić się, czy rzeczywiście jest konieczna jego wymiana i czy jest dostępny nowy pierścień o identycznych wymiarach. Usuwając stary pierścień, trzeba zwrócić uwagę, aby przy posługiwaniu się haczykami nie zarysować wnętrza otworu (gniazda), w którym on tkwi.

Zobacz także: Jak wykryć i usunąć usterki zawieszenia?

Wsunięcie nowego pierścienia powinno poprzedzić dokładne oczyszczenie wałka i gniazda, a następnie nasmarowanie ich cienką warstwą oleju przekładniowego lub podobnego smaru. Przydatna jest tulejka o średnicy zewnętrznej mniejszej o około 1 mm od średnicy gniazda. Dzięki niej pierścień zostanie osadzony prawidłowo. Wsuwa się go delikatnie na miejsce, aby nie uszkodzić jego wargi uszczelniającej.

W ostatniej fazie, kiedy już częściowo znajdzie się w gnieździe, można go osadzić na miejscu delikatnie uderzając bardzo lekkim młotkiem we wspomnianą wcześniej tulejkę. Z braku tulejki można osadzić pierścień palcami, naciskając na jego obrzeża symetrycznie i zwracając uwagę, aby wsuwał się całym obwodem jednakowo. Czynności tej nie można powtórzyć, należy więc wykonywać ją bardzo starannie i ostrożnie, bez użycia nadmiernej siły.

Zobacz także: Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krajowy System Usług

(KSU)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »