| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak zaadaptować niektóre części od współczesnych pojazdów do aut zabytkowych?

Jak zaadaptować niektóre części od współczesnych pojazdów do aut zabytkowych?

Trudności w zdobyciu oryginalnych części do pojazdów zabytkowych powodują, że właściciele oldtimerów muszą wykazywać się iście detektywistycznymi talentami w ich zdobywaniu i nie mniej mistrzowskimi talentami wynalazczymi, pozwalającymi znajdujące się w sprzedaży części i podzespoły tak przerabiać, aby mogły być użyte zamiast części oryginalnych.

Mistrzowskie talenty wykazał właściciel liczącej ponad 50 lat „Warszawy 223”, instalując w niej typowy gaźnik Weber z Fiata 125p, co jego zdaniem znacznie ułatwia rozruch zimnego silnika i zmniejsza o około 20% średnie zużycie paliwa. Oczywiście była konieczna dość gruntowna przeróbka kolektora dolotowego, za zgodą konserwatora zabytków.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w starych silnikach stosować pierścienie tłokowe z samochodów nowoczesnych, o ile będą pasowały wysokością do szerokości rowków w tłokach i średnicą do średnicy cylindrów w ich najmniej zużytych miejscach. Trzeba pamiętać o koniecznym luzie na zamku pierścienia, nie mniejszym niż 0,2 mm. Można go w niewielkim zakresie powiększyć przez delikatne spiłowanie pierścienia.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

W oldtimerach można stosować, zamiast wielkich i mało sprawnych prądnic, nowoczesne alternatory, po odpowiedniej przeróbce uchwytów, mocujących prądnicę do korpusu silnika. Znacznie mniejszy od niej alternator wymaga mniejszej odległości pomiędzy „uszami” na których jest zawieszony. W najprostszym, a przez to niezbyt dobrym rozwiązaniu można stosować tuleje i podkładki dystansowe, pamiętając aby koło pasowa alternatora, a ściślej – jego trapezoidalny rowek, w którym pracuje pasek klinowy, znajdował się dokładnie (z tolerancją 1-2 mm) na wprost rowków innych kół pasowych, inaczej nastąpi przyspieszone zużycie paska klinowego. Musi mieć poza tym ten sam kąt nachylenia ścianek, co inne kółka pasowe.

Zobacz też: Jak zregenerować stare felgi i inne zardzewiałe elementy pojazdu zabytkowego?

W oldtimerach wiele stosowanych śrub nie miało powłok galwanicznych albo powłoki te były bardzo cienkie, łato ścierające się, co powodowało korozję gwintów i problemy z ich odkręceniem. Takie śruby można z powodzeniem zastąpić nowymi, ocynkowanymi, pamiętając o tym, aby były one odpowiednio wytrzymałe. W zasadzie nie można stosować śrub „budowlanych” nie posiadających odpowiednich certyfikatów wytrzymałościowych.

W przypadku trudności ze zdobyciem oryginalnych sztywnych przewodów hamulcowych i paliwowych można z powodzeniem zastąpić je podobnymi, z najnowszych typów aut, pamiętając o konieczności dobrania ich odpowiedniej średnicy i długości oraz gwintów w końcówkach dociskowych. Sposób uszczelniania takich przewodów na złączach nie zmienił się od kilkudziesięciu lat.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Lubczyńska

Ekspert z firmy Blachy Pruszyński

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »