REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Seat 600 - auto dla przeciętnego Hiszpana

Seat 600
Seat 600
SEAT

REKLAMA

REKLAMA

Dla Hiszpanów Seat 600 był tym, czym Fiat 126p dla Polaków. Relatywnie niska cena spowodowała, że auto bardzo szybko zmotoryzowało półwysep Iberyjski. Co za technikę skrywał ten model?

Seat 600: hiszpańska ikona motoryzacji

Ponad 40 lat temu, 31 lipca 1973 roku, fabrykę Zona Franca w Barcelonie opuścił ostatni SEAT 600. Dla Hiszpanów było to więcej niż auto. To samochód, który był produkowany od 1957 roku, czyli 16 lat, i dał początki motoryzacji w tym kraju. Ostatnie 4 dekady stanowiły kontynuację sukcesu tego modelu. Dziś można ją odkryć np. w najmniejszym z gamy - Mii.

REKLAMA

REKLAMA

„600-tka", bo tak był popularnie nazywany ten model, stanowiła motor napędowy dla hiszpańskiej motoryzacji w latach powolnego ożywienia rynku. Żadne inne auto nie znaczyło dla tego kraju tak wiele, zapisując się w świadomości jego mieszkańców. Starsze pokolenia wciąż pamiętają, że to właśnie w tych samochodach spędzili swoje pierwsze chwile „za kółkiem", ucząc się jeździć.

To doświadczenie sprawiło, że samochód zapisał się w codziennym życiu wielu rodzin już w latach 50., 60. i 70. ubiegłego wieku. To z tamtych czasów pochodzą wspaniałe historie o wielu podróżach pełnych przygód, opowiadane przez Hiszpanów w rodzinnym gronie.

63 000 peset

Wiele rodzin z klas robotniczych nieustannie śniło o własnym samochodzie. Marzenie spełniło się wraz z modelem 600. Za 63 000 peset (dzisiaj ok. € 378,54, czyli ok. 1 500 zł) można było wtedy nabyć ten samochód i cieszyć się możliwością wspólnych podróży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chętnych na „600-tkę" było tylu, że już w 1958 roku SEAT musiał zwiększyć produkcję modelu 6-krotnie.

Do 28 KM mocy

REKLAMA

SEAT 600 posiadał sinik o pojemności 633 cm3, który przez pierwsze 6 lat produkcji dostarczał 18-20 KM. Z czasem jednostkę rozwinięto do 767 cm3, otrzymując moc 25 KM, a później także 28 KM, co dotyczyło wersji D, E i L-Especial - były one produkowane przez 10 lat.

We wszystkich wariantach nadwozie pozostawało praktycznie bez zmian, z wyjątkiem jednej - w 1970 roku pozbyto się drzwi otwieranych „pod wiatr". Drobną modyfikację przeszedł także silnik, którego po 6 latach produkcji unowocześniono, zwiększając moc i pojemność. W wersjach 600 D i E miał on 25 KM, a w L-Especial - 3 KM więcej dzięki zwiększonej kompresji. Jak sama nazwa wskazuje, L-Especial był najbardziej elegancką odmianą „600-tki" z pluszową tapicerką i stacyjką z zabezpieczeniem przed kradzieżą.

Równie uznany był model 600-D debiutujący 1963 roku, a także jego następca 600-E. Samochód posiadał wiele zalet: z nadwoziem o długości 3,30 m mieścił się wszędzie i był w stanie zabrać w wygodnych warunkach 4 pasażerów, a w razie potrzeby - nawet 5-ciu.

SEAT 600 nie był skomplikowanym samochodem pod względem konstrukcyjnym. Co więcej, części zamienne były bardzo łatwo dostępne, nie tylko w autoryzowanych serwisach, ale również w warsztatach. Dzięki temu można było cieszyć się trwałością samochodu i korzystać z łatwych napraw.

Czas pokazał nowe możliwości

SEAT 600 osiągał prędkość 115 km/h, a dystans 1 000 m pokonywał w 45,5 s. To osiągi godne podziwu, zważywszy na niewielką pojemność i moc zaledwie 28 KM. Zużycie paliwa wynosiło 10 l/100 km w mieście i 6,5 l/100 km na trasie. Z takimi wynikami „600-tka" miała zasięg ok. 461 km na jednym baku.

Dzisiejszym odpowiednikiem „600-tki" jest pełen stylu, miejski model Mii. Rozpędza się on do 172 km/h, a pierwsze 1 000 m pokonuje w 35,4 s. Te osiągi umożliwia silnik o pojemności 999 cm3 dostarczający mocy od 60 do 75 KM. Zużycie paliwa modelu Mii wynosi 5,1 l/100 km w mieście (49% mniej), a poza miastem - 3,7 l/100 km (43% mniej). Zasięg tego auta może wynosić nawet 945 km na jednym baku, czyli o 484 km więcej niż w „600-tce".

Zmiany można zauważyć także we wnętrzu. Pojemność bagażnika modelu 600 wynosiła zaledwie 68,5 l, podczas gdy Mii oferuje 3,5-raza więcej - dokładnie 238 l. Pozwala to na większy komfort i bardziej swobodne pakowanie - „600-tka" niejednokrotnie była załadowana po kres możliwości, czasem nawet wioząc walizki na dachu.

Znaczenie miejskich samochodów SEAT-a

Patrząc w przeszłość, SEAT zawsze oferował samochody w segmencie pojazdów miejskich. Kiedyś były to modele 600, 133, Panda, Marbella, Arosa, a dziś - Mii.

Każdy z nich w perfekcyjny sposób łączył zalety mobilności i zwinności. Nie ma więc wątpliwości, że „600-tka" ustanowiła pierwsze wzorce, które następnie ewoluowały w kolejne pomysły. Ten model najbardziej zapadł w pamięć Hiszpanom, którzy zawdzięczają mu zmotoryzowanie całego kraju. Dowód? W 1970 roku jednym na cztery auta jeżdżące w Hiszpanii był SEAT 600.

Od 1957 roku do 31 lipca 1973 roku łącznie wyprodukowano blisko 800 000 szt. modeli SEAT 600.

Źródło: materiały prasowe Seat

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA