| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Prezentacje > Skoda 966 Supersport: powstały tylko 3 egzemplarze

Skoda 966 Supersport: powstały tylko 3 egzemplarze

Ten stricte sportowy samochód jakim była Skoda 966 Supersport doczekał się profesjonalnej renowacji. Dzięki temu zachowa swój niepowtarzalny charakter będąc pamiątką sportowej historii czeskiej marki.

Egzemplarz ten zaliczył swój debiut 24 września 1950 roku podczas Grand Prix Czechosłowacji. Zaprowadził kierowcę Miroslava Fouška na drugie miejsce w klasie samochodów o pojemności skokowej silnika do 1100 ccm. Sezon 1951 samochód rozpoczął zwycięstwem swojej klasy w wyścigu w Libercu.

W kolejnych sezonach obydwa egzemplarze 966 Supersport brały udział i notowały sukcesy w wielu imprezach wyścigowych. Po poważnej kontuzji, Miroslav Foušek został zastąpiony za sterami trzeciego egzemplarza przez Jaroslava Netušila. Drugi samochód przez ten czas prowadził legendarny Václav Bobek.

ŠKODA nieustannie pracowała nad poprawą osiągów swojej wyścigowej broni, w szczególności nad rozwojem silników. Jednostka o pojemności 1089 ccm została zapożyczona z ówczesnego modelu Tudor i w ramach modyfikacji zyskała aluminiową głowicę z komorami spalania typu V, zaprojektowanymi przez wybitnych inżynierów marki – Sajdla i Neugeborena. Wersję doładowaną kompresorem można było łatwo rozpoznać dzięki niżej poprowadzonej linii pokrywy silnika.

W sezonie 1952, wykorzystując regulację nowego regulaminu, ŠKODA powiększyła pojemność silnika do 1221 ccm. Doładowana odmiana tej jednostki dysponowała aż dwoma kompresorami Roots (Ro15 oraz Ro10), pozwalającymi na osiągnięcie mocy 140 KM.

W kolejnym sezonie korzystano z intensywnie rozwijanej, prototypowej jednostki 1490 ccm OHV, w wersjach atmosferycznej (90 KM) oraz doładowanej dwoma sprężarkami (180 KM). Ta druga wystarczała już do osiągania wyścigową ŠKODĄ prędkości rzędu 200 km/h. Wyposażony w nią egzemplarz, prowadzony przez Václava Bobka, osiągnął oficjalnie zmierzoną prędkość 197,8 km/h, zdobywając tytuł najszybszego samochodu Czechosłowacji.

Reszta podzespołów także była przedmiotem intensywnych prac rozwojowych. Dla poprawy parametrów jednostki przed kompresorem zamontowano chłodnicę powietrza. W 1953 roku projektanci poprawili aerodynamikę poprzez przemodelowanie przedniego wlotu powietrza, czyniąc jego obrys bardziej owalnym.

Ostatecznych poprawek karoserii dokonano w 1954 roku. Ze względu na kolejne zmiany w przepisach 966 Supersport musiał dostać duże błotniki sztywno połączone z nadwoziem. Tak skonfigurowanym, przetrwałym do dzisiejszych czasów egzemplarzem, ścigał się w roku 1955 Jaroslav Netušil. W następnym roku rozpoczęto prace nad następcami tych pojazdów wyczynowych – nowe bolidy nosiły nazwę ŠKODA 1100 Special OHC

Obydwa egzemplarze modelu 966 Supersport jednak jeszcze przez wiele lat służyły do trenowania przyszłych zawodników wyścigowych, potwierdzając wysoką jakość tego projektu.

Źródło: materiały prasowe Skoda

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek

SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek

SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek

SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek

SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek kierownica zegary
SKODA 966 Supersport samochód sportowy tor zabytek kierownica zegary

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Łątkowski

Adwokat kościelny, Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »