| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Prezentacje > Toyota Land Cruiser J60

Toyota Land Cruiser J60

Toyota Land Cruiser J60 być może jeszcze nie zasługuje na miano pełnoprawnego klasyka - auta zabytkowego. Ale poczekajmy jeszcze kilka lat...

Land Cruisera J60 można było kupić z sześciocylindrowymi rzędowymi silnikami benzynowymi (najpierw o pojemności 4,2 litra i mocy 140 koni mechanicznych, a później, od 1984 roku ze 155-konną czterolitrówką), a także z dieslami (3,4 litra 98 koni mechanicznych i 4 litry 103 konie mechaniczne) i turbodieslami (4 litry o mocy 135 koni mechanicznych – od 1986 roku). To był już koniec małego, zwinnego Land Cruisera (mimo, że serię J40 produkowano aż do 1984 roku), choć seria 60 nadal doskonale radziła sobie w terenie, czego dowodem jest udział seryjnego auta w 1000-kilometrowym wyścigu pustynnym w Botswanie w Południowej Afryce.

"Bańka" pękła

W 1981 roku nastąpił moment dla Toyoty przełomowy – ilość aut sprzedawanych rocznie przekroczyła 1 milion, przy czym niemałą rolę w tym sukcesie odegrał właśnie Land Cruiser. Rok później do J60 wprowadzono niewielkie zmiany, zmieniając przy tym oznaczenie na J61 Kiedy w 1984 roku ostatecznie zakończono produkcję modelu J40, głównym „koniem pociągowym” segmentu aut terenowych stała się seria 60. Tego samego roku do oferty firmy dołączyła też seria 70 – starszy brat „sześćdziesiątki”. Pod sam koniec produkcji seria 60 znana była pod nazwą J62, jednak jej koniec nadszedł dość szybko – w 1989 roku z taśmy montażowej zjechała ostatnia „sześćdziesiątka”, zaś na jej miejsce Toyota wprowadziła serię 80.

Zobacz też: Toyota Land Cruiser: jaką wybrać? Poradnik

Pomimo, że model J60 był tylko krótkim epizodem w produkcji Land Cruisera, był też ważnym momentem przełomowym. SUV-y zaczęły zdobywać popularność wśród ludzi mieszkających w miastach, którym imponowały wielkie rozmiary tych aut, przy czym na pierwszy plan, przed właściwości jezdne, zaczął wysuwać się temat komfortu. J55 zaczął proces zmian w Land Cruiserach, które stały się większe, pojemniejsze i bardziej ucywilizowane. Dzieła dokończyła „sześćdziesiątka”, która dzięki luksusowi dostępnemu wówczas jedynie w wysokiej klasy samochodach osobowych, wyznaczyła kierunek rozwoju SUV’ów na najbliższe kilkadziesiąt lat. Dzisiaj, kiedy na rynek wchodzi już model J200, mało kto, poza entuzjastami, pamięta o J60, którego rolę w rozwoju segmentu luksusowych terenówek trudno przecenić.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Finelog

Finelog sprawia, że logistyka przestaje ograniczać Twój biznes. Tam, gdzie większość ludzi widzi tylko problemy, my widzimy wyzwania i, co jeszcze ważniejsze, rozwiązania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK