| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Poprzednicy nowego Volvo V90 - historia szwedzkich kombi

Poprzednicy nowego Volvo V90 - historia szwedzkich kombi

Niedługo na rynku pojawi się Volvo S90 w wersji kombi czyli V90. Przedstawiamy Wam poprzedników tego modelu i najważniejsze kombi szwedzkiego producenta.

Amazon

Następcą modelu Duett stał się wprowadzony w 1962 r. Amazon, występujący oficjalnie pod nazwą Volvo 221. Było to eleganckie kombi, którego początki na desce kreślarskiej sięgają także zastosowań dostawczych – auto było oferowane także w takiej wersji.  M.in. dzięki temu Amazon posiadał znacznie pojemniejszy przedział bagażowy.

Model S wyposażony w 115-konny silnik benzynowy był w latach 60. postrzegany jako auto ponadprzeciętnie dynamiczne. Charakterystyczna dzielona tylna klapa była rozwiązaniem bardzo praktycznym, chwalonym przez wielu użytkowników. Bardzo podobny mechanizm tylnych drzwi zastosowano kilkadziesiąt lat później w pierwszej generacji Volvo XC90, powracając tym samym do korzeni marki.

Volvo 1800 ES – kombi czy shooting brake?

Następca modelu 1800, wersja 1800 ES w Wielkiej Brytanii znana była pod nazwą Shooting Brake, co oznaczało połączenie wysokich osiągów z nadwoziem oferującym przestrzeń bagażową na kije golfowe, czy sprzęt łowiecki. Auto miało premierę jesienią 1971 r. Najsłynniejszym elementem samochodu była bezramkowa szyba montowana w tylnej klapie z charakterystycznymi zawiasami przymocowanymi bezpośrednio do szkła. We wczesnych latach 70. było to niezwykle nowoczesne rozwiązanie.

Czas pokazał, że 1800 ES było autem jeszcze bardziej wyjątkowym w historii motoryzacji niż mogli podejrzewać projektujący go inżynierowie. Z taśm szwedzkiej fabryki zjechało zaledwie ok. 8,000 sztuk tego modelu, przez co dziś to samochód bardzo poszukiwany przez kolekcjonerów zabytkowej motoryzacji. Model ten był także bezpośrednią inspiracją dla projektantów wizjonerskiego Volvo Concept Estate, przedstawionego szerokiemu gronu odbiorców na genewskim salonie motoryzacyjnym wiosną 2014 r.

Volvo 245

Archetyp Volvo – rodzinnego kombi – na rynku pojawił się w 1974 r. Zyskał popularność, jakiej nie miał żaden inny model szwedzkiej firmy. Volvo 245, to nawet dziś samochód bardzo silnie kojarzący się z marką. Produkowany przez niemal 20 lat, stał się niebywale popularnym autem. Dostępna była także specjalna edycja 265 wyposażony w sześciocylindrowy silnik benzynowy w układzie widlastym. Lata osiemdziesiąte przyniosły nową wersję 245 Turbo – pierwszy na świecie samochód kombi z seryjnie turbodoładowanym silnikiem.

Volvo 960

Volvo 960 było ostatnim szwedzkim kombi z napędem na tylną oś. Jego geneza sięga serii 700 i lat 80. Auto charakteryzujące się bardzo elegancką linią nadwozia. Model zaprezentowano w 1990 r. wraz z zupełnie nowym silnikiem sześciocylindrowym. W 1996 r. zmianie uległa nazwa modelu – od tej pory auto znane było jako V90. Ta sama nazwa modelu wraca dokładnie po 20 latach wraz z nowym kombi.

Volvo 850 T5-R

Intensywna żółta barwa lakieru, 240 koni pod maską i przyspieszenie ze startu zatrzymanego do 100 km/h poniżej 7 sekund. To kluczowe cechy Volvo 850 T5-R – kombi, jakiego świat wcześniej nie widział. Wprowadzone jako edycja limitowana tylko dla roku modelowego 1994, T5-R niemal od razu stało się obiektem westchnień motoryzacyjnych kolekcjonerów.

Zobacz też: Historia modelu Volvo 240

Uwagę światowych mediów model ten skupił dzięki nieprzeciętnym wynikom w sporcie motorowym. Był to pierwszy na świecie samochód o nadwoziu kombi, jaki wystartował w brytyjskim cyklu wyścigów BTCC. Auto przyniosło rozgłos fabrycznemu zespołowi Volvo, który reprezentowało.

Źródło: materiały prasowe Volvo

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

tanie-ubezpieczenie.eu

Porównywarka ubezpieczeń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »