| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Skoda: co oznacza symbol RS?

Skoda: co oznacza symbol RS?

Skoda oznacza najmocniejsze wersje modeli emblematem RS. Co kryje się pod tym skrótem oraz jaka jest jego geneza?

ŠKODA 130 RS stała się potężną bronią, tak rajdową jak i torową, używaną przez czechosłowackich kierowców bez skrupułów, częstokroć wobec takich konkurentów z innych grup jak Escorty RS, Celiki, Alfasudy Sprint, Abarthy 131, R5 Alpine i Turbo, R17 Gordini, a także BMW 3.0 CSL. W latach 1975-1981 zbudowano sto kilkadziesiąt egzemplarzy wszystkich odmian Typu 735 i zapewne duża część z nich została zmontowana z części, poza fabryką, przez zewnętrzne firmy przygotowujące samochody wyczynowe na zlecenia indywidualnych zawodników.

Oznaczenie RS powróciło ponownie w roku 2000. Odtąd nie dotyczyło już pojazdów wyczynowych lecz cywilnych, wieńczących ofertę, o odpowiednio podwyższonych osiągach. Można je spotkać na modelach ŠKODA Octavia generacji 2000-2005, 2005-2013 i najnowszej od 2013 oraz w ŠKODZIE Fabia obu generacji (2003-2007 oraz 2010-2014). Piękna tradycja, w marce ceniącej swą historię, znalazła wspaniałe odwołanie.

Dane techniczne samochodu ŠKODA 180 RS (200 RS), Typ 734, 1974

silnik: rzędowy, czterocylindrowy, rozrząd OHC napędzany paskiem zębatym, chłodzony cieczą, chłodnica naporowa umieszczona z przodu pojazdu, wał korbowy ułożyskowany w pięciu punktach
średnica cylindra: 87 mm, skok tłoka 75,5 mm (84 mm), objętość skokowa 1771 ccm (1997 ccm)
stopień sprężania: 11:1
zasilanie: dwa podwójne gaźniki Weber 45 DCOE 2
moc maksymalna: 154 KM przy 6250 obr./min (163 KM przy 6000 obr./min)
maksymalny moment obrotowy: 183 Nm/5000 obr./min (210 Nm przy 5000 obr./min)
układ smarowania: z suchą miską olejową 
skrzynia przekładniowa: początkowo Tatra, ostatecznie 5-stopniowa, tunelowa Porsche
układ hamulcowy: przednie hamulce tarczowe, tylne bębnowe (w jednym z prototypów tylne zastąpione także tarczowymi)
wymiary nadwozia: długość 4000 mm, szerokość 1680 mm, wysokość 1190 mm, rozstaw osi 2400 mm
masa własna: 805 kg (850 kg)
ogumienie: 7x13”, obręcze elektronowe
prędkość maksymalna: zależna od zastosowanych przełożeń, nawet powyżej 210 km/h
pojemność zbiornika paliwa: 55 litrów
średnie zużycie paliwa: nie podawane
ilość zbudowanych egzemplarzy: 1 (2)
ciekawostka: oś tylna z wleczonymi wahaczami i skośną osią obrotu, o geometrii optymalizowanej przy pomocy techniki komputerowej, stosowana następnie w modelu 130 RS oraz – od lat 80’ – w pojazdach wielkoseryjnych

Źródło: materiały prasowe Skoda

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

HRM partners

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »