Najważniejsze, aby znaleźć taką niszę, która zapewni zbyt produktów lub świadczenie usług. Pod uwagę należy również wziąć umiejętności, które posiadają przyszli członkowie spółdzielni.
Krok I – statut
Po omówieniu pomysłu na działalność i zebraniu wymaganej liczby osób należy stworzyć status, czyli dokument określający cele i zasady funkcjonowania tworzonej spółdzielni.
Status spółdzielni socjalnej powinien zawierać takie elementy, jak:
- nazwa spółdzielni koniecznie zawierająca określenie „spółdzielnia socjalna”;
- przedmiot działalności – działania wykonywane w ramach działalności gospodarczej (zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności - PKD) oraz informacja, że spółdzielnia działa na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej;
- siedziba – wystarczy podać miejscowość, w której będzie mieściła się siedziba;
- teren działania – obszar, w obrębie którego spółdzielcy mają zamiar sprzedawać towary czy usługi, np. gmina czy też cały kraj;
- czas trwania, jeśli spółdzielnia założona została na czas określony;
- prawa, obowiązki oraz zasady przyjmowania, odwoływania, wykreślania czy wykluczania członków spółdzielni socjalnej;
- zasady wyboru odwoływania oraz kompetencje władz spółdzielni socjalnej;
- zasady wprowadzania zmian w statucie – decyzje o zmianie podejmuje walne zgromadzenie członków;
- sposób podziału, połączenia się, a także likwidacji spółdzielni socjalnej;
- zasady podziału nadwyżki bilansowej oraz pokrycia strat, wysokość wpisowego, wysokość i liczba udziałów, które członek zobowiązany jest zadeklarować, terminy wnoszenia i zwrotu oraz skutki niewniesienia udziału w terminie;
- możliwość wnoszenia wkładu – określa tryb i sposób wnoszenia wkładów, zasady, wyceny.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Zobacz również: Jaką firmę założyć? – najlepsze pomysły na własny biznes
Krok II - zebranie założycielskie
Po określeniu statusu należy zorganizować zebranie założycielskie. W tym celu trzeba ustalić datę i godzinę spotkania, dogodną dla wszystkich przyszłych członków. Głównym zadaniem zebrania założycielskiego jest: powołanie spółdzielni socjalnej, wybór jej zarządu oraz przyjęcie statutu. Spotkanie prowadzi przewodniczący według określonego wcześniej porządku obrad, a sekretarz zobowiązany jest sporządzać z niego pisemne sprawozdanie, które zawiera zapis tego, co się na zebraniu wydarzyło – streszczenie dyskusji, wniosków, informacji o podjętych uchwałach, sposób głosowania, liczbę oddanych głosów za lub przeciw. Pod sporządzonym protokołem powinien podpisać się przewodniczący i sekretarz.
Dokumenty, które powstają w trakcie spotkania założycielskiego najlepiej przygotować w dwóch wersjach. Jeden komplet należy złożyć w sądzie, a drugi warto przechowywać. Dokumenty będą potrzebne przy składaniu wniosku o rejestrację, tj.:
- lista członków założycieli z oryginalnymi podpisami wszystkich osób (lista powinna zawierać: imię i nazwisko osoby, adres zameldowania bądź zamieszkania, PESEL lub NIP, własnoręczny podpis);
- protokół z zebrania założycielskiego podpisany przez przewodniczącego i sekretarza zebrania;
- niezbędne uchwały podjęte na zebraniu założycielskim:
-
- uchwała o powołaniu spółdzielni socjalnej,
- uchwała o podjęciu statutu,
- uchwała o wyborze władz – zarządu, i jeśli była wybierana, to również rady nadzorczej;
- jednolity tekst statutu podpisany przez wszystkich członków;
- zaświadczenia potwierdzające, że każda z osób zakładających spółdzielnię socjalną ma do tego uprawnienia, czyli należy do jednej z grup, spośród których mogą się rekrutować członkowie- założyciele.
Od zakończenia spotkania założycielskiego zarząd ma 7 dni na zarejestrowanie spółdzielni.
Zobacz: Czy warto założyć własne biuro podróży?
Krok III – rejestracja spółdzielni
Spółdzielnię socjalną rejestruje się we właściwym ze względu na siedzibę spółdzielni oddziale Krajowego Rejestru Sądowego w rejestrze przedsiębiorców.
Wniosek o rejestrację spółdzielni składa się na specjalnych formularzach wraz z załącznikami i niezbędnymi dokumentami, które dostępne są w siedzibie KRS, a także na stronie internetowej Ministra Sprawiedliwości: www.ms.gov.pl. Dokumenty muszą być podpisane przez wszystkich członków zarządu spółdzielni socjalnej.
Formularze niezbędne do zarejestrowania spółdzielni socjalnej, to:
- KRS – W5 podstawowy formularz potrzebny do rejestracji powołanej spółdzielni socjalnej;
- KRS – WK (załącznik do formularza KRS – W5), niezbędny do zgłoszenia organów podmiotu (zarządu oraz rady nadzorczej);
- KRS – WM (załącznik do formularza KRS – W5), służy do zgłoszenia zakresu działalności gospodarczej.
Dokumenty dołączane do formularzy:
- protokół z zebrania założycielskiego podpisany przez przewodniczącego i sekretarza zebrania;
- lista członków założycieli z oryginalnymi podpisami;
- uchwały podjęte przez członków założycieli;
- statut;
- zaświadczenia potwierdzające, że założyciele należą do grupy uprawnionych do założenia spółdzielni socjalnej, które w zależności od statusu tych osób wydają określone instytucje.
W przypadku osób bezrobotnych zaświadczenie wydaje właściwy powiatowy urząd pracy. Osoby bezdomne, zwalniane z zakładów karnych, niepełnosprawni i uchodźcy zaświadczenie uzyskają w ośrodku pomocy społecznej, osoby uzależnione od alkoholu w Zakładzie Lecznictwa Odwykowego, a uzależnione od narkotyków, chore psychicznie w Zakładzie Opieki Zdrowotnej;
- uwierzytelnione notarialnie lub przed pracownikiem sądu podpisy wszystkich członków zarządu.
Założyciele spółdzielni zwolnieni są z opłat rejestracyjnych za wpis spółdzielni do Krajowego Rejestru Sądowego oraz za dokonanie zmian we wpisie.
Sąd rejestrowy ma 14 dni, liczone od daty jego złożenia, na rozpatrzenie wniosku.
Zobacz: Jak założyć fundację lub stowarzyszenie?
Krok IV – powiadomienie innych instytucji o założeniu spółdzielni
Spółdzielnie socjalne są osobami prawnymi działającymi jako przedsiębiorcy w związku z czym zobowiązane są wystąpić do Głównego Urzędu Statystycznego o nadanie numeru REGON oraz do Urzędu Skarbowego o nadanie numeru NIP. Spółdzielnia powinna również wyrobić pieczątkę firmową, zawierającą nazwę spółdzielni, adres siedziby oraz numery NIP i REGON, jak również założyć konto w banku.
Każda osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą powinna określić, czy chce być płatnikiem podatku VAT, czy też nie. Jeśli spółdzielnia socjalna zdecyduje się na rozliczanie podatku VAT, zgłasza tę informację, składając w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na siedzibę formularz VAT-R, czyli zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.