Kocham antyki - o rynku antykwarycznym z Agatą Sondej

Agatą Sondej: Polski rynek antykwaryczny jest zdecydowanie mniejszych rozmiarów w porównaniu z rynkami zachodnimi. / Marcin Milewski / Kochamantyki.pl
Wizerunek kolekcjonera antyków kojarzy się z osobą starszą, trzymającą lupę w ręku i przeglądającą znaczki. Tak było. Obecnie sytuacja wygląda zdecydowanie inaczej – o rynku antykwarycznym z Agatą Sondej, redaktor naczelną kochamantyki.pl, rozmawia Marcin Milewski.

Marcin Milewski: Skąd pomysł na Kochamantyki.pl?

Agata Sondej*: Pomysł na portal Kochamantyki.pl powstał przede wszystkim z pasji do antyków i staroci, która w naszej rodzinie sięga trzech pokoleń. Chęć stworzenia serwisu, w którym kolekcjonerzy i miłośnicy sztuki dawnej mogliby znaleźć przydane informacje, tak naprawdę zrodziła się w okresie, w którym byłam jeszcze na studiach, podczas zbierania materiałów do pracy magisterskiej. Analizując wirtualny rynek antykwaryczny odnalazłam w nim niszę, którą wraz z niewielką grupką bliskich mi osób postanowiliśmy wypełnić. Założeniem było, aby serwis był przejrzysty i praktyczny, a przy tym przyjazny dla oka.

Nie obawiała się Pani trudności związanych ze stworzeniem portalu? To skomplikowane przedsięwzięcie.

- Nie tyle trudności, co ogromu pracy. Przygotowaniem serwisu i jego wdrożeniem zajęła się profesjonalna firma z branży IT, jednak sam koncept musiał być przeze mnie dopracowany w każdym szczególe. Dobrze rozplanowany projekt to już połowa sukcesu. Pamiętam wymianę wielu maili z menedżerem projektu naszego serwisu. Założenia koncepcyjne należało przekształcić w makietę serwisu, starannie rozplanować jego topografię i typografię. Musieliśmy też być przygotowani merytorycznie. Bardzo ważnym było, aby pierwszy materiał, który pojawił się na stronie portalu przykuł uwagę odwiedzających internautów. Od samego początku praca nad serwisem sprawiała mi wiele satysfakcji, dlatego trudności – jeżeli nawet takowe pojawiały się w międzyczasie – szybko gubiły się w natłoku kolejnych zadań.  

Serwis powstał jako projekt współfinansowany ze środków unijnych.

- Zdecydowałam się wystartować w konkursie na najlepszy biznesplan z ramienia działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia (Program Operacyjny Kapitał Ludzki). Mój projekt został wybrany i objęty współfinansowaniem ze środków unijnych. Dodam, że łatwo nie było. W programie zostało złożonych kilkadziesiąt wniosków, a objętych pomocą zaledwie dwanaście. Komisję przekonał przede wszystkim charakter popularnonaukowy serwisu. Pomimo tego, że konkurencyjne projekty były naprawdę ciekawe, a wiele z nich również bardzo innowacyjnych, to rynek antykwaryczny w połączeniu z nowymi technologiami wzbudził u oceniających wiele pozytywnych emocji i Kochamantyki.pl dostało swoją szansę.

Polecamy: Dotacje unijne

Dużo czasu zajęło stworzenie serwisu?

- Trudno zapiąć ten okres w konkretne ramy czasowe. Powiedziałabym, że przygotowania, wdrożenie oraz końcowe testy (odbiór serwisu) trwały około sześciu, siedmiu miesięcy. 

Stereotypowo, rynek antykwaryczny cieszy się dużą popularnością wśród osób starszych. Kim są odbiorcy portalu?

- Dobrze, że użył Pan określenia stereotypowo! Rzeczywiście wizerunek kolekcjonera antyków najczęściej kojarzy się z osobą starszą, trzymającą lupę w ręku i przeglądającą znaczki czy wertującą strony starych ksiąg. Tak było rzeczywiście jeszcze nie tak dawno - w latach 80. i na początku lat 90. XX wieku, jednak obecnie sytuacja wygląda zdecydowanie inaczej. Wśród użytkowników, którzy odwiedzają nasz serwis dominuje grupa ludzi w przedziale wiekowym 30-50 lat, osoby starsze też często odwiedzają witryny portalu, jednak jest ich zdecydowanie mniej. Wpływ na tę sytuację w moim mniemaniu ma popularyzacja staroci. Ludzie dostrzegają w nich oprócz piękna również solidność wykonania, trwałość, ponadczasowość, a co za tym idzie także lokatę kapitału. Nikogo już nie dziwi, że nowoczesne lofty wyposażane są w zabytkowe meble, stare oświetlenie. Jedni tworzą kolekcje z pasji, dla innych jest to pewna odskocznia życia codziennego, chętnie uczą się czegoś nowego i dokładnie takie odzwierciedlenie trendów widać wśród odbiorców Kochamantyki.pl. 

Przymiotnik „przedwojenny” podnosi cenę przedmiotu. Produkty sprzed 1939 roku znacznie różniły się jakością od współczesnych?

- W większości przypadków podnosi wartość obiektu, chociaż nie zawsze. Przyjęło się w handlu starociami, że to co zostało wyprodukowane przed 1939 rokiem jest rzeczywiście stare - warte uwagi, a przedmioty powojenne to już współczesne, mniej atrakcyjne dla kolekcjonerów walory. W dużej mierze obiekty z minionych epok cechuje wyjątkowa trwałość wykonania. Większość znanych mi fabryk do swych produkcji wybierała zawsze materiały z górnej półki. Wyroby porcelanowe, jeżeli nosiły znamiona wad produkcyjnych, zostawały pozbawione sygnatury - znaku firmowego marki, tak aby potocznym "bublem", cieszące się sławą manufaktury nie zszargały sobie imienia - przykładem może być porcelana miśnieńska. Cykl życia produktu, o którym głośno jest we współczesnej gospodarce był pojęciem obcym przed laty. Możemy przekonać się o tym na własnej skórze, bowiem wielu z nas posiada w salonach, jadalniach, sypialniach meble odziedziczone po naszych dziadkach, które mogą z powodzeniem konkurować ze współczesnymi zestawami wypoczynkowymi, a w większości i tak je "przeżyją"! Należy również zauważyć, że wraca moda na design lat 50. i 60. XX wieku. O tym czy obiekty przedwojenne zawsze będą tymi najbardziej wartościowymi przekonamy się z pewnością za kilkanaście lat.


Antyki jako lokata kapitału?

- Antyki są jednoznacznie alternatywną metodą lokaty kapitału. Wśród najbardziej pożądanych obiektów o charakterze inwestycyjnym było, jest i z pewnością przez wiele kolejnych lat będzie malarstwo. Jednakże na zakup dobrego obrazu stać jest nielicznych, dlatego ja staram się zwracać uwagę na przedmioty użytkowe XIX i XX wieczne, na których zarobić może każdy. Dla przykładu, jeszcze pod koniec lat 90. zakup filiżanki porcelanowej marki Sorau Porzellanfabrik (dzisiaj Żary) z serii 'Mimose' wiązał się z wydatkiem około 50-100 PLN. Dzisiaj taka śniadaniówka warta jest mniej więcej 250-300 zł. Oczywiście to tylko kropla w morzu, ale takie transakcje mogą być dobrą nauką dla początkujących inwestorów na rynku antykwarycznym, tym bardziej, że przeglądając katalogi aukcyjne, coraz częściej napotykamy się na sztukę użytkową. Specyfika antyków wiąże ze sobą jednak także pewne ryzyko. Na naszym rynku - niestety - krąży wiele dzieł podrabianych, a ostatnimi czasy również przerabianych. Bardzo łatwo nabrać się na sztuczki nieuczciwych sprzedawców - "kombinowane" meble, czy lampy. Jeszcze łatwiej kupić falsyfikat odznaczenia lub obrazu w internecie. Oczywiście oprócz zdrowego rozsądku do wielu zakupów trzeba mieć po prostu nosa, ważnym jest aby śledzić bieżące trendy oraz jeżeli jest to tylko możliwe wspierać się literaturą fachową. 

Polecamy: serwis Inwestycje

Eksperci oceniają, że Polski rynek antyków stopniowo się rozwija, jednak w porównaniu z zachodnimi nadal wypada blado. Mniejsze rozmiary, mniej specjalistów, mało polskojęzycznej literatury.

- Polski rynek antykwaryczny jest zdecydowanie mniejszych rozmiarów w porównaniu z rynkami zachodnimi. Mamy za sobą okres komunizmu, w czasie którego trudno było budować prywatne kolekcje. W tym czasie, do roku 1989 monopol na sprzedaż antyków miało Przedsiębiorstwo Państwowe Desa, a rynek małych antykwariatów był mocno reglamentowany. Obecnie ten rynek prężnie się rozwija i konsoliduje, co widać po ostatnich ciekawych przejęciach. Powstaje wiele nowych antykwariatów, galerii sztuki, domów aukcyjnych. Zgodzę się, że do tej pory problemem był brak polskojęzycznych publikacji, jednak i na tym podłożu widać znaczące postępy. Co raz lepiej funkcjonują wydawnictwa muzealne, mające w swych ofertach naprawdę dobre monografie z wielu dziedzin sztuki. Na rynku pojawiają się również publikacje wydawane własnym nakładem przez autorów oraz nowo powstałe, wyspecjalizowane wydawnictwa. Przykładem może być ciekawy katalog - "Encyklopedia Śląskiej Porcelany".

Rozwijający się rynek to większe grono kolekcjonerów i użytkowników. Rosnące zainteresowanie antykami przekłada się na zainteresowanie portalem?

- Kolekcjonerzy coraz pewniej korzystają z Internetu i innych nowych technologii w poszukiwaniu wiedzy czy przedmiotów do swych kolekcji. Sami odczuwamy ten trend, ponieważ oglądalność naszego serwisu stale wzrasta. Dzięki temu, że korzystamy z wielu narzędzi marketingowych monitorujemy ruch na witrynie internetowej. Pamiętam, że w 2009 roku zaczynaliśmy od kilkudziesięciu odwiedzin strony w skali miesiąca, a rosnąca liczba użytkowników cieszyła ogromnie. Obecnie stronę przegląda ponad 50.000 hobbystów i pasjonatów staroci miesięcznie, wielu z nich często kontaktuje się z nami poprzez pocztę e-mail, na bieżąco wykonujemy zdalną wycenę antyków i bibelotów.

Jaka przyszłość czeka serwis Kochamantyki.pl?

- Myślę, że kierunek w jakim rozwinie się serwis będzie uzależniony również od jego użytkowników. My z pewnością będziemy dążyć do tego aby portal miał charakter informacyjny. Skupimy się na tym, aby "serwować" kolekcjonerom godne uwagi porady, wiadomości, publikować ciekawe teksty. Planujemy także poszerzyć kalendarium o nowe grupy wydarzeń odbywające się na rynku antykwarycznym. Mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości nasz serwis, dla dużej grupy internautów będzie witryną, od której warto popijając kawę rozpocząć dzień.

Co mogłaby Pani powiedzieć osobom, które dopiero myślą o założeniu firmy? Czy warto postawić na własny biznes?

- Zawsze warto postawić na własny biznes mając dobry i ciekawy pomysł na przedsięwzięcie. Obecnie wśród wielu kluczowych czynników gwarantujących sukces firmy na ich szczycie stoi wyróżnik. Jestem zdania, że nie warto kopiować i naśladować istniejących już działalności, ponieważ wybicie się pośród stałych graczy rynkowych będzie ogromnie trudne i czasochłonne. Oryginalny pomysł na biznes, unikatowe cechy produktu czy usługi zawsze stanowić będą gwarancję powodzenia firmy.

Prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej to również próba charakteru, selekcja słabych i mocnych osobowości. Polecam przyszłym przedsiębiorcom uzbroić się w cierpliwość, niejednokrotnie zacisnąć zęby, poświęcić się wyznaczonym przez siebie zadaniom i wierzyć w sukces swojej firmy.

W całym tym "wirze" obowiązków, zachęcam również do maksymalnego ułatwiania sobie stałych i monotonnych czynności związanych z byciem własnym szefem - korzystajmy z gotowych kalkulatorów podatkowych, księgowych, nie bójmy się elektronicznego załatwiania spraw urzędowych! Dzięki nim i wielu innym udogodnieniom, jesteśmy w stanie zaoszczędzić bardzo wiele czasu, który można wykorzystać w bardziej kreatywny sposób.

Więcej wywiadów: Firmę założymy bez wychodzenia z domu - wicepremier Waldemar Pawlak dla Wieszjak.pl

*Agata Sondej - pomysłodawczyni i redaktor zarządzająca serwisu Kochamantyki.pl. Związana z rynkiem antykwarycznym od około 10-ciu lat. Poddaje obserwacjom sposoby sprzedaży i metody promocji antyków, analizuje zachowania sprzedawców i nabywców, obserwuje panujące trendy, a także śledzi nowinki technologiczne na rynku antyków.

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...