Kiedy i jak wnieść wniosek o ogłoszenie upadłości?

A.P.
rozwiń więcej
Ogłoszenie upadłości niewypłacalnego dłużnika./ Fot. Fotolia
Wniosek o ogłoszenie upadłości może być dobrym straszakiem na kontrahenta. Należy jednak ostrożnie korzystać z tej opcji. Zgłoszenie wniosku w złej wierze może narazić wnioskodawcę na roszczenia odszkodowawcze.

Postępowanie upadłościowe

Wniosek o ogłoszenie upadłości rozpoczyna fazę wstępną całej procedury upadłościowej, czyli podstępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości. Postępowanie to kończy się wydaniem postanowienia o ogłoszeniu upadłości, które dopiero daje sposobność do podjęcia dalszych czynności takich jak wyznaczenie syndyka, nadzorcy sądowego lub zarządcy, wyznaczenia terminu na zgłaszanie wierzytelności.

Kiedy jednak powinien być zgłoszony wniosek o ogłoszenie upadłości? Kto jest uprawniony do jego złożenia? Co grozi za zgłoszenie wniosku w złej wierze?

Zobacz: Czy spółka "ogłasza upadłość"?

Wniosek o ogłoszenie upadłości

Jak już zostało stwierdzone powyżej złożenie wniosku daje początek całej procedurze w przedmiocie ogłoszenia upadłości. Podstawą takiego ogłoszenia jest sytuacja niewypłacalności dłużnika (art. 10 Prawa upadłościowego i naprawczego). Zgodnie z art. 11 ust. 1 niewypłacalność zachodzi wtedy, gdy dłużnik nie wykonuje swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Ponadto, według art. 11 ust. 2 w przypadku osób prawnych stan niewypłacalności (a więc podstawa do ogłoszenia przez sąd upadłości) zachodzi wtedy, gdy suma zobowiązań przekracza wartość majątku.

Co do zasady chodzi o wykonywanie zobowiązań pieniężnych. Nie jest niewypłacalności niewykonywanie zobowiązań niepieniężnych. Niewypłacalność zajdzie wtedy, gdy dłużnik nie wykonał zobowiązania niepieniężnego oraz powstałego w jego następstwie zobowiązania pieniężnego (np. kary umownej).

Straszak na kontrahenta

Takie określenie, jak w art. 11, niewypłacalności ma bardzo istotną konsekwencję. Stanem uzasadniającym ogłoszenie upadłości może być bowiem nawet fakt niewykonania w terminie niewielkiego zobowiązania pieniężnego. Stan niewypłacalności nie zależy bowiem od niewykonania wszystkich zobowiązań. Powstaje także przy niewykonaniu jedynie części zobowiązań.

Stan niewypłacalności może być zatem dobrym narzędziem do zdopingowania nierzetelnego kontrahenta, który ociąga się z regulowaniem swoich zobowiązań umownych. Nieuregulowanie zobowiązań w terminie będzie oznaczać stan niewypłacalności. Perspektywa złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości może podziałać mobilizująco na dłużnika. Nie jest to bowiem dobra reklama dla żadnego przedsiębiorcy.

Należy jednak pamiętać, iż wedle art. 12 ust. 1 sąd może oddalić wniosek, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań nie przekracza trzech miesięcy, a suma niewykonanych zobowiązań nie przekracza 10 proc. wartości bilansowej przedsiębiorstwa dłużnika. Ponadto, zgodnie z art. 34 Prawa upadłościowego złożenie przez wierzyciela wniosku o ogłoszenie upadłości w złej wierze będzie prowadzić do obciążenia go kosztami sądowymi oraz może narazić na roszczenia odszkodowawcze ze strony dłużnika.

Wymagalność

Należy przy tym podkreślić, iż stan niewypłacalności powstaje w przypadku niewykonywania zobowiązań pieniężnych wymagalnych, a więc takich, które mogą być dochodzone na drodze sądowej.

Zobacz: Kiedy i jak wnieść wniosek o ogłoszenie upadłości? (cz. 2)

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...