Nowe miejsca pracy w sektorze usług dla biznesu

Nowe miejsca pracy w sektorze usług dla biznesu / Fotolia
Sektor usług dla biznesu w ostatnich latach znacznie się rozwinął. Zagraniczne firmy z tego sektora utworzyły w ciągu ostatnich 12 miesięcy 22 tys. nowych miejsc pracy w Polsce.

Zdaniem przedstawicieli branży w kolejnych latach firmy te będą nadal się rozwijać, zatrudniając corocznie podobną liczbę pracowników.

Według danych przedstawionych na odbywającej się we wtorek w Krakowie konferencji organizacji ABSL, zrzeszającej najważniejszych inwestorów branży usług dla biznesu, łączne zatrudnienie tych firm w naszym kraju wynosi 150 tys. osób. Zgodnie z szacunkami w 2020 r. zagraniczne centra usług biznesowych będą zatrudniać co najmniej 250 tys. pracowników.

Zobacz: Fundusze dla firm oferowane przez państwo

„Nie jest to jakaś superoptymistyczna prognoza, ale realne oczekiwania oparte na dotychczasowym doświadczeniu i planach na przyszłość” - poinformował PAP Marek Grodziński, wiceprezes ABSL i dyrektor Europejskiej Sieci Centrów BPO Capgemini.

Według niego sektor ten w ciągu ostatnich znacznie rozwinął się, odchodząc od wykonywania prostych operacji na rzecz przejmowania obsługi coraz bardziej zaawansowanych procesów biznesowych dla wiodących światowych korporacji.

Zobacz: Najczęstsze przyczyny utraty klientów przez firmy

„Nie konkurujemy niską ceną z innymi lokalizacjami, nasi pracownicy wykonują coraz bardziej odpowiedzialne zadania i coraz więcej zarabiają, mając możliwość robienia kariery w międzynarodowych korporacjach” - podkreślił Grodziński.

Według niego od początku 2014 r. w kraju powstało 60 nowych centrów, ale 80 proc. wzrostu pochodzi z firm, która są już w Polsce osadzone i przenoszą tu kolejne zadania biznesowe.

Jak wynika z raportu ABSL opublikowanego podczas dorocznej konferencji związku w Krakowie, obecnie w Polsce zlokalizowanych są 532 centra usług z kapitałem zagranicznym.

Zobacz też: Cztery zasady, które mogą pomóc twojej firmie

„Kolejny rok z rzędu sektor usług dla biznesu stanowi największą grupę wśród bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce. W kraju działa obecnie aż 356 inwestorów z całego świata” - poinformował Jacek Levernes, prezes ABSL i członek zarządu HP Europa.

Według przedstawicieli ABSL kolejny rok z rzędu największym ośrodkiem skupiającym inwestorów z sektora jest Kraków, gdzie w centrach usług z kapitałem zagranicznym pracuje 35,7 tys. osób. Przewidują oni, że tendencja ta utrzyma się także w następnych latach. Na kolejnym miejscu plasuje się Warszawa z 27 tys. pracowników, Wrocław – 23,7 tys., Trójmiasto – 13,7 tys., Łódź – 13,1 tys., a następnie Aglomeracja Katowicka i Poznań – odpowiednio 11,2 tys. i 9 tys. osób.

„Kraków pozostanie liderem, bo jet naturalnym wyborem korporacji. W mieście tym i pobliskiej aglomeracji śląskiej studiuje 250 tys. studentów, którzy stanowią naturalny potencjał pracowników dla naszych centrów” - zaznaczył Piotr Dziwok, wiceprezes ABSL i prezes Shell Polska.

Zobacz: Jak od 1 lipca 2015 r. zmienią się zasady rozliczania zakupu laptopów i telefonów do firmy

Obecnie wśród 150 tys. pracowników sektora w Polsce największą grupę tworzą specjaliści IT. Tego typu usługi świadczy 1 na 3 osoby zatrudnione w branży. Na drugim miejscu znajdują się specjaliści finansowo-księgowi, którzy stanowią 22 proc. zatrudnionych. 13 proc. to pracownicy obsługujący procesy związane z branżą finansową, czyli usługi bankowe, ubezpieczeniowe i inwestycyjne.

ABSL podkreśla, że stopień skomplikowania obsługiwanych w Polsce procesów rośnie z roku na rok. Polska ma szansę przyciągnąć jeszcze bardziej ambitną pulę zadań – konieczne są jednak zmiany formalno-prawne, które przybliżą Polskę do wiodących krajów: warunkiem jest uproszczenie rejestracji międzynarodowych funduszy inwestycyjnych.

Według wyliczeń organizacji dostosowanie aktualnych regulacji zapewni wpływy do budżetu z podatków i opłat ZUS na poziomie 7 mld zł w ciągu 5 lat oraz pozwoli stworzyć 100 tys. nowych wysoko płatnych miejsc pracy, które będą wymagać specjalistycznej wiedzy.

Zobacz serwis: Mała firma

W przeciętnym centrum usług w Polsce pracuje 285 osób. Pracownicy sektora w Polsce obsługują procesy biznesowe z wykorzystaniem 40 różnych języków obcych. Przeciętna jednostka zatrudnia specjalistów posługujących się 8 językami, zaś rekordem jest 31 języków. Najwyżej premiowane są języki skandynawskie i nordyckie, ale cenna jest też znajomość języka rosyjskiego, hiszpańskiego i języków romańskich.

ABSL zrzesza najważniejszych inwestorów branży usług dla biznesu. Związek powstał w maju 2009 r. z inicjatywy największych firm działających w branży. Obecnie członkami organizacji jest 140 firm z sektora oraz ponad 250 menedżerów wyższego szczebla z 15 polskich miast.

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...