Chociaż do niektórych produktów jest trudne lub wręcz niemożliwe dołączanie numerów lub oznaczeń identyfikujących, producenci powinni pamiętać, że brak takich oznaczeń będzie później utrudniać identyfikowanie produktów.
- Najlepszym rozwiązaniem jest oznaczanie produktów przez producenta przy pomocy numerów seryjnych, tak aby można było identyfikować każdy pojedynczy produkt. W przeciwnym razie konieczne może być przeprowadzenie działania naprawczego wobec większej liczby produktów, niż tylko wobec faktycznie niebezpiecznych.
- Dla niektórych rodzajów produktów wystarczające może okazać się identyfikowanie numeru partii.
- Kody kreskowe są szeroko stosowane do identyfikowania i badania łańcucha dystrybucji różnych rodzajów produktów.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Etykieta produktu spożywczego – producent nie może oszukiwać konsumenta
Baza danych klientów
Aby móc prowadzić skuteczne działania naprawcze, producenci i dystrybutorzy powinni przechowywać dane o nabywcach i o kupowanych przez nich produktach.
Informacje takie powinny obejmować:
- Nazwę, adres, kod pocztowy i numer telefonu konsumenta.
- Nazwę, numer modelu oraz datę nabycia produktu.
Producenci powinni pamiętać, że przepisy dotyczące ochrony danych osobowych mogą ograniczać ilość informacji o klientach dostarczanej im przez dystrybutorów lub przedsiębiorstwa obsługujące karty kredytowe. Informacje takie mogą pochodzić z następujących źródeł:
- Dane o sprzedaży w przypadku klientów biznesowych powinny określać, jakie produkty zostały dostarczone.
- Dokumentacja przechowywana przez hurtownie dotyczącą produktów, jakie zakupili klienci.
- Pomocne mogą okazać sie także karty gwarancyjne lub rejestracyjne.
- Źródłem informacji o klientach może być również dokumentacja serwisowania produktów.
- Przedsiębiorcy sprzedający produkty za pośrednictwem Internetu lub poprzez sprzedaż wysyłkową powinni być również w stanie identyfikować swoich klientów. W przypadku sprzedaży produktów za granicę, konieczna jest znajomość systemów stosowanych w innych krajach.
Baza danych dostawców
W przypadku, gdy problem związany z bezpieczeństwem został spowodowany przez element pochodzący od dostawcy, konieczne jest posiadanie możliwości identyfikacji numeru dostawcy na elementach zamontowanych w produkcie. Taka dokumentacja powinna być przechowywana przez cały przewidywany okres użytkowania produktów.
Odpowiedzialność producenta za produkt niebezpieczny
Źródło: Bezpieczeństwo produktu w Europie –Przewodnik po działaniach korygujących, m.in. wycofywaniu produktu