Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Marcin Szabłowski
Adwokat, Kancelaria KPLM oraz Księgowość Warszawa KDS
rozwiń więcej
dokumenty, akt notarialny, spółka / Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym? / ShutterStock

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

Niewątpliwie umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego daje w tym względzie większe możliwości, jednak rejestracja spółki w taki sposób jest bardziej kosztowna niż w przypadku S24, dotyczy to również jej późniejszego funkcjonowania.

Udział notariusza przy rejestracji spółki z o.o.

Jeżeli umowa spółki ma zawierać postanowienia, których nie można wprowadzić w S24, to musi przyjąć formę aktu notarialnego. Akt notarialnym obejmuje całą umowę, należy odróżnić go od zwykłego poświadczenia podpisów przez notariusza, gdzie notariusz stwierdza kto złożył podpisy pod danym dokumentem.

W celu sporządzenia aktu notarialnego wszyscy wspólnicy muszą stawić się u notariusza osobiście lub za pomocą prawidłowo umocowanych pełnomocników. To wiążę się z koniecznością uprzedniego umówienia terminu tego aktu. Wspólnicy muszą mieć wybraną m.in. nazwę spółki, jej przedmiot działalności (warto pamiętać, że od 2025 obowiązuje nowe PKD), siedzibę (miejscowość – adres spółki musi znajdować się w jej siedzibie tzn. spółka, która ma siedzibę w Warszawie, nie może mieć adresu rejestrowego w Piasecznie). Podczas sporządzania aktu notarialnego wskazywana jest również wysokość kapitału zakładowego, wkłady wnoszone przez poszczególnych wspólników, sposób podziału udziałów. Często już w akcie notarialnym powołuje się pierwszy zarząd spółki.

Po sporządzeniu aktu notarialnego, notariusz wydaje wspólnikom jego wypisy. Udziela także informacji o numerze CREWAN (Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych).

Wniosek o rejestrację spółki z o.o. z aktem notarialnym

Wniosek o rejestrację spółki z o.o. z aktem notarialnym składa się przez Internet, za pomocą Portalu Rejestrów Sądowych (PRS). Nie ma konieczności załączania aktu notarialnego, wystarczy podanie numeru CREWAN. Do samego wniosku dołącza się listę wspólników, oświadczenie o wniesienie wkładów, listę adresów do doręczeń członków organu lub osób uprawnionych do powołania zarządu. Oświadczenie o statusie cudzoziemca w rozumieniu ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców składa się w poprzez wybór opcji we wniosku. Z ostrożności można dołączyć jeszcze listę zawierającą nazwiska, imiona i adresy albo adresy do doręczeń elektronicznych członków zarządu.

Zarówno wniosek, jak i załączniki do niego podpisują wszyscy członkowie zarządu. Jeśli wniosek składa adwokat lub radca prawny, to może poświadczyć załączone do niego dokumenty i nie ma wtedy potrzeby przesyłania ich oryginałów do sądu. Jeśli wniosek składa w imieniu spółki adwokat lub radca prawny, to pełnomocnictwo dla niego musi zostać podpisane przez wszystkich członków zarządu. Wniosek podlega opłacie, można dołączyć dowód wniesienia opłaty lub opłacić wniosek elektronicznie w systemie.

Wraz z wnioskiem należy wprowadzić dane, które są niezbędne do utworzenia dla spółki adresu do e-doręczeń. Należy zwrócić uwagę, że adres do e-doręczeń to nie to samo, co adres e-mail.

Co dalej po wpisie spółki z o.o. do KRS?

Inaczej niż w przypadku S24, nie trzeba składać deklaracji PCC-3 i opłacać podatku od czynności cywilnoprawnych, który został pobrany przez notariusza przy akcie notarialnym.

Po rejestracji w KRS spółka z o.o. musi złożyć elektroniczny wniosek do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Oprócz tego, należy wysłać do urzędu skarbowego formularz NIP 8, w którym podaje się m.in. adresy prowadzenia działalności spółki, miejsce przechowywania dokumentacji podatkowej, numery rachunków bankowych. Jeśli spółka będzie Vatowcem, to składa do urzędu skarbowego formularz VAT – R.

Więcej na ten i podobne tematy przeczytasz w majowym Poradniku Gazety Prawnej „Instrukcja obsługi spółki z o.o.”.

Moja firma
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?
14 kwi 2025

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby
14 kwi 2025

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]
10 kwi 2025

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie
10 kwi 2025

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]
09 kwi 2025

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?
07 kwi 2025

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?
04 kwi 2025

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna
02 kwi 2025

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy
11 kwi 2025

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej
31 mar 2025

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

pokaż więcej
Proszę czekać...